Husproducenter typ "färdighus"

mian1

Trådstartare
Någon som köpt hus + tomt av något husföretag? Alltså ett sånt nyckelfärdigt hus eller vad de heter. Eller kanske någon som jobbar på ett sånt företag?

Hur går det till med tomt & bygge? Finns det några nackdelar? Något speciellt företag att rekommendera?

Vi har inte tänkt att flytta, men vi har tänkt sälja en bit mark. Vi funderar över om det är bäst att sälja privat eller om man ska försöka sälja till ett sådant där husföretag. Företagen verkar mest ha hus med små tomter i tätort. Vi bor på landet och tomten är 3 000 -10 000 kvm beroende på vad köparen vill ha.

Sv: Husproducenter typ "färdighus"

jag vet inte hur attraktiva tomterna är där ni bor men här i sthlm framhålls det alltid som en fördel i tomtannonserna om en tomt inte är knuten till en leverantör. Även om leverantörerna har många olika typer av hus så binds ofta tomterna till en viss typ av hus (tex ett funkishus i två vån) vilket gör att alla som vill ha sekelskiftesstil går bort.

Det går ju att anlita en fastighetsmäklare även till en tomt, så det borde inte vara så krävande att bli av med den. Rent ekonomiskt borde en enstaka tomt vara mer prisvärd att sälja själv. Men ev skulle ni kanske kunna sälja in 3 tomter till ett husföretag? Då blir det kanske smidigare att sälja alla tre på ett bräde till en leverantör. Allt beror ju på vad man kan få för tomterna och vad tomtstyckningen kostar och vem som betalar för den. Ring och hör med en mäklare, ni behöver ju inte binda er för det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 329
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 488
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur