Husgrunder mm (30-talshus)

voltis

Trådstartare
Såg en annons om ett hus byggt på 30-talet. Började drömma lite, och faktiskt börjat kolla lite på mer fakta om huset.

Det jag först och främst började fundera över var grunden. Det stod att det är platta på mark. Men när jag googlar så började man inte bygga på det sättet förrän efter 30-talet.?
Och att äldre plattor på mark har stor risk att ha problem med fukt mm.

Huset har dock en källare, och ligger på en bergig höjd, om det har ngn betydelse.

Andra saker som stod var: grundmur: betong, tvågalsfönster med spröjs, plåttak, stomme: trä, ventilation; självdrag.
Ngt av det man bör kolla upp extra noga?
Ngn med erfarenhet av hus byggda under 30-talet?

Antar att man tjänar stort på att ta ut besikningsman om man skulle bli seriöst intresserad av huset?
Nu vet jag inte om vi ens kommer titta på det, sambon har bara grymtat när jag nämnt det, men när jag börjar drömma då gör jag det grundligt ;)

Sv: Husgrunder mm (30-talshus)

Precis som du säger så blir platta på mark vanligare mycket senare. Jag skulle säga att det blir vanligt vid 80-talet (om jag minns rätt) innan dess var det mest källargrund eller torpargrund. Dessutom kan det inte vara källare om det är platta på mark. Det jag skulle kunna tänka mig är att det är källargrund på huset men att någon form av utbyggnad har skett och då har de gjort det via platta på mark. Både min sambo, som är utbildad inom bygg och jag gissar iaf på det (läser själv till mäklare och har tyvärr inte kommit till byggdelarna ännu.)

Du har som köpare en undersökningsplikt och jag skulle inte snåla in på den biten utan jag skulle helt ta hjälp av en besiktningsman. De är utbildade och vet vad de ska leta efter.

Jag brukar också sitta och drömma, det värsta är att jag ofta får med min sambo så då sitter vi båda och drömmer, vilket ibland kan vara farligt ;)

Tack för svar!
Halva huset har källare som det verkar och det ser ut som det finns en tillbyggnad. Då kan ju den vara med platta då...

Eller ja, källare.. Det är en grovingång in i källaren så den är inte helt under mark . Bra/dåligt?

Jag skulle åka och kika på huset för att se om det är intressant först.
Häromkring var ofta husen redan besiktade men jag rekommenderar att man gör en egen besiktning också :)

Det finns alltid risker med alla källare men det betyder inte att alla källare är i dåligt skick. Det som ofta blir fel i källare är att man gör dem som vanliga rum och inte låter väggar och golv att andas genom att täcka för med olika material. Det gör att fukten inte har nånstans att ta vägen och då finns risk före mögel. Långt i från alla källare är dock felaktigt inred.

Jag skulle varken säga att det är bra eller dåligt utan att ha sett det. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar