Husfundering

pimy

Trådstartare
En fundering;

Om två personer träffas och blir sambo. A flyttar in i B's hus. B har lite lån på huset. Efter ett tag börjar man fundera på barn och vill då bygga ut huset. hur gör man då för att det ska bli rättvist. Det kan ju inte va så att B står för alla kostnader, tar lånen själv osv och A bara betalar nån slags hyra!? Sambolagen säger väl att det som införskaffats för gemensamt bruk är bådas vid en separation. Huset är då B's egen egendom eftersom det fanns innan samboskapet inträdde, men tillbyggnaden är ju för gemensamt bruk... Hur köper A in sig i B's hus för att det ska bli deras gemensamma? Hur värderas det isåfall? Taxeringsvärde? Marknadsvärde? Lånen - måste A skriva sig på B's lån, för att få vara lika mkt ägare till huset? Om A har sparpengar och inte behöver vara belånad - kan man då lösa "ena halvan av lånet"?

Nån som kan räta ut lite frågetecken?
 
Sv: Husfundering

Kan man egentligen ge några generella riktlinjer, det beror ju så mycket på förutsättningarna? Säg att person B har köpt huset för 10 år sen i hyfsad Stockholmsförort och att det nu gått upp 5 ggr så mycket som B gav. Då känns ju varken taxeringsvärdet eller marknadsvärdet som ett helt rättvist pris mot A som då kan hamna med 2-3 gånger så stora lån som B har. Sen hänger det ju på prisnivån, i vissa prislägen kanske det kan vara en idé att A blir delägare mot att A betalar tillbyggnaden.

Sen hör jag till dem som anser att i ett samboförhållande, och särskilt med barn, så ska båda ha samma ekonomiska standard oavsett inkomst. Jag tycker inte att det är okej att A betalar av sin del av lånen och B har kvar sina. Om inte alla pengar ska vara gemensamma så är det bättre att A och B delar på lånen och att A behåller sina sparpengar som egna.
 

Liknande trådar

Äldre Om moderatorn hellre vill flytta på den här tråden, så gör gärna det. Jag var lite osäker på var den skulle läggas. Jag och min...
2
Svar
33
· Visningar
5 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp