Huskatt eller raskatt?

doglover

Trådstartare
Det finns så många raskatter som är fina. Maine Coon, Helig Birma osv som man skulle vilja ha. Men är det verkligen värt det att köpa en kattunge för 6000 när man kan få en precis lika fin huskatt? Jag menar inte att dom behöver vara gratis, utan det finns många fina blandningar...
Men smaken är ju som baken.:rofl:

Sv: Huskatt eller raskatt?

Visst kan man få en lika fin icke rasren katt som en rasren. Den kan bli exakt lika trevliga båda dera. Men vill man föda upp och ställa ut sin katt så kanske man föredrar att köpa en rasren.
//lena

Jag betalar hellre 4000 för en bondkatt än 3000 för en raskatt - om det inte handlar om bengal, där är jag svag. :D

Tycker att bondkatter i regel har mycket bättre psyke än raskatter. Och då syftar jag på alla raser, norsk skogkatt dock tycker jag oftast är rätt bra också. Men jag har inte träffat alla.

Jag har endast haft bondkatter.
Skulle väldigt gärna vilja ha en riktigt fin långhårig raskatt.
Men jag har fått för mig att de är lite grinigare och mer självständiga än bondkatter?
Jag vill ha myskatter som är pratiga och vill vara där man är.
Sociala helt enkelt.

Såg en gång en riiktigt fin katt.
Pumafärgad med tigrerade ben. Lite blek-vit-gr.. Korthårig.
Vet inte vad det är för ras. men en sån skulle jag kunna tänka mig.-
Mycket vacker.
Nån som vet??

Eller en Helig Birma! :love:

Det beror väl helt på vad du vill betala för. Det är ju inte bara exteriör man betalar för när man köper en raskatt.

Jag tror nog att de flesta som haft katter som dött av HCM gladeligen lägger ut några extra tusenlappar på en katt vars föräldrar, vuxna syskon, far- och morföräldrar har testats ua för HCM... som exempel.

Men jag har fått för mig att de är lite grinigare och mer självständiga än bondkatter?
Sociala helt enkelt.

Förutom hälsodelen, som för mig står framför allt är detta en riktigt bra grej med raskatter! ;) Du kan nästan välja vad du vill ha för temperament på din katt. Självklart är alla katter individer men mycket temperament är rastypiskt.
Jag själv visste vad jag ville ha för typ av katt när jag började mitt kattletande. Jag ville ha en aktiv, framåt, social, personlig katt. Det som föll mig i smaken var Devons.

Skulle jag däremot föredragit en "soffprydnad" hade ju självklart inte devon varit rasen för mig.

Med huskatter är det så svårt att veta vilket typ av temperament de får.

Sociala helt enkelt.

Det finns alla sorter. Devon rex som redan nämnts är en odrägligt social, lekfull, nyfiken och gosig ras som pratar sådär lagom mycket.

Det finns även mer reserverade raser.

precis fördelen med raskatt är ju att man vet lite mer vad man får, att säga att huskatter generellt är mer sociala är fel, jag har träffat helt underbara huskatter och även lynniga osociala och oberäkneliga. De mest sociala katter jag ägt är dock mina raskatter, de är nästan för bra för mig, jag uppskattar liiite mer självständiga katter, dessa sitter som fastlimmade håriga bölder på mig så fort jag kommer hem (som endast lossnar för att äta, skita eller spy på mattan :p ) det är ganska påfrestande from time to time

ts; det gäller ju att veta specifikt vad du vill ha, jag är säker på att du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer, det finns ju långhåriga huskatter också :)

Det finns alla sorter. Devon rex som redan nämnts är en odrägligt social, lekfull, nyfiken och gosig ras som pratar sådär lagom mycket.

Det finns även mer reserverade raser.

fniss vi skrev ungefär samma sak, bara uttryckte oss på olika vis, jag har ju crx, men har förstått är de är ganska lika i temperamentet?

Jag upplever nog att raskatter är sociala. Nu är det också olika från ras till ras men jag gissar att syftet med avel bla innefattar just att katten ska vara social. Men som jag upplever det ofta - sociala utan att vara sociala. Mer att de inte säger ifrån trotts att de inte njuter av behandlingen - ffa har jag sett det hos birman. Är det så du menar?

Fö är birman den rasen jag skulle välja sist av alla, mer eller mindre. Tycker inte om temperamentet hos den rasen. Och jag har träffat många. Sen är de jättefina och mysiga, men det allmänna temperamentet.. Jag vet inte, det är någonting som man ser hos alla men ninte riktigt kan sätta fingret på. *Säger jag som har en halvbirma* :D Men jag suckar ibland över sidorna hon fått av sin mor. ;) Ändock är hon min ängel.

Men sen ska man inte dra alla över en kam. Det är individuellt som alltid.

Fö finns det långhåriga katter som inte ör renrasiga. Du ka få en av mig. :D

Jag lägger hellre 6000 och uppåt på en raskatt än några hundra eller flera tusen på en huskatt. Men det är för att min ras kan ge mig allt jag vill ha, utseende, temprament, sätt osv. Dessutom vet jag någorlunda vad som ligger bakom, jag som är stamtavlenörd kan leta reda på bilder osv långt bak i stammen.
Sen fullkomligt älskar jag brittens utseende, det finns ingen huskatt i världen som kan konkurrera med det nallebjörnsutseendet som britten ska ha.

Sen vill jag i ryggen ha uppfödarens kunskaper och framförallt säkerheten och garantierna jag får när jag köper raskatt.

Många vill ha en katt med ett visst temperament och det kan vara svårt att veta hur kattungar kommer att bli när de växer upp.Det finns många vuxna huskatter som söker hem och där vet man hur den är både till utseende och till sättet.

Det finns så många raskatter som är fina. Maine Coon, Helig Birma osv som man skulle vilja ha. Men är det verkligen värt det att köpa en kattunge för 6000 när man kan få en precis lika fin huskatt? Jag menar inte att dom behöver vara gratis, utan det finns många fina blandningar...

Uppenbarligen tycker ju folk det, eftersom raskattuppfödare hittar köpare. Så det är ju upp till en själv.

Jag personligen tycker inte det. En årsgammal, kastrerad raskatt kostar runt tusenlappen, det tycker jag är mer rimligt, så jag har köpt en sådan istället. Man kommer ju ha katten i 10-14 år, då gör det inte så mycket om man missar det första året, tycker jag.

Huskatten köpte vi som kattunge, hon kostade 200 kr som liten. Men med kastrering, id-märkning och vaccinering har vi faktiskt lagt ner mer pengar på henne än på den jämngamla raskatten.

Senast ändrad:

Det man betalar för när man köper en raskatt är en individ som är avlad sedan generationer tillbaka på vissa egenskaper, inte minst temperament. Persern, t ex, är inte bara långhårig och trubbnosig utan har även ett mycket lugnt och vänligt psyke. Sedan finns det raser som har ett mera livligt temperament, t ex siamesen, om man föredrar det. Visst kan man ha tur och få tag på en trevlig huskatt, men man kan lika gärna få en katt som är tämligen asocial och dåligt anpassad som sällskapsdjur. Det är ett chanstagande på ett helt annat sätt än om du köper en raskatt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 585
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama