Husvagnsköp

TantAgda

Trådstartare
Funderar på att shoppa loss på en husvagn.
Vad ska jag tänka på?

Ni som har eller haft, vad är måsten i er vagn och vad har ni saknat?

Några fallgropar jag ska hålla mej borta ifrån?
 
Funderar på att shoppa loss på en husvagn.
Vad ska jag tänka på?

Ni som har eller haft, vad är måsten i er vagn och vad har ni saknat?

Några fallgropar jag ska hålla mej borta ifrån?
Kolla så att den inte är fuktskadad. Köp inte en boggievagn.
 
Funderar på att shoppa loss på en husvagn.
Vad ska jag tänka på?

Ni som har eller haft, vad är måsten i er vagn och vad har ni saknat?

Några fallgropar jag ska hålla mej borta ifrån?

Fukt och och hur mycket du får dra med din bil kan vara bra att kolla upp.
Lastvikten på vagnen drar lätt iväg så det kan vara bra att kolla hur mycket det är på just den vagn du vill ha. Allt väger mer än vad man tror med förtält, alla prylar och man kanske vill ha cyklar med på semestern.
 
Funderar på att shoppa loss på en husvagn.
Vad ska jag tänka på?

Ni som har eller haft, vad är måsten i er vagn och vad har ni saknat?

Några fallgropar jag ska hålla mej borta ifrån?
Beror på vad du ska använda den till säger jag :)

Hur många ska sova/vara i den? Användas vinter/sommar? Stanna enstaka nätter eller längre tid? Vara mycket i vagnen eller bara sova i den?

Men generell så kolla att det inte är fukt i den. Att du får dra den med bilen såklart. Och lastvikten, så att inte allt måste läggas i bilen vid färd.
 
Fukt och och hur mycket du får dra med din bil kan vara bra att kolla upp.
Lastvikten på vagnen drar lätt iväg så det kan vara bra att kolla hur mycket det är på just den vagn du vill ha. Allt väger mer än vad man tror med förtält, alla prylar och man kanske vill ha cyklar med på semestern.

Hur mycket bilen får dra har jag koll på men lastvikt för vagnen, vart hittar jag det? Transportstyrelsen eller regbevis där också?
 
Beror på vad du ska använda den till säger jag :)

Hur många ska sova/vara i den? Användas vinter/sommar? Stanna enstaka nätter eller längre tid? Vara mycket i vagnen eller bara sova i den?

Men generell så kolla att det inte är fukt i den. Att du får dra den med bilen såklart. Och lastvikten, så att inte allt måste läggas i bilen vid färd.

Den kommer inte användas hysteriskt mycket och inte längre tid än absolut max en vecka åt gången som det ser ut nu.
Funderar mest på att köpa en för att kunna åka till tävlingar (hund) dagen innan för att slippa åka i ottan och för att ha eget boende på träningshelger/läger. Så vår/sommar/höst.

Hade tillgång till en i familjen tidigare men har inte haft det dom senaste åren och saknat det..
 
Den rullar mycket tyngre (högre bränsleförbrukning) och är väldigt svår att flytta för hand. En enaxlad ligger också bra på vägen, det är ju ingen levande last du kör med som i en hästtransport.
Håller med om att det är extremt svårt att flytta för hand. Om man inte har en väldigt stor husvagn är boogie bara onödigt.
 
Jag letade främst efter smidig "planlösning" dvs kunna ha nedbäddat i ena änden och matplats i andra för att slippa bädda upp/ned varje dag.
Som andra redan nämnt, var noga med att kolla eventuella fuktskador.
Om det ingår markis/förtält så var en "jobbig kund" och veckla ut eländet, jag gjorde inte det och har en markis som är obrukbar för att jag tog säljaren på orden;)
 
Den kommer inte användas hysteriskt mycket och inte längre tid än absolut max en vecka åt gången som det ser ut nu.
Funderar mest på att köpa en för att kunna åka till tävlingar (hund) dagen innan för att slippa åka i ottan och för att ha eget boende på träningshelger/läger. Så vår/sommar/höst.

Hade tillgång till en i familjen tidigare men har inte haft det dom senaste åren och saknat det..

Ok :) då skulle mitt tips vara att leta efter en ganska liten husvagn med en bra lastvikt. Inte boogie (mest för att de utan är mycket lättare att dra rätt för hand när en parkerar). Som har separat säng och sittgruppp, så att du inte behöver bädda upp och ner hela tiden. Kylskåp, kokplattor och ugn (eller ställ dit en mikro) tycker jag är bra att ha. Ska en bara stå kort tid föredrar jag markis framför förtält (mycket enklare att sätta upp). Det finns väggar till markiser också. Är husvagnen av äldre modell skulle jag föredra kvalitetsmärken. De nyare är av bättre kvalitet oavsett märke (ska den användas på vintern är dock en del betydligt sämre).

Men det här är bara mina tips såklart :)
 
Fuktfri är ju nummer ett att kolla. Sen beror det ju lite på om man vill att den ska funka att användas på vintern. Då bör den ju vara lite mer vinterbonad och alde värme är bättre än truma då. Sen är det givetvis inte vanligt, men har själv sett en husvagn vars ena däck explodera och ekipaget hamna i diket. Hade ju inte blivit samma konsekvenser med boggie. Sen får man ju lära sig backa så är boggie inga problem.
 
Några specifika tecken (för utom de uppenbara) jag ska titta efter när jag letar fukt? Några ställen som är extra utsatta?

@Bubbla Tack för tipset om markis. Det är ju som du säger smidigare om man bara ska stå några enstaka dagar :)
 
Några specifika tecken (för utom de uppenbara) jag ska titta efter när jag letar fukt? Några ställen som är extra utsatta?

@Bubbla Tack för tipset om markis. Det är ju som du säger smidigare om man bara ska stå några enstaka dagar :)

Hörn som tagits upp ovan såklart. Och alla ställen där det är skarvar utifrån, och vid fönstren. Men det enklaste är nog att fråga försäljaren om vagnen är fukttestad hos firma. Annars att göra ett sånt fukttest.
 
Finns fördelar med boggievagn med.

#Går bättre på vägen, jämnare gång och studsar inte lika mycket
#Varför ska du parkera för hand? Lär dig parkera med bilen istället.
#Däcken är billigare till boggie än till enkelaxlad. Vanliga däck till boggie, till enkelaxlad krävs andra som får ta högre vikt.
#Bränsleförbrukningen är i princip obefintlig då man ska dra samma vikt, beroende på vilken vagn du har givetvis.


Så förkasta inte boggie utan köp vagn efter behov.

Kolla fukt och att gassystemet är tryckprovat.
 
Vi har en vagn som i princip bara används som sovplats hos min far just nu där vi har den uppställd för vi gillar inte planlösningen. Men att kunna ha sovplats på ena sidan och matplats på andra utan att behöva bädda upp och ner tycker jag är viktigt, hade blivit galen annars de gånger vi varit iväg med den!
Smart förvaring! Vi har mestadels åkt på utställningar med den och vilket bök när det inte finns någon bra stans att förvara saker på.
 
  • Fukt har redan nämnts; jag själv skulle inte dogmatiskt utesluta en husvagn som har begränsad fuktinträngning men jag skulle vilja veta mer om läget.
  • Planlösning - skulle jag i nuläget utan barn köpa husvagn igen så skulle jag också köpa en med permanent bädd i ena änden och sittgrupp i andra, för att slippa hålla på och bädda upp och ner. Alternativt en vagn med permanent sittgrupp och en halvpermanent bädd som man drar ner uppifrån taket över sittgruppen, har en bekant med sådan vagn som är riktigt smidig och kompakt.
  • Boggi eller enkelaxel - ingen dealbreaker, pluspoäng för enkelaxel men inte mycket.
  • Ett enkelt "reseförtält" är guld som farstu när det är skitväder. Och det är det ju så fort man skall iväg på nåt planerat.
 
Några punkter vi tycker är viktigt både efter att ha haft liten gammal vagn på 4,30 och stor nyare megavagn på 7,20.

•Fast sängplats så man slipper bädda upp varje dag
•både el och gasolvärme (men helst alde för camping när det är kallt)
•fullbredd, äldre vagnar är ofta väldigt trånga och det är rätt irriterande när man är 2vuxna plus hundar och 1bebis.
•mycket förvaring
•Smidigt resetält eller markis

Sen om vagnen är boggie eller enkelaxlad spelar mindre roll, har ju en bil att flytta den med.
Fördelen med liten vagn är att den är smidig nör du ska in på trånga områden, en stor vagn (den vi hade va ca 9,5m lång totallängd) blir jäkligt osmidig. Överhänget bak kräver svängrum, massor av svängrum!
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Myzan87
·
Fordon Vi kikar lite på husvagnar. Som förstagångsköpare så har vi många funderingar. Vi söker i prisklass som gör att vi hamnar på vagnar...
2
Svar
31
· Visningar
2 084
Senast: Rie
·
Mat Funderar på om en Airfryer kan underlätta matlagningen på vardagarna. Men jag har aldrig haft någon, vilka modeller är bra och vad...
2
Svar
34
· Visningar
1 403
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp