Huvudlag till handhäst

BulletForMyValentine

Trådstartare
Min shetlandsvalack brukar få följa med som handhäst när jag rider den store. Han tycker om att få följa med och storhästen blir glad över sällskapet :)
Men alla huvudlag jag provat på Mini snurrar runt och skaver tillslut mot ögat. Har provat vanlig grimma, repgrimma, kapson, olika tight spända, fäst linan på olika ställen. Inget funkar.
Det enda som funkade bättre med att grimman inte snurrar var att fästa linan i ringen uppe vid nacken/öronen men då blev han nått grymt stark istället.
Känns inte bra att han får grimman upp i ögonen.:(

Vad mer kan jag prova? :)

Hade kapsonen en välplacerad käkrem, och var den tillräckligt spänd? Och hade den fast nosjärn?

Kapsonen är av kedja med läder på. Satt på vanligt träns med vanlig käkrem. Kapsonen spänd något tightare än en nosgrimma. Funderar på om en enkel nackrem med en rem under hakan, typ som hackamore-sidostycken, kan funka.

• Gilla
Reactions: oxo
En kompis till mig hade samma problem. Det enda som fungerade var rambo micklem multibridle. Tyvärr ingen billig lösning. Vet inte om det fungerar till Shetland dock. Detta var en häst som har cob i storlek.

Taur har speciella handhästgrimmor med en extra ring på sidan, kanske värt att prova?

Kollade på taurs sida nu. Handhästgrimmorna verkar jättesmarta men tyvärr är den gjord för att handhästen ska gå på höger sida av hästen som rids. Mini vägrar gå på höger sida, han vill gå på vänster sida :p

Kollade på taurs sida nu. Handhästgrimmorna verkar jättesmarta men tyvärr är den gjord för att handhästen ska gå på höger sida av hästen som rids. Mini vägrar gå på höger sida, han vill gå på vänster sida :p

Åh, vilken dum design, jag trodde man kunde ändra "hakdelen" efter behag. Men man kanske kan köpa lösa ringar och knåpa ihop något liknande?

Min shetlandsvalack brukar få följa med som handhäst när jag rider den store. Han tycker om att få följa med och storhästen blir glad över sällskapet :)
Men alla huvudlag jag provat på Mini snurrar runt och skaver tillslut mot ögat. Har provat vanlig grimma, repgrimma, kapson, olika tight spända, fäst linan på olika ställen. Inget funkar.
Det enda som funkade bättre med att grimman inte snurrar var att fästa linan i ringen uppe vid nacken/öronen men då blev han nått grymt stark istället.
Känns inte bra att han får grimman upp i ögonen.:(

Vad mer kan jag prova? :)
När shettisen går som handhäst har jag vanlig grimma som sitter rätt tight med grimskaftet under hakan/käken. Då kommer grimskaftet ut på sidan samt man har lite mer kraft än med bara grimman. När stora hästen går som handhäst har han kapson.

Om nosremmen går att spänna upp under hakan kan du trä på en ring på övre nosremmen (svensk mästare i begripliga förklaringar ), jag fäster uppbindningen där på min för att motverka samma problem.

Kan du inte ha en vanlig grimma och sätta grimskaftet i sidoringen? Sedan är det väl lite mer träning som behövs, tanken är ju att hästen ska springa vid sidan utan att vare signera eller släpa.

Kan du inte ha en vanlig grimma och sätta grimskaftet i sidoringen? Sedan är det väl lite mer träning som behövs, tanken är ju att hästen ska springa vid sidan utan att vare signera eller släpa.

Sidoringen uppe vid nacken/öronen eller vid mulen? Har provat båda och med linan fäst uppe vid nacken blir han väldigt stark när vi travar. Med linan fäst vid sidan av mulen så dras grimman upp i ögat.

Han springer fint brevid nästan hela tiden men precis i början innan han blivit varm eller när vi går in i skogen så hamnar han efter och då åker grimman på sned. Även när vi travar och han blir stark så åker grimman snett igen.

Kapson med fast järn säger jag. Nu vet jag inte hur det är med strl. Men de Marjoman har med breda, platta nosjärn ligger stadigt som bara den.

Liknande trådar

Hästhantering Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 428
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag undrar vad för huvudlag ni har på era handhästar? Jag rider ibland mina islandshästar så att foderhästen är handhäst, men jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 410
Senast: caballus
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Ja inte jag alltså utan hästen :crazy:. Hästen är extremt snäll att sätta flugskydd på, det är bara att traska ut i hagen och dra på det...
Svar
10
· Visningar
1 218
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama