Hvilken farge er dette?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eponas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 134
Sv: Hvilken farge er dette?

OM man vill ha en korrekt färgbestämning på den där hästen så skulle jag nog rekommendera DNAtest, för att få veta om han har något gulanlag eller inte, om han är mörkbrun eller mörkgulbrun eller något annat. För den där skulle åtminstone inte jag vilja färgbestämma enbart efter vad ögat ser...

Hei:)

Jeg tenker å DNA teste ham. Men som den utålmodige sjel jeg er sitter jeg her å funderer meg grønn :bump:
Avler på spesielle farger, men klarer ikke helt å feste denne fargen.
Han er ikke svart på beina men mørk brun. Da tenker ikke jeg Brun i vanlig brun forstand. hmm..
Så har han mye rødt i man og hale. Halen var faktisk nesten svart med lyse hår da han ble født.
Svarte hester skal vel ikke ha lyse hår i halen??

Spennende:)

Svarta hästar kan vara ordentligt solblekta, utan att det påverkar deras egentliga färg. Länkar till en bild på en svart ponny:
matilda2.jpg

"hale" förstår jag inte vad det är för något? Där gick gränsen för min norska...

Hei:)

Hale er svans:)
Den svarte ponnien ser svart ut i ansiktet, beina virker også svarte.
Ser på min Blue Roan hoppe at tuppene på manen kan bli rødbrune etter bleking fra solen.

Du är den FÖRSTA som sett att hon är svart i ansiktet och på benen, alla andra har ifrågasatt och bara sett de ljusbruna håren på hennes kropp och i manen. :D

Vad gäller din ponny så skulle jag gissa att den är mörkbrun eller mörkgulbrun när jag ser på bilderna. Det skulle kunna vara vilket som helst av det. Men gulsvart tror jag inte på och den är för ljus i huvudet för att vara svart.

Du är den FÖRSTA som sett att hon är svart i ansiktet och på benen, alla andra har ifrågasatt och bara sett de ljusbruna håren på hennes kropp och i manen. :D

Hehe:banana:

[QUOTE Vad gäller din ponny så skulle jag gissa att den är mörkbrun eller mörkgulbrun när jag ser på bilderna. Det skulle kunna vara vilket som helst av det. Men gulsvart tror jag inte på och den är för ljus i huvudet för att vara svart. [/QUOTE]

Begynner også å tenke i gulbrune baner her.

Her er et bilde av en jeg syntes ikke er så langt ifra :)
brown1.JPG
hentet fra www.ultimatehorsesite.com

Eponas%20Brenin%20Mathrafal%2022%20juli%2007.jpg
Eponas Brenin Mathrafal

Det er nok noe gult i ham da han lysner så mye i ansiktet. Ser jo faktisk litt gul ut der :smirk:

Jag tycker han ser ut som en mörk buckskin (gulbrun).

Tillägg: Det kan han ju inte vara om han inte har svarta ben och svart man och svans som jag såg nu att du skrev att han inte hade....

Senast ändrad:

Skal gulbrune hester ha svarte bein?
hmm..

Ser også at han begynner å bli veldig lys/gul på bogen.

Kollade upp detta nu och enligt International Buckskin Ass så ska benen vara svarta eller mörkt bruna, vilket då gör att din kan vara en buckskin (gulbrun) iallafall! :)

min buckskin:

Bild016.jpg

Min har mørkebrune bein :)

For en herlig flott farge hesten din har:love:

Eponas: vilket lab har du använt dig av för DNA-analysen?

Wrangler: en gulbrun/buckskin är en svart häst med brunt anlag (agouti) som dessutom fått en gul (creme) gen. En brun häst har som regel alltid svarta ben och man och svans, likaså hos en gulbrunhäst, tack vare agoutianlaget. En svart häst är ju svart överallt och har således inte agoutianlaget. Det som kan se mörktbrunt ut på fölis skulle jag tippa är solblekning.

Är detta en Smokey Black ? Enligt vad jag har förstått skall ett typiskt kännetecken vara gula tofsar i öronen. Pappa svart och mamma isabell.

Vet ej hur man lägger in bilder, men hänvisar till denna länk.

www.stalldiamond.se/smokey.html

Senast ändrad av en moderator:

Är detta en Smokey Black ? Enligt vad jag har förstått skall ett typiskt kännetecken vara gula tofsar i öronen. Pappa svart och mamma isabell.

Han har lysere hår i ørene, men ikke fult så mye som på det føllet du linket til. Den var forresten utrolig søt:D

Men han går vel gjerne over i en eller annen form for brun tenker jeg.

Prøvde å finne et bilde av ham med lyse dotter i ørene :)

Mathrafal%20lys%20hår%20i%20ørene.jpg

Brenin%20fin.jpg

Han er like lys som der han lysner i hodet.

Senast ändrad av en moderator:

Eponas: vilket lab har du använt dig av för DNA-analysen?

Wrangler: en gulbrun/buckskin är en svart häst med brunt anlag (agouti) som dessutom fått en gul (creme) gen. En brun häst har som regel alltid svarta ben och man och svans, likaså hos en gulbrunhäst, tack vare agoutianlaget. En svart häst är ju svart överallt och har således inte agoutianlaget. Det som kan se mörktbrunt ut på fölis skulle jag tippa är solblekning.

Jeg skal snakke med veterinærhøyskolen på mandag for en test.
Har ikke testet hest før, så dette blir første gangen i såfall.:banana:

Om det är en smoky black kan vi inte veta säkert såvida fölet inte färgtestas eller får gula avkommor med icke gula ston.
Men ändock, så såg mitt sto (som är smoky black, dvs. gulsvart) ut såhär som föl:
http://www.escaniamorgans.horsemobil.com/kittyfoal.htm

Jag tycker det är klockrent att den har gulanlag.

Men, som sagt, helt säker kan man ju inte vara förrän man testat eller sett ev. avkommor..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka