"Huskurer" till hosthäst

S

Skuggabaldur

Min häst har troligtvis kronisk bronkit. Hon fick en massa olika mediciner i vintras och blev till slut jättemycket bättre och gick att ridas som vanligt. Men nu har hon börjat hosta så smått igen pga all pollen i luften.

Har läst att folk har gett t. ex. lakritsrot, timjan, anis och liknande, med bra resultat. Men hur ger man det? Alltså hur lagar man till avkok och liknande. Ang. lakritsrot - är det bara att köpa och ge i fodret eller ska det kokas eller vad?

Har även funderat på alger (vet om de negativa åsikterna om dem, men vet. tyckte jag kunde prova tidigare om jag inte gav för mycket.)

Eller om jag ska ringa vet. och få lite mer medicin utskrivet...

Men vill som sagt gärna veta vilka huskurer ni har gett era hästar.
Min bror har tagit nån kinesisk tjingtjong-medicin för en massa slem i halsen och det hjälper jättebra. I den är det anis och timjan, så då borde det ju funka till hästar också?

Sv: "Huskurer" till hosthäst

Jag föreslår att du provar med lind. Det hjälpte iaf mitt sto. ;)

Du tar 1,2 liter vatten och 40 g Anis, koka i 10 minuter.
Dra av kastrullen från värmen och tillsätt 30 g timjan.
Låt stå och dra i 12 timmar. Sila av örterna och tappa upp avkoket på flaska.
Ge sen 2 gånger om dagen, 1 dl / måltid, och ev lite vitlök och äppelcidervinäger.

Har hjälpt min utdömda bronkit häst. Jag har dock varvat med carrageen-algen i början för att rensa kroppen.

Du måste även tänka på stallmiljön. Utebox? Hösilage? Torv? Mycket, mycket utevistelse? Motion?

Lycka till!

Du tar 1,2 liter vatten och 40 g Anis, koka i 10 minuter.
Dra av kastrullen från värmen och tillsätt 30 g timjan.
Låt stå och dra i 12 timmar. Sila av örterna och tappa upp avkoket på flaska.
Ge sen 2 gånger om dagen, 1 dl / måltid, och ev lite vitlök och äppelcidervinäger.

Åh, mitt gamla recept lever fortfarande! :D

Det fungerar för många hästar, det finns nog närmare ett hundratal som jag känner till :love: , och minst ett behandlingsstall som använder det också. Det är slemlösande och dämpande. Vill man kan man även koka med lakritsrot och ha i lite honung. Som vanligt så vill jag bara säga att man INTE ska ge det till dräktiga ston!

Tack! Ska prova detta!

Miljön har vi fixat: står på torv, äter hösilage, sopar ej när de är inne, ute mycket, rider mycket (inte när hon hostar en massa dock).

Tack! Ska prova detta!

Miljön har vi fixat: står på torv, äter hösilage, sopar ej när de är inne, ute mycket, rider mycket (inte när hon hostar en massa dock).

Ute jämt vore säkert ännu bättre! Lösdrift har fungerat bra för de bronkithästar jag känner/hört talas om.

... och om hästen "måste" vara inne, har ni koll på luften/ ventilationen i stallet? Inte dammigare än "nödvändigt" - det går ju att storstäda stallet oftare?

Jo, vet att ute jämt vore bäst (fast kanske inte om det är pollen?), men det blir jättesvårt att hitta en lösdrift här, stallet är underbart, hästen trivs och har flyttat mycket i sitt liv redan. Blir det ohållbart får vi ju göra det iaf, men vi får se.

Stallet är nybyggt och har ett slags ventilationssystem som gör så att luften är bra. Alla som är där säger att det verkar vara bra ventilation. Högt i tak är det också.

Jo, vet att ute jämt vore bäst (fast kanske inte om det är pollen?), men det blir jättesvårt att hitta en lösdrift här, stallet är underbart, hästen trivs och har flyttat mycket i sitt liv redan. Blir det ohållbart får vi ju göra det iaf, men vi får se.

Går det inte så går det inte...
Men jag undrar om verkligen pollen egentligen påverkar så mycket... jag har då inte träffat någon bronkithäst på lösdrift som får problem under pollensäsongen. Fast okej; så många bronkithästar har jag inte träffat....

Jag tror ju stall-, sop- och lerdamm är långt värre än pollen...

Min hostar om man inte blötlägger hö (blev tvugna till hö nu en vecka före betet), och om man inte är jättenoga med dammet i boxen. Så nu är det lösdrift som gäller.

Det om pollen är vad jag har hört bara - påverkar ju människor... Men du kanske har rätt, ingen aning. Igår hostade hon iaf ingenting:) . Får se hur det blir idag. Måste ta och kolla pollenhalten i tidningen och se om det finns ett samband.

Min hostar om man inte blötlägger hö (blev tvugna till hö nu en vecka före betet), och om man inte är jättenoga med dammet i boxen. Så nu är det lösdrift som gäller.

Har hösilage till henne, så hon får inget hö alls. Blir lite krångligt nu när det blir så varmt bara - hon kan ju inte stå utan nåt hela natten, men hösilaget blir ju dåligt fort och det är synd att slänga en massa....
Det är synd att vi inte har en extra "lösdriftshage" med mindre gräs i och några hästar som gick där. Skulle de gå ute dygnet runt i den nuvarande hagen skulle de spricka! Lite för mycket gräs egentligen...

min häst är allergisk mot pollen. Det kliar jätte mycket i snoken på honom just nu, rinner i ögonen.. precis som för människor. Veterinären tippsade mig om att ge honom nässpray! Dock lite större dos än till människor. haha!

Liknande trådar

Hästvård Skrev om mitt problem i en äldre tråd, men den hade försvunnit så långt i listan att jag tog med friheten att skapa en ny. Min häst...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 799
Senast: Nafayette
·
S
Hästvård En av hästarna hos oss hostar. Det är nu andra året det håller på, och det blir alltid värre mot våren/sommaren, även fast de denna tid...
Svar
1
· Visningar
1 119
Senast: Similitude
·
Hästvård Är det flera här som har testat huskuren för luftvägarna som har tipsats om här på buke?:) Med anis, timjan, lakritsrot och sen vinäger...
Svar
6
· Visningar
4 712
Senast: Touchforlife
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 598
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka