Husritningar!

Sv: Husritningar!

Tycker Älvsbyhus är lite trista i sina materialval. Har ett Myresjöhus som vi är helnöjda med (modifierat Fantasi), men det hänger ju lite på hur många kvadratmeter (och sovrum) man behöver...

Tycker Älvsbyhus är lite trista i sina materialval. Har ett Myresjöhus som vi är helnöjda med (modifierat Fantasi), men det hänger ju lite på hur många kvadratmeter (och sovrum) man behöver...

Ja men nu är jag ju bara ute efter ritningar och inte beställa ett nyckel färdigt hus;) Vill mer ha inspiration på planlösningar osv.

Själv skulle jag satsa på få rejäla rum än en massa små 7-9 kvm sovrum med en massa "kvadratmeterstjälande" korridorer och prång. Sen är jag allergisk mot badrum och trappor i direkt anslutning till ytterdörren - då drar man ju runt smutsen mycket mer.

Fast alla har ju olika prioriteringar.

Drlmhuset innehåller:

4 "sovrum"
vardagsrun och kök med öppenplanlösning
eget badrum till vårt sovrum.
Stort badrum innehållande dusch, bubbel och bastu
Litet badrum med toalett och dusch
Grov entre
Tvättstuga.

Har inte hittat någon ritning med det jag söker så nu försöker jag mig på en egen på skoj;)

det sämsta du kan välja är öppen planlösning där köket är med i den "öppna" delen.. matos i hela huset? nejtack.. vi har öppen planlösning med kök o vardagsrum och matsal, det är drygt 100kvm.. det är inge vidare ska jag säga.

jag skulle sätta köket med 4 väggar, du kan ju ha stora dubbeldörrar eller dylikt om du vill öppna upp, men det är skönt att stänga till så man kan lämna matoset i huset.. sedan är det skönt o kunna titta på tv eller vad man nu gör i lugn o ro utan att höra hushållsberedaren, bakmaskinen eller vad det nu är som väsnas i köket.

dessutom så ställer den öppna planlösningen extra krav (i min mening) på alla vitvaror, fläktar osv.. helt plötsligt så blir ljudnivån prio 1 då det inte går att höra tv/stereo eller samtala om diskmaskinen går eller om köksfläkten är på.

öppen planlösning är 2000-2010s stämpel som ingen kommer vilja ha är 2020.. efter att ha bott med såväl som utan öppen planlösning så kommer jag aldrig välja öppen igen.

Öppen planlösning innebär att den som vill titta på tv hatar de som är i köksdelen och vice versa.
Har man barn är det totalt hopplöst!

Vi har ställt TV:n i gästrummet. Försök att se den från köksbordet :devil:

Vi har en förhållandevis öppen köks-/vardagsrumsdel men har en köksvägg för att slippa se köket från vardagsrumsdelen. (Och i viss mån framhäva takhöjden).

JA det tål att funderas på! Med öppen planlösning menade jag inte att det skulle "sitta ihop" Utan mer att jag igentligen inte vill ha 4 väggar runt köket. Men med 2 stora glasdörrar att öppna blir det ju som ett rum men ändå öppet!

Tack för att ni fick mig på andra tankar!

det sämsta du kan välja är öppen planlösning där köket är med i den "öppna" delen.. matos i hela huset?

Jag håller inte med dig! Vi har öppet kök och vardagsrum, och det fungerar alldeles utmärkt. Med den bra fläkt over spisen ska du inte behöva ha matos någon annanstans.

Till TS Vi har ett Sävsjöhus, Villa Optimal, och för oss är det verkligen ett optimalt hus. Kök och vardagsrum i mitten, "föräldrasovrum" och badrum åt ena hållet, tre sovrum(två och ett arbetsrum), ett allrum och en toalett/dusch åt andra hållet. Optimalt för oss som hade tre tonåringar när vi byggde, ett eget litet allrum för dem och deras kompisar.

http://www.savsjotrahus.se/hustyper/pdf/kataloghus/villa_optimal.pdf

Sen har vi ändrat på en del, förstorat badrummet, lagt till en entre utanför lilla allrummet, eftersom vi har stallet på det hållet, ökat husets längd så att barnens sovrum blev något större, tagit bort inredningen mot vardagsrummet, bara bardisk, sänkt golvet i vardagsrummet, jaja, det här är basen iaf;)

Våra kriterier var enplanshus, fyra sovrum!

Håller med Tajger! Mina föräldrar har haft tre bostäder där det varit öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Har inte varit några problem så länge fläkten fungerat. Eventuella störande ljud från köket brukar vara ganska snabbt övergående. Om man irriteras väldigt av det kan man ju gå och hjälpa till med matlagandet så blir det trevligare för alla ;)

Jag fastnade själv för ett Älsbyhus men har ändrat mig då jag vill ha ett bra hus och inte ett hus med massa fel.

Nu har jag ju inte sagt att vi ska köpa det;) Utan ville ha tips på ritningar då vi gärna vill rita ett eget;)

Lite trådkap: Älvsbyhus "snickare" har fått kritik för ihop sättandet av husen. Men inte själva konstruktionen som gjorts på fabriken. Utan som sagt snickarna. Och de är inhyrda lokala, alltså ej Älvsbyhus egna. (Vad jag hört) Men det får ni starta en egen tråd att diskutera!

*kl*
En snabb, icke skalenlig ritning på lägenheten jag håller på att bygga i det gamla höloftet på gården. Tot ca 80 m2, takhöjd i nock ca 4½ meter.
De bruna "klumparna" är bärande stockar som kommer stå synliga i stora rummet.

hemma.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka