Hurra! Hoppas det här går igenom...

Strajder

Trådstartare
Jordbruksdepartementet bereder nu en departementsskrivelse där man föreslår att djurskyddskontrollen ska flyttas från kommunerna till länsstyrelserna.

118 miljoner kronor kommer att avsättas i budgeten för 2009 för att kunna flytta och avgiftsbefria djurskyddskontrollen. Syftet är att förbättra djurskyddet och samtidigt förbättra jordbrukarnas konkurrenssituation genom att kontrollerna blir mer likvärdiga över hela landet och lantbrukaren slipper betala kontrollavgift.
----

Gratis och lika över landet! Hoppas inte remissinstanserna sätter käppar i hjulen.

Sv: Hurra! Hoppas det här går igenom...

På tiden att några av vallöftena uppfylls för oss djurhållare.
Läste även idag att E.Erlandsson lovat att det ska satsas mkt på att djurskyddet i framtiden just ska se till djuren istället för att räkna centimetrar i bla lösdrifter osv. Ser med spänning fram emot det hela, särsklit om tät granskog, naturliga skydd kommer att godkännas i framtiden.
Hörde även att det ska satsas en hel del på att bönder ska få ett starkare rättskydd, dvs hjälp att driva överklagande osv.
DET är verkligen på tiden. Det finns allt för många bönder/hästägare som mår enormt dåligt psykiskt och som inte orkat driva saker och ting som varit diffusa vidare...

Ja man kan inte annat än hoppa högt av glädje!! :bump::bump:

Kicki :)

På tiden att några av vallöftena uppfylls för oss djurhållare.
Läste även idag att E.Erlandsson lovat att det ska satsas mkt på att djurskyddet i framtiden just ska se till djuren istället för att räkna centimetrar i bla lösdrifter osv. Ser med spänning fram emot det hela, särsklit om tät granskog, naturliga skydd kommer att godkännas i framtiden.
Hörde även att det ska satsas en hel del på att bönder ska få ett starkare rättskydd, dvs hjälp att driva överklagande osv.
DET är verkligen på tiden. Det finns allt för många bönder/hästägare som mår enormt dåligt psykiskt och som inte orkat driva saker och ting som varit diffusa vidare...

Håller fullständigt med! :bow::bow:

Kicki :)

Som det är i dag så arbetar djurskyddsinspektören åtminstone halva tiden av sin arbetstid med att ta emot klagomål och följa upp dessa. Många av klagomålen handlar om skällande hundar och förvildade tamkatter, och en hel del bottnar egentligen i grannbråk av annat ursprung , så jag tror inte riktigt på att länsstyrelsen vill ta över de arbetsuppgifterna. Det står ju att länsstyrelsen ska ta över allt djurskydd i förslaget, så då måste väl detta också ingå antar jag. I bakgrunden ska man ha att liknande förslag har lagts och diskuterats ett flertal gånger under de senaste 10-15 åren... så jag tror inte på det riktigt nu heller. Sedan tycker jag det vore väldigt bra med en samsyn i hela landet på djurskyddet, kanske fler länsträffar och gemensamma utbildningsdagar för inspektörerna i takt med att nya lagar och förordningar implementeras vore bra och de kunde då hållas av respektive länsstyrelse.

Det som också är lite konstigt är att parallellt med detta förslag håller ansvarskommittén på att utreda djurskyddets och lantbrukets kontroller, och där vet jag att en riskklassificering likt nuvarande livsmedelskontroller har diskuterats, då det är så man vill ha det från EU. Detta innebär oftast mycket högre kostnader för verksamhetsutövaren än i dag. Även i denna utredning föreslås länsstyrelsen vara ansvarig, men där kan länsstyrelsen lägga ut arbetsuppgiften på kommunerna, dock ska länsstyrelsen ansvara för att det finns resurser. Den utredningen ska vara klar 2009, så vi får väl se vilket det blir.

Senast ändrad:

Jordbruksdepartementet bereder nu en departementsskrivelse där man föreslår att djurskyddskontrollen ska flyttas från kommunerna till länsstyrelserna.

----

Gratis och lika över landet! Hoppas inte remissinstanserna sätter käppar i hjulen.

Förstår inte glädjen :confused:
Vad lika? Det är inte lika idag för de saker som redan ligger på länsstyrelsen så varför skulle det bli det om de får mer?

Sedan måste jag som blivit kontrollerad av både kommun och länsstyrelse i de obligatoriska kontroller som följer med att ha lantbruk, djur och bidrag. Något virrigare och godtyckligare än kontollanterna från länsstyrelsen får man leta efter. De är ofta viss tids anställda och förhållandevis okunniga. Måste ibland till med bli upplysta om sina egna regler:eek:. Skulle kunna ge många exempel på ren okunskap hos deras personal.
Så jag är mycket tveksam till att detta blir bättre eller mer likformig för att det hamnar hos länsstyrelsen. I min kommun är däremot kommunens folk mycket duktiga och pålästa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka