Huvudskakningar

Y

Yoshi

Hej

Kanske lite märklig fråga, men jag undrar om någon vet vad det betyder när hästen skakar på huvudet?

Ibland när jag rider kan vara i vilken gångart som helst, så skakar han på huvudet lite brett mellan öronen (liksom öronen lite utåt)

Hm svårt att förklara :)

Mvh

Sv: Huvudskakningar

Oj tänkte inte på det men detta kanske hamnade i fel forum, sorry i så fall och flytta den gärna i så fall.
Kan detta var ngt typiskt för en islandshäst kanske?

Det sitter en nerv bakom öronen på hästen, om huvudlaget hamnar precis på nerven kan hästen börja skaka på huvudet och öronen ser ut som vissna tulpaner.
Enkelt åtgärdat, dra tillbaka huvudlaget och massera precis bakom örat där irritationen har uppstått. Det blir som en liten kramp, och därför tappar hästen örat lite.

Jag har de senaste veckorna råkat ut för samma sak (tror jag åtminstone). Min häst har fått skakningar både då jag rider och då jag masserat honom.

Jag har letat i öronen först och främst, för han har skakat ungefär som att han fått ner ett strå där eller så.

Har ridit för både Alexandra Montan och Birgitta Järnåker de senaste veckorna och båda två hade samma teori, att det är spänningar som släpper. De hade sett detta förr.

Även en annan tjej som var i Danmark och red hade varit med om det på sin häst, av samma anledning. Min häst skakar mindre nu än vad han gjorde för någon vecka sedan.

Mysko, men det låter som en rimlig teori.

OA

tack för nerv-tipset, bra att veta!! jag har varit med om en som skakade på huvudet helt enkelt för att tränset inte passade, det var alldeles för stort.

Hej

Tror oxå att det kan bero på spänningar som släpper, det stämmer ganska väl i på situationerna då det jar inträffat.

Tack för svaren

Nu åker jag till Kanarieöarna en vecka, hur ska jag klara mig utan min polle :)

Fatima

När spänningarna släpper, blåser/frustar hästen. Detta kan ske både i skritt eller tölt/trav, att den frustar under arbete betyder att hästen har förstått, accepterar och slappnar av. Sen kan man låta hästen få skritta och blåsa ut lite efter halva ridpasset, då hjälper man hästen att lätta på spänningar som ev kan finnas. Det underlättar vidare arbete i den andra halvan av jobbet.

Skakar hästen på huvudet och tappar ett eller bägge öronen, då har man en nervpåverkan.

jasså det va det jag misstänkt(det med frustningarna) jag berömmer alltid min pålle när han gör det mitt i arbetet i början eller i slutet ja tror han slappnar av då när han gör det därför berömmer jag...kanske kan va till nån nytta.

sen gäspar han ofta när vi ridit ibland innan med är det nåt speciellt?

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 731
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar