Hvilken farge er dette?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eponas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 134
Sv: Hvilken farge er dette?

Jeg vil anta at han er mørk borket = mørk gulbrun på svensk.
Hmm, jeg har jo sett denne hoppa / mammaen, men husker ikke hvilken grunnfarge hun har - er hun en ikke avblekbar svartskimmel? (På engelsk bruker de jo ofte betegnelsen blue roan på både de som har grunnfarge svart og brun). Vet du noe om hvilke farger som ligger bak henne igjen? Jeg tenker litt på sannsynligheten for at avkommet skal være "vanlig mørk brun" istedetfor mørk borket. (Jada, jeg vet at brun kan komme fra mye forskjellig)
Blir spennende å høre om de utfører DNA-test på NVH eller hvor de evt. anbefaler det gjort, for det har jeg ikke vært med på, så det vil jeg gjerne høre mer om!
Ellers får du vel "bare" satse på å få ham kåret, så han kan få avkom - da får vi jo gjerne vite om han nedarver gulanlegg... ;)

~Nina i Norge~

http://www.eponas.no/eponas brenin mathrafal.htm

Morfar svart, mormor palomino (palomino konstantskimmel, tenker jeg). Men det spiller ingen rolle, for hvis hoppa er svart, kan ikke hun nedarve noe agoutigen. Derimot kan kanskje palominohingsten gjøre det, men jeg har ikke satt meg inn i stamtavla og avkommene hans.

Blue roan om brunskimmel har jeg aldri hørt, selv ikke fra engelskmennene som ellers ikke er noe videre konsekvente med fargenavn. Det skulle vært en særdeles mørk brunskimmel i så fall. De pleier å kalle dem red roan eller bay roan.

Jag tycker det är klockrent att den har gulanlag.

Men, som sagt, helt säker kan man ju inte vara förrän man testat eller sett ev. avkommor..

Jeg syntes også at han har det gule genet og skal teste ham for akkurat det.
Hva ligger en slik test på i pris? noen som vet det?

Moren er Blue Roan, svart konstantskimmel. Faren er palomino.
morfar er svar og mormor palomino. Oldefar (samme linje) chestnut roan og oldemor Buckskin.

Moren har med samme hingst gitt 2 Røde konstantskimmler. En før og en etter Mathrafal.
Med andre hingster har hun gitt Brun, svart og bay roan.

Oldefar, oldemor og nesten alle på neste gren er chestnut. Hva farfar og farmor er vet jeg ikke.

Både mormor og faren har gitt palomino avkom.

Är inte det där för enbart amerikanska hästar? Fått för mig att man inte FÅR skicka till USA för DNA-test av europeiska hästar utan att man ska vända sig till något annat ställe i England eller så?

Är ju själv mycket intresserad av vart man ska skicka in prover för DNA-test då jag har en åring som antingen är en wild bay utan svart på benen (möörkröd på det enda benet som inte har strumpa och nej, det är inte solblekt - han föddes dessutom helt röd så det står fux i hans pass) eller en fux med mycket mörkröd man (som alltså SER svart ut) med vita och röda strån i manen (som som sagt var helt röd vid födseln) och en mycket trolig racoon-tail med mycket vitt på sidorna och rött och rödsvart i mitten. Dessutom vita stickelhår på ben, i virveln vid flanken, en bukfläck samt fläckar mellan låren. Hepp!

Min hästs pappa är tvärtydligt BRUN med dolt fuxanlag (han har flera fuxavkommor, bla en helbror till min) och mamma är mööörk fux med flaxengen.

Visst ÄR det roligt med färg? :bump:

Är inte det där för enbart amerikanska hästar? Fått för mig att man inte FÅR skicka till USA för DNA-test av europeiska hästar utan att man ska vända sig till något annat ställe i England eller så?

Är ju själv mycket intresserad av vart man ska skicka in prover för DNA-test då jag har en åring som antingen är en wild bay utan svart på benen (möörkröd på det enda benet som inte har strumpa och nej, det är inte solblekt - han föddes dessutom helt röd så det står fux i hans pass) eller en fux med mycket mörkröd man (som alltså SER svart ut) med vita och röda strån i manen (som som sagt var helt röd vid födseln) och en mycket trolig racoon-tail med mycket vitt på sidorna och rött och rödsvart i mitten. Dessutom vita stickelhår på ben, i virveln vid flanken, en bukfläck samt fläckar mellan låren. Hepp!

Min hästs pappa är tvärtydligt BRUN med dolt fuxanlag (han har flera fuxavkommor, bla en helbror till min) och mamma är mööörk fux med flaxengen.

Jeg snakket med en veterinær om test. Hun snakket om at de ble sent til USA, men at det måtte gå via Veterinærhøyskolen (for oss i Norge ihvertfall). Var visst en hel prosess det der :angel:

Farger og avl er et veldig interessant tema;)

Din häst låter som en fux med en sabino- och en sootygen. Kan du inte lägga in en bild? :D
Här är några bilder på en fux som troligen är sooty.
f51db78a06fe1aedd220a62e4a0c8ce4.jpg

795d0f7bb3a2b5a61b85c05eacc05a93.jpg

4d0acc3b8d8ec903225f5e9fa8772901.jpg

9325068114b4ef40f3fb5f655d0723a3.jpg

På sommaren ser hon precis som en "vanlig" fux:
6b42bf84bf40a0e52fecc00115f86034.jpg

1c01bbf49b792fa47af678228e873dfb.jpg

Vi skickar våra svenska morganhästars DNA-test dit utan problem och fort går det också att få svar.
Finns det några bra Europeiska lab som testar allt detta? SLU är väl på gång tror jag, men inte ännu.

Färg är jättekul! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka