Hus eller bostadsrätt - vad föredrar du?

Glömde en viktig fördel med hus jämfört med bostadsrätt: Man kan tvätta när man vill, spela musik hur högt man vill och när man vill, dammsuga, borra och väsnas hur mycket man vill och när man vill. Det förenklar min vardag och förgyller den!
Ovanstående + att kunna släppa ut hunden på tomten är så himla underbart! :D

Jag är uppväxt i BR och har efter jag flyttade hemifrån bott i hyresrätter. Men nu i höstas köpte jag och sambon ett hus i utkanten av en liten by (här bor 30 pers). Så visst, jag har kanske bott i hus för kort tid för att uttala mig men än så länge älskar jag det ;) Hunden kan springa lös på tomten, inga grannar som stör, jag riskerar inte att störa grannar, jag äger mitt boende = kan göra vad jag vill, omgivningarna är fantastiska, jag kan ha djur (har än så länge myskankor och kaniner, men blir snart även höns och får :D ) och osociala jag slipper stöta på människor i tid och otid ;)

Och att släppa ut sig själv på tomten är underbart! :D
Det är så lätt att vistas ute när man bor i hus. I lägenhet bli det nästan ett projekt att ta sig ut och det känns inte mödan värt om man bara har tio minuter över.
Exakt så! I lägenhet blev jag ofta rastlös och på sommaren när det var fint väder kändes det trist att vara inne men alternativen då var typ att gå ner till havet där resten av Malmös befolkning samlades eller att sitta på innergården där alla grannar hade full överblick över en... Nu kan jag gå en promenad på mitt egna mark, bygga en kaninbur eller prata lite med ankorna :love:

Exakt så! I lägenhet blev jag ofta rastlös och på sommaren när det var fint väder kändes det trist att vara inne men alternativen då var typ att gå ner till havet där resten av Malmös befolkning samlades eller att sitta på innergården där alla grannar hade full överblick över en... Nu kan jag gå en promenad på mitt egna mark, bygga en kaninbur eller prata lite med ankorna :love:

Åh, ankor... Det skulle jag med vilja ha!

@ninsan De är jätteroliga :D
I förrgår höll de mig sällskap medans jag byggde på deras rastgård;
img_20150209_131840_54da65262a6b22bd4a608817.jpg

Det finns radhus som är del av brf...

Ett sånt har jag precis köpt. Jag ser fördelarna med att ha möjlighet att vara ute och ha pyssel med trädgård om jag vill (två uteplatser), bara grannar åt ett håll (gavel) men samtidigt slippa allt fastighetsunderhåll som ett eget hus kräver. Framförallt vet jag vad jag har för månadskostnad.
Jag kommer att ha 5 min på cykel till stallet. Och samtidigt bor jag 5km från jobbet. Perfekt i mina ögon.

Klart att min dröm är att kunna ha häst hemma. Men jag är ensam och jag har insett den begränsningen vad gäller att ha gård. Att köpa en villa i ett vanligt kvarter är inte ett alternativ - bara fastighetsskötsel men ingen nytta i form av att kunna ha häst. Lägenhet är jag trött på, jag vill kunna gå ut på en gräsmatta och slippa ha folk som springer omkring ovanpå...

Bor på gård nu.

Skulle kunna flytta till lägenhet i förort imorgon bara jag har råd att ta med minst en ponny.

Men jag trivs här också :)

Hus.
Ingen annan sätter upp en massa regler och så får man hyra ut som man vill.
Men jag skulle kunna bo i lägenhet i morgon i alla fall.

I hus får man göra nästan vad man vill. Vill man ha städ- och tvättfest mitt i natten med musik, tvättmaskin och dammsugare igång samtidigt är det ingen granne som slår i väggen/golvet/taket och klagar. På sommaren kan man ställa upp en pool i trädgården om man vill. Man kan ha hundgård till hundarna, om man har såna. Eller kaningård om man har kaniner. I vissa områden får man till och med ha hönsgård, om man vill ha egna ägg.
Och så får man själv besluta om när och hur man ska t.ex. måla om huset, fixa trädgården eller renovera badrummet.

Nackdelarna är förstås att det kan komma stora oväntade utgifter (en vattenläcka i källaren till exempel är ingen höjdare) och att det alltid finns något som måste göras.

Problemet kommer när man kombinerar ovanstående beteende med de extremt tätbebyggda villaområden som jag ser växa fram i närområdet. Alla dessa aktiviteter påverkar grannarna med man har kvar den mentala bilden av att "Jag gör vad jag vill på min tomt" , inte riktigt den bästa förutsättningen för god grannsämja! Rekordet på små villatomter i grannskapet är nybyggda villor som såldes med 242 kvadratmeter tomt!

För att det skall vara någon mening med att bo i hus för mig så skall tomtytan räknas i hektar och inte i kvadratmeter. Dock så finns det ju en del nackdelar med det önskemålet, min pendlingstid till jobbet skulle nog öka högst betänkligt och barnen kan antagligen inte ta sig till kompisarna på egen hand. Vi bor nog kvar i våran BR med gångavstånd till dagis, skola och pendeltåg ett tag till.

Problemet kommer när man kombinerar ovanstående beteende med de extremt tätbebyggda villaområden som jag ser växa fram i närområdet. Alla dessa aktiviteter påverkar grannarna med man har kvar den mentala bilden av att "Jag gör vad jag vill på min tomt" , inte riktigt den bästa förutsättningen för god grannsämja! Rekordet på små villatomter i grannskapet är nybyggda villor som såldes med 242 kvadratmeter tomt!

För att det skall vara någon mening med att bo i hus för mig så skall tomtytan räknas i hektar och inte i kvadratmeter. Dock så finns det ju en del nackdelar med det önskemålet, min pendlingstid till jobbet skulle nog öka högst betänkligt och barnen kan antagligen inte ta sig till kompisarna på egen hand. Vi bor nog kvar i våran BR med gångavstånd till dagis, skola och pendeltåg ett tag till.

Det har du rätt i. Med pyttesmå villatomter blir det ju nästan som radhus och då försvinner de flesta fördelarna med villa.

Hus, alla gånger! Jag hoppas att jag slipper lägenhetsboende framöver. det finns ju alla möjliga lägen att välja mellan, enstaka eller stadsnära. För oss som köpte " i rätt tid" är det dessutom billigt att bo i hus ( en br eller hr på 360 kvm finns överhuvudtaget inte i vår stad), så billigt att vi ex.vis valt att leja bort skottningen till en med traktor.
Är man totalt ohändig tänker jag mig att det är en klar fördel med ett helrenoverat alt. nyare hus.

Inte bara HUS utan mindre gård där inte grannarna tittar in i dina fönster från sina fönster. Men då måste jag ha en händig karl först , därför bor jag kvar i min BR.;)

Hus på landet. Älskar mörkret och tystnaden och skogen. Min familj som delvis bor i Stockholms innerstad tycker inte jag är riktigt klok. Men vi ska ändå flytta snart till något mer centralt eftersom mina barn behöver komma närmare vänner.

Som bostadsmarknaden ser ut nu är det enligt min åsikt ren idioti att köpa bostadsrätter om man inte hittar en till riktigt fyndpris i ett område som ligger eller inom en snar framtid kommer ligga relativt centralt i en större stad. Att man slipper riskerna i bostadsrätter verkar inte stämma heller. Har på senare tiden hört om både innertak som ramlat ner och föreningar som gått i konkurs med stora ekonomiska konsekvenser för de boende.
Just nu känns det som jag kommer hålla mig till hyresrätt tills jag känner att det är dags att flytta till en mindre gård på landet. Bo på bottenplan i en stad vill jag inte även om jag skulle få tag i en villa till bra pris, för mycket wierdon som kan se rakt in :crazy:.

Bor o BRF radhus, och trivs med det. Har som tur är låga lånekostnader, för det tillkommer ju en månadshyra som inte är så jättebillig.
På så sätt skulle vi bo billigare i hus (ja kanske inte i samma område, men längre ut på landet eller utanför stockholm helt).
Sen så tillkommer ju andra kostnader när man äger sitt boende helt (hus, eller radhus finns ju också friköpta förstås).
Man får väga för och nackdelar vad gäller både kostnader och vad man kan och vill göra själv. Ett hus kräver ju onekligen mer jobb, som man får fixa själv eller anlita folk till.

Det som gör att vi funderar på hus, förutom kostnaderna, är att ev slippa bo så trångt som vi gör nu, men grannar var vi än tittar. Vill inte bo helt på landet utan grannar, vill hellre ha en (äldre) villagata gärna med gångavstånd till ngt centrum, skola och lekplatser. Vi letar vidare... ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.