Husköpar - newbie

Svartfot

Trådstartare
Snälla Bukeoraklet giv mig kunskap om radon.

Vi har lite försiktigt börjat kolla på hus, varpå en ny värld av frågor och missade frågor har öppnat sig. Vår okunskap lyser även all världens väg, varpå mäklarna får nått glittrigt i ögonen när de får syn på oss. En blick som vi känner igen från när vi som oplanerat blivande förstagångsföräldrar klev in i en bebisaffär. Men jag har ett trumf, jag har Buke.

Radon visade sig snabbt vara en stor fråga. Ett av husen hade värden på 300 på boendeplan och 600 på källarplan. Den uppgivna åtgärdskostnaden var 70 000, vilket spontant kändes förvånansvärt billigt. Det andra hade ett genomsnittsvärde på 160, men mäklaren mumlade nått om uppföljande mätning pg. väggstrålning. Vi har börjat läsa på lite mer, men jag tänkte höra höra här vad man ska tänka på.

Jag tänkte även återkomma till denna tråd när nya kunskapsluckor dyker upp. Men har ni några andra tips och råd, om vad man ska tänka på och göra när man ska köpa hus, så mottas dem tacksamt.

Radon går att åtgärda. En stor del av kostnaden får man tillbaka från jag tror det är Länsstyrelsen(?)

(Förutsatt att det är över gränsvärdena, och att det är det i levnadsutrymmena och inte bara i källaren tex.)

Risken att bli sjuk av radon är nog väldigt liten men rent spontant kan jag känna att radonhus inte låter så kul och särskilt inte i kombination med småbarn. Radon i väggarna ännu värre, men det är kanske något man vänjer sig vid?

Det var kanske pg av kostnadsersättningen från länstyrelsen som det upplevdes så "billigt", med de rekommenderade åtgärderna.

Men hur mycket går det att åtgärda? Den genomgående åtgärden tycks vara fläkt, hur långt kommer man eg med det? Skiljer det sig mellan väggradon och markradon?

Ska väl tillägga att vi kollar på hus i ett område där man av ren självbevarelsedrift utnyttjar varenda millimeter. Så badrum, tv rum/kontor och även sovrum ligger gärna på källarplan. Så det anknyter till Gabbis påpekande. Vad anses vara levnadsutrymmen? Om det finns badrum, gillestuga eller kontor på källarplanet är det att anses som levnadsutrymme eller krävs det ett sovrum och räcker det i s f med ett gästrum?

radonhus inte låter så kul och särskilt inte i kombination med småbarn.

Nä, det är väl det vi känner oxå. Å andra sidan så tycks det som om radon är svårt att komma ifrån. Vet inte om det är extra illa i området där vi kollar för var och varannat hus känns som om det har höga värden.

Kl
De mätningarna man gör innan en husförsäljning är ju korttidsmätningar och nu utförda vid fel årstid. Hur tillförlitliga är de och vad är felmarginalen? Kan de enbart fela åt det negativa hållet (för låga värden) eller kan de uppge både för högra och för låga?

Nä, det är väl det vi känner oxå. Å andra sidan så tycks det som om radon är svårt att komma ifrån. Vet inte om det är extra illa i området där vi kollar för var och varannat hus känns som om det har höga värden.

Kl
De mätningarna man gör innan en husförsäljning är ju korttidsmätningar och nu utförda vid fel årstid. Hur tillförlitliga är de och vad är felmarginalen? Kan de enbart fela åt det negativa hållet (för låga värden) eller kan de uppge både för högra och för låga?
Jag har ingen direkt erfarenhet av radonmätningar men är fysiker och jag skulle tro att den enskilt viktigaste faktorn för vilka värden man får är hur stor ventilationen är. Åtgärderna man vidtar för att minska radonhalten är också kopplade till ventilation och när det gäller radon från berggrunden till att skapa ett övertryck för hindra radon från att tränga in i bostaden.

Radon från berggrunden är såklart kopplat till området, här i södra Skåne är det väldigt lågt och inget jag hört någon behövt åtgärda men det varierar stort.

Det är olika åtgärder beroende på om radonet kommer från byggmaterialet i huset eller från marken, så det måste man fastställa vilket det är. Jag vet att jag hittade jättemycket matnyttigt när jag googlade på liknande frågor pga markradon i ett hus vi tittade på.

Ett helt annat tips om ni inte tänkt på det är att kolla om huset är eller behöver dräneras om. Fukt och sprickor i källarväggar indikerar att kolla extra noga ;).
Att behöva dränera om är en ganska stor kostnad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka