A
Agrundvig
I den senere tid har jeg sett noen oppvisninger og bilder tatt fra oppvisninger gjort av barokkryttere. Alle har veldig store kjoler som skjuler store deler av hesten (fra salen og bak).
Når jeg sammenligner med gamle print fra barokken, hadde ikke damene så store kjoler, d.v.s. de hadde flotte kjoler, men de stoppet der schabrakken stoppet, og så red de i damesal, hvilket gjør at det blir en 'fri' side som ikke skal dekkes av noen kjole.
I skrivende stund sitter jeg og ser på et print fra 1777, som mest sannsynlig viser Prinsesse Helena Charlotte, hvor hun rir i kjole i en vanlig sal (d.v.s. ikke damesal). Hennes kjole er heller ikke dominerende, og dekker ikke særlig mer enn salen hun sitter på.
Hvorfor gjøres det slik i dag? Det inntrykket jeg sitter igjen med, er at man forsøker å skule noe, f.eks. bæring. For hvilken annen hensikt har det å dekke til hestens bakpart når man skal vise den opp? Kort sagt, jeg blir rett og slett skuffet når jeg ser klesdrakten ødelegge helhetsinntrykket.
Hvorfor ødelegge inntrykket på denne måten?
Fortell gjerne hva dere mener om dette.
Når jeg sammenligner med gamle print fra barokken, hadde ikke damene så store kjoler, d.v.s. de hadde flotte kjoler, men de stoppet der schabrakken stoppet, og så red de i damesal, hvilket gjør at det blir en 'fri' side som ikke skal dekkes av noen kjole.
I skrivende stund sitter jeg og ser på et print fra 1777, som mest sannsynlig viser Prinsesse Helena Charlotte, hvor hun rir i kjole i en vanlig sal (d.v.s. ikke damesal). Hennes kjole er heller ikke dominerende, og dekker ikke særlig mer enn salen hun sitter på.
Hvorfor gjøres det slik i dag? Det inntrykket jeg sitter igjen med, er at man forsøker å skule noe, f.eks. bæring. For hvilken annen hensikt har det å dekke til hestens bakpart når man skal vise den opp? Kort sagt, jeg blir rett og slett skuffet når jeg ser klesdrakten ødelegge helhetsinntrykket.
Hvorfor ødelegge inntrykket på denne måten?
Fortell gjerne hva dere mener om dette.