Hyaluronsyra?

lady_vip

Trådstartare
Pratade med min veterinär idag om just hyaluronsyra och funderar på om jag inte ska ta och testa. Men vilket märke ska man testa? Med vilka andra substanser?

Min häst är inte gammal, bara 11 år, men har haft lite vajsing med lederna nu i vår och enligt veterinären så finns det faktiskt studier som visar att hästarna kan ta upp hyaluronsyran via fodret.

Enligt Trikem, som är det billigaste alternativet, är deras billig just för att de framställer de själva och inte importerar. Det ska också vara helt rätt molekylvikt för häst, men jag vet inte..??

Vilket använder ni som kör med hyaluron? Vilken effekt ser ni?

Sv: Hyaluronsyra?

Vi brukar kalla det raketbränsle, min tant fick problem med ena kotan fram efter att ha fått en fraktur i det andra frambenet.
Hon stod och överbelastade kotan. Min vet rekomenderade hyaluronsyra. Jag upplever att hon är mjukare i kroppen och känns fräschare.

Hon har inga förändringar på röntgen, men jag tycker att det känns som om hon får lite extra "smörj" i lederna.

När jag ger henne det så får hon en dos varannan dag. Jag ger Chondrogen.

När du ger, menar du att du ger i perioder eller har uppehåll pga hennes dräktighet?

Läste lite, vad är ett mått..? Dvs hur länge räcker en burk?

Senast ändrad:

Jag ger inte pga dräktigheten.

Vi började med det sommaren innan vi betäckte, och hade inget uppehåll. Jag ska nog börja med det så snart som möjligt sen igen!

Jag ger pulver, hon tycker det är smaskens. Det är det enda i foderväg som hon får trots att det är mycket socker i. :p

Räknade ut att det kostar mig ungefär 300 kr i månaden att ge henne det.

Jag har en som får kanoneffekt av Biofarmabs Bioglucomin + HA, provade Trikems HA under ett par olika omgångar och tappar då helt effekten jag får av Biofarmabs (och det är inte glucosaminet som påverkar för det har den hästen fått hela tiden utan att få den effekt som deras +HA ger) så snart jag växlar till biofarmabs igen så kommer effekten tillbaka, så tyvärr är det nog så att man får vad man betalar för, om du söker så kommer du att hitta en gammal tråd där vi diskuterade detta och med HA är det tom så att med fel densitet i molekylerna så kan det tom skapa inflammationer istället för att hjälpa.

Jag ger i a min häst Trikems varje dag och han fungerar utmärkt på det. Man får lägga till 5 ml av deras HA för de har mindre molekyler eller vad man skall säga än dyrare preparat. Så min får alltså 25 ml per dag. Köper det på U*****d eftersom det bara kostar 300 kr där. Jag är trött på att betala skjortan för allt och försöker numera hitta billiga grejer som fungerar. Och JAG tycker i a f att det funkar jättebra.
Sen får han två mått djävulsklo per dag också (ett på morgonen och ett på kvällen). Det här var en häst som fick en skada och inte kunde äta mer mediciner för hans mage pajade och han fick utslag.
Åtminstone till en viss del har det här förmodligen hjälpt till att få igång hästen igen, innan så var det som att köra huvudet i väggen. Jag vet inte säkert om det beror på tillskotten - men det känns så i a f.
Han fick också ett magnettäcke för 3500 kr men det hjälpte inte ett skvatt.
Lite OT är att mag o tarmmedel bytte jag ut mot bakjäst, det funkade faktiskt bättre t o m. På tal om att försöka hålla nere utgifterna alltså.
Allt han får är godkänt av vet! :)

Jag läste den tråden innan ikväll, därav min trådstart eftersom många inte angav vilka medel de gav. Ska till GeKås i helgen och vet att de har Trikems sortiment, men jag vet inte om det är värt att testa pga kritiken.

Jag läste den tråden innan ikväll, därav min trådstart eftersom många inte angav vilka medel de gav. Ska till GeKås i helgen och vet att de har Trikems sortiment, men jag vet inte om det är värt att testa pga kritiken.

Ser jag till min erfarenhet så är Trikems pengar rakt i sjön, det handlar inte alls om dos är det fel sorts molekyler så tas de inte upp av kroppen oavsett hur stor dos man ger, intressant är nämligen också att Trikems ger mer än dubbelt så mkt HA per dag om man följer deras dosering som Bioglucosamins +HA ger (100 från Trikems men bara 50 i +HA) ändå ger som sagt +HA en fantastisk effekt på den jag ser ett enormt tydligt svar på och Trikems ger absolut noll effekt.
Jag hade varit överlycklig om Trikems funkade för den är som sagt mkt billigare men uteblir effekten så hjälper det ju inte hur billig den är då är det ju pengar rakt i sjön. Biofarmabs är ju "billig" jämfört med många andra har faktiskt inte provat någon av de "dyra" vågar knappt tänk om man får ännu bättre effekt av dem då blir man ju riktigt fattig :angel:

När jag gav min häst så fick han Conquer som är ren hyaluronsyra. Periodvis fick han oxå Chondrogen, det innehåller glukosamin, kondriotinsulfat, hyaluronsyra och mangansulfat.

Ger du 15 mg/ dag av Bioglucominen? Då räcker en burk ju bara en månad och genast är Chondrogenen billigare.

EDIT: hittade billigare nu, 479/burk, men ändå räcker bara 30 dagar (lilla burken) om man ger 15 mg/dag.

Undrar om jag kan ta bort det lika gärna då :confused: Är du helt säker på att Trikems har noll verkan?

Undrar om jag kan ta bort det lika gärna då :confused: Är du helt säker på att Trikems har noll verkan?

På den jag har som visar tydligt svar vid tillförsel av HA (blir en helt annan häst att rida) så har det ingen effekt alls, den blir precis som den är utan att rida. Sen om den har någon effekt ändå det kan jag naturligtvis inte säga hundra MEN den har uppenbarligen mkt mkt liten effekt annars iom att hästen uppenbarligen inte märker av den så som den gör med den andra.

Just det här att testa olika och se om det blir olika effekt ärenda sättet jag har kommit på att överhuvudtaget bli klok på hur effektiva de är men det kräver ju då att man har en häst som är tydlig. Hade förr min gamla tävlingshäst som också var extrem tydlig men då med glocusamin effektivt sätt att testa var att köra en burk på honom, tyvärr var erfarenheten samma de billiga sorterna hade ingen effekt.

Man är ju minst sagt rätt utlämnad i denna tillskottsdjungel som inte är särskilt hårt kontrollerad de kan för sjutton sälja vanligt florsocker till oss utan att vi har en susning.

Ger du 15 mg/ dag av Bioglucominen? Då räcker en burk ju bara en månad och genast är Chondrogenen billigare.

EDIT: hittade billigare nu, 479/burk, men ändå räcker bara 30 dagar (lilla burken) om man ger 15 mg/dag.

Var hittar du Chondrogen så billigt ? Sist jag letade runt var det billigaste jag hittade den lilla burken för 1200:- (vet tog 1500 för den) ? Nu pratar jag alltså om den sort som säljs i sverige finns en hög med kopior som heter samma sak utomlands men att vara säker på att det är samma är ju som ett lotteri. Kommer så väl ihåg Flexijoint historien där det såldes en massa kopior från USA som visade sig vara helt effektlösa.

Till min blodis har jag nog provat det mesta genom åren men faktiskt inte märkt någon direkt skillnad. Han blev halt i mars förra året och sprutad i en hovled och på kliniken fick jag sen köpa chondrogen som min vet sa är jättebra och det har han ätit fram till jul när sista burken tog slut. Sen fick han en stor muskelskada i somras också så i höstas ställde jag honom på en lösdrift då jag har hört att rörelse läker.

Efter att ha ridit en liten sväng för ett par veckor sen och han verkligen känns helskum började jag kolla igen efter något bra tillskott och hittade en ny sort som det det gjorts reklam om här och där. Recovery eq med HA heter det och jag fick burken igår så har inte hunnit prova än. Jag pratade med återförsäljaren när jag beställde det och precis som gylle skriver så behövs det att hästen kan ta upp det man ger och recovery eq ska tydligen ha en aktiv ingrediens som underlättar upptaget av HA. Jag sökte runt lite på nätet också och det är riktigt stort i USA och jättemånga verkar nöjda.

Senast ändrad:

Vi har gett våran gammelgubbe Biofarmabs Glucosamin i många år,men så tyckte vi att han började bli lite stel och knackig igen. Efter att ha gått över till +HA är han som förut igen så nog ger det effekt allt. Sen beror det naturligtvis på vad problemet är det löser ju inte allt.
Vi ger bara 7.5 g per dag och det klarar han sig bra på. Det är nog bra att ge rek. dos till en början men sen räcker det ofta med en underhållsdos. Vi köper också den stora hinken eftersom vi använder det på två hästar vilket sänker priset.
Något man ska titta på när man väljer är hur mycket av de olika ämnena som burken innehåller. Problemet är att många av de billiga preparaten har lägre procent och innehåller annat för utfyllnad. Det jag tycker är bra med Biofarmabs grejjer är att de håller pharmaseptisk kvalitet och är gångbara även till människor.

Var hittar du Chondrogen så billigt ? Sist jag letade runt var det billigaste jag hittade den lilla burken för 1200:- (vet tog 1500 för den) ? Nu pratar jag alltså om den sort som säljs i sverige finns en hög med kopior som heter samma sak utomlands men att vara säker på att det är samma är ju som ett lotteri. Kommer så väl ihåg Flexijoint historien där det såldes en massa kopior från USA som visade sig vara helt effektlösa.

Jag tänker på IronWills inlägg om att Chondrogen kostar ca 300:-/månad att ge. Om man då ska ge 15 mg/dag Bioglucomin blir det en hel liten burk per månad och då en kostnad på vad burken kostar, dvs 479:- på det stället jag tittade.

Jag köper den största burken och ger för 500 kg häst varannan dag. Om man slår ut det så blir det ungefär 300 kr i månaden, om jag inte minns fel.

Har för mig att det är 14 g varannan dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
902
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama