Huskurer!!! Botemedel mot mugg

S

sara81johansson

Huskurer!!! Jag har inte så värst många men en som alltid funkat kanon för mig är att pensla på vitlöksolja om hästen får mugg, 1 klyfta per deciliter. Skulle vara kul att få veta lite fler!

Sv: Huskurer!!! Botemedel mot mugg

amoniak, dvs kiss ska vara bra. Dom gamla hästkarlarna i finland pissade på kallblodens ben för att bli av med muggen, lite äckligt kan man tycka men det funkar faktiskt.:bump:
jodopaxomslag o sen helosan funkar ju men jobbigt att linda in en karled.
lactacydtvätt o insmörjning.
vanlig olivolja kan man stryka på innan hästen har fått mugg, det skyddar.
...sen tog fantasin slut...

honung, klibbigt men bra

EMS salva, dvs emu - msm - kolloidalt silver blandat till salva.
SUPER:bow:

Det finns en behandling som överglänser alla andra. Vanlig Virkon (stalldesifinceringsmedel). Späd till en 2 % lösning. En gång om dagen så häller man det över det muggdrabbade området och gör INGET annat (inte pilla ruvor eller smörja eller någonting) till och med den värsta riktigt inbitna tjocka gamla muggen ger sig mkt snabbt. Kommer aldrig någonsin att använda någon annan behandling när jag upptäckt denna supermetod och dessutom mkt enklare och mindre jobb än med andra. Och nej de blir inte uttorkade o spruckna av det. Fick i somras hem en häst med den värsta mugg jag någonsin sett (har sett mkt) muggskorpor som var 2 cm tjocka totalt utbredd i hela bakkarlederna med tjocka blödande sprickor på flera ställen. Vet som tittade på det rekommenderade Virkon då det enligt henna är det enda bra mot mugg som finns. Och mkt riktigt efter ca 2 veckor så var nästan allt borta några tjocka gamla sårruvor var det enda som var kvar då. När dessa väl läkt och ramlade väck så var hästen mjuk och fin och totalt muggfri i karlederna (och har hållt sig så sedan dess)

Jag har världens bästa huskur! :p
Ta rabarberblad, lägg mot muggen och linda fast med vanlig benlinda. Låt sitta så länge det håller sig uppe. Funkar så otroligt bra!! Fast det blir lite svårt på vintern när det inte växer så mkt rabarber :smirk:
Hade en häst i stallet med svårartad mugg, ingenting bet på honom, inte ens veterinärens myskokladd. Men rabarber gjorde SUSEN!

Hejsan!

Mitt bästa behandlingstips mot mugg är mycket enkelt, och det funkar superbra! Spola försiktigt med ljummet vatten och lite mild tvål, så det blir rent. Låt det torka, sätt sedan på ett bandage, med kompress underst, för att hindra smuts att förorena muggen. Detta ska göras varje dag.

Hälsn Liv

om det är mugg med tjocka skorvar så löses dom upp kanon bra av ett bandage med A_FIL!

Det funkar bra att använda vanlig citron mot mugg. Var lite försiktig för en del hästar kan tycka att det svider medans andra inte bryr sig.
Ett annat tips är att tvätta med lactacyd-tvål, torka torrt och lägg på någon bakteriedödande salva.

Det finns en sak till som är lika bra som vircon..
Pyoderm = klorhex. schampo. Tvätta, torka o gör INGET MER. Fick min hästs mugg att försvinna på ett kick o då hade jag testat allt, trodde jag. :)

eftersom mugg( om de har de på alla fyra benen) oftast kommer från magen(tarmen) så skulle jag ge tipset majs/raps olja och linfrön. eller börja med MSM. När vi gjorde de på våran valack som hade extrema mugg/karledsinflam. så försvann de på någon månad. Nu har han jättefina,rena karleder och håret har växt tillbaka. Han kan gå i hur leriga hagar som helst och får ändå inte mugg.
de e mitt bästa tips. Annars kan man ju prova honung från Nyazeeland ( stavning?), men de tar bara bort problemet ett tag, sen så fort man slutar så kommer de tillbax, o den honungen e inte billig

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar