Hus eller bostadsrätt - vad föredrar du?

kolblakkur

Trådstartare
Nu när vi bestämt kommun så blir man tvungen atr fundera på hur man ska bo. Jag gillar bostadsrätter - inga större underhåll eller oförutsedda utgifter. Min sambo tycker nästa steg för oss är hus/gård, men en del av mig tycker att det låter så läskigt :o Tänk om taket går sönder? Uppvärmningen säckar ihop? Källaren svämmar över? :nailbiting:

Vad föredrar ni?

Radhus som något mellanting? :)
Jag vill nog ha gård i framtiden men att börja i lägenhet/radhus känns nog bäst :o

Nu när vi bestämt kommun så blir man tvungen atr fundera på hur man ska bo. Jag gillar bostadsrätter - inga större underhåll eller oförutsedda utgifter. Min sambo tycker nästa steg för oss är hus/gård, men en del av mig tycker att det låter så läskigt :o Tänk om taket går sönder? Uppvärmningen säckar ihop? Källaren svämmar över? :nailbiting:

Vad föredrar ni?

Jag sålde bostadsrätten och gick tillbaka till hyresrätt. Tycker om friheten att bara kunna säga upp kontraktet och flytta när jag vill. Hus skulle jag enbart köpa om jag hade nog med pengar att låta hantverkare sköta renoveringar och underhåll. Trädgården sköter jag gärna och skulle vilja ha stor tomt, men jag är inte händig och har ingen lust att snickra. Nyrenoverad bostadsrätt skulle kunna fungera, om de existerade ute i obygden där jag vill bo.

Nu har jag inte bott så länge i hus/på gård, men hittills har det varit toppen! Det kanske låter annorlunda när något stort går sönder...

Jag oroar mig lite mer nu än när jag bodde i bostadsrätt. Då var det bara själva lägenheten jag behövde bry mig om. Vill också ha (mycket) större buffert nu.

Jag vill bo i hus och på landet med natur och skog bredvid. Att hyra ett hus skulle vara ett alternativ, men jag vill bestämma själv. För mig är det också billigare att äga hus än att hyra.

Tycker inte riktigt att man kan prata generellt om detta, det beror så mycket på hur man är som person och vad man tycker är viktigt. Jag har bott BR och sedan i hus och egentligen tycker jag att inget boende är optimalt. Radhus har jag aldrig förstått mig på, tycker att det bara för med sig det sämsta av båda alternativen. Så här upplever jag det:

BR:
+ kontroll över kostnaderna
+ inte så stort, mer lättskött
- finns få stora BR (dvs 100kvm och uppåt) till någorlunda pris att få tag på i Sthlm
- tråkigt att ha grannar så nära inpå
- inte samma möjlighet att vara ute

Eget hus:
+ frihet med egen trädgård/mark
+ större boytor, kan tex ha gästrum och/eller arbetsrum om man behöver det
+ inga parkeringsproblem...
- mer att ta hand om, inte så mycket att tak som går sönder, men mer att hålla helt och någorlunda i ordning, trädgård, fasader, fönster målning och fönsterputs, flera toaletter, mm, allt detta tar tid och måste göras, det är inte alltid kul en tisdag i februari.
- man måste räkna med att uppdatera huset kontinuerligt så att det inte förfaller

Men bor man i ett någorlunda attraktivt område så är det ju bara att sälja om det inte är så som man tänkt sig.

har bott 2 år i andra hand i hyresrätt och därefter i 11 år i min första bostadsrätt och 2 år i min andra innan vi äntligen kunde flytta i i vårat eget hus
skönt att inte ha grannar direkt på andra sidan väggen vilket jag ogillar med lägenhet
bor nu granne med skogen i ett villaområde och har nära till stall, shoppingcenter mm men kan ändå njuta av lugnet
än så länge inte så mycket underhåll då huset var nybyggt -06
Vi har tvättat fasaden en sida per år och fixat med gräsmattor men snart måste vi ta itu med sprickorna efter att huset satte sig i början

En bostadsrätt och en sund förening eller ett helt eget boende
Radhus är varken hugget eller malet, man får alla nackdelar med gemensamt boende och alla nackdelar med eget boende på en gång...

Jag bor i hyresrätt och ser enbart fördelar. Så bostadsrätt, då, av dina alternativ. Ett hus är för mycket av projekt för mig. Jag vill inte att min bostad genererar jobb och bekymmer.

Sedan går det ju inte att sticka under stol med att eget boende för många har inneburit billigt boende de senaste 20 åren, många har ju gjort sig en förmögenhet på ex sin bostadsrätter när de varit rätt placerade..men det är ju som alltid läget som gäller.

Vad föredrar ni?

HUS, alla gånger! Mina 10 första år bodde vi i hus. Sen flyttade vi till radhus, sen hyreslgh och sen BR-lgh. Sen flyttade jag själv till hyres och efter det köpte jag en BR.
Har alltid velat bo i hus! Och efter två BR till här i Sthlm (de andra var i Växjö), så bor jag äntligen i hus, på landet. Känslan av att åka till huset på landet, utan grannar, utan Nockeby-banan, utan alla moppe-pojkar.... Ahhh, det är UNDERBART! Klart, det är mycket mer jobb, men det är okej, jag gillar det! Jag älskar vår tomt och vår utsikt över ängarna!

IMG_4148-0.jpg

IMG_4071.jpg

IMG_4049.jpg

Vad föredrar ni?
Bostadsrätt då vi vill bo centralt. Finns inte mkt (fina) villor där vi bor :) då får man leta sig längre ut!

Just nu som unga och vilda (höhö, sådärva, ägnade lördagskvällen åt att tvätta bilen..), trivs vi i bostadsrätt inne i stan. När vi har pluggat klart och vill lämna storstan (och har råd) blir det definitivt hus på landet.

För mig: Hus!
Bostadsrätt är för mig allt dåligt men inget bra. Hus har fördelar (och nackdelar), hyres har fördelar (och nackdelar), bostadsrätt har i stort sett bara nackdelar...

I hus får man göra nästan vad man vill. Vill man ha städ- och tvättfest mitt i natten med musik, tvättmaskin och dammsugare igång samtidigt är det ingen granne som slår i väggen/golvet/taket och klagar. På sommaren kan man ställa upp en pool i trädgården om man vill. Man kan ha hundgård till hundarna, om man har såna. Eller kaningård om man har kaniner. I vissa områden får man till och med ha hönsgård, om man vill ha egna ägg.
Och så får man själv besluta om när och hur man ska t.ex. måla om huset, fixa trädgården eller renovera badrummet.

Nackdelarna är förstås att det kan komma stora oväntade utgifter (en vattenläcka i källaren till exempel är ingen höjdare) och att det alltid finns något som måste göras.

Jag har bott i hus, hyresrätt och bostadsrätt.

Jag trivs bäst i hus, hus på landet. Skulle ha svårt att tänka mig villaboende i ett samhälle med grannar på bägge sidor tomten.

Här där jag bor är det dessutom betydligt billigare att bo i hus än i lägenhet. Priserna är vettiga och det jag betalar på lånet (=till mig själv) plus omkostnader är ändå billigare än en lägenhet. Jag bor i fyra rum och har uthus och dessutom ett gästhus om ca 30 kvm med kök, rum och badrum. Skulle jag hyra något likvärdigt skulle det bli oerhört mycket dyrare. Jag får så mycket mer för pengarna här.

För mig är det frihet att kunna göra vad jag vill, bete mig hur jag vill och bestämma själv. Att öppna ytterdörren och fortfarande vara hemma.

Jag är dessutom beroende av natur, växter och djur. Att vandra i en granskog gör mig lycklig. Att få stoppa fingrarna i jorden om våren, att bara kunna gå ut i trädgårdslandet och rafsa ihop något till en god soppa.
Allt sådant som gör mig lycklig hänger mycket ihop med husägandet.

Sådana bilder är för mig rena skräckpropagandan mot att köpa ett enbostadshus. Mörkt och ensamt. :D

Och jag älskar det :D Tur det, annars hade jag inte trivts :) Men jag välkomnar ljuset nu när våren är på väg och i sommar ska vi sätta upp lite fler ljuskällor på huset och runt om, men jag gillar både ljuset och mörkret :)

Jag har bott i hus större delen av mitt liv. Under ett par år så bodde jag centralt mitt i gamla stan och jag längtar absolut inte tillbaka dit även om det var en härlig lägenhet. Sen bodde jag i bostadsrätt i förort, det var också okej och passade för stunden. Sen fyra olika hus. Husen har varierat lite var de varit placerade två i villaområde i närförort, det var okej, men så väldigt trångt mellan husen att jag ville ut på landet. Sen två olika varianter av landet - båda fortfarande så att det går att ta sig in till stan enkelt. Första huset var jättegammalt och alldeles fantastiskt hus på en gård med tillhörande stall, passade då, men blev för stort och för jobbigt att dona med hästarna själv. Huset jag bor i nu är perfekt för stunden. Tegelhus - skitfult men underhållsfritt. Sjöutsikt åt ena hållet, skogen åt andra hållet.

Jag kan inte tänka mig att flytta in till stan igen.

Jag får lugnet av att bo såhär. Slippa trafik, liv och rörelse och bara ha det när jag vill.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar