Hurpass försiktigt bör man vara med stoet i början av dräktigheten?

Toudi

Trådstartare
Vi ska lämna iväg vårt sto för betäckning nu i slutet på maj. Om det nu blir så att hon blir dräktig hurpass försiktig bör man vara? Vi ska nämligen ställa ut några av våra hästar i slutet på juli och detta medför en tranportsträcka på 33 mil enkel resa. Jag undrar om det finns risk att hon påverkas negativt utav detta så jag vet om jag ska lämna henne hemma eller ej :-) Detta är första betäckningen så jag har därför ingen erfarenhet alls av hur känsliga dräktiga ston är eller inte.
 
Okej, då lämnar jag henne hemma. Tack. Något annat som jag undrar är hurdant man kan rida dom första 45 dagarna? Läste att fostret är som mest känsligt då. Vissa rider inte alls medans vissa säger att man visst kan rida, bara man rider lugnt. Undrar vad som gäller egentligen och vad som är bäst för hästen.
 
Okej, då lämnar jag henne hemma. Tack. Något annat som jag undrar är hurdant man kan rida dom första 45 dagarna? Läste att fostret är som mest känsligt då. Vissa rider inte alls medans vissa säger att man visst kan rida, bara man rider lugnt. Undrar vad som gäller egentligen och vad som är bäst för hästen.

Det är nog helt olika vad man har för häst, stoet jag hade skulle jag nog ridit på eftersom hon inte blir uppstressad av ridning. Har man ett väldigt stresat sto skulle jag nog inte ha ridit!
 
Jag skulle vilja säga att det nog mest beror på hur långt hon har kommit i dräktigheten när det är dags för utställningen.
Är det innan 45 dygn så kan det finnas risker med att hon blir stressad och orolig för då har inte embryot fäst i livmodern. Men om det är efter 45 dygn så är hon inte känsligare än någon annan häst.
Det man kanske ska fundera på istället är beroende på vad det är för ras, om det kan finnas smittor på utställningsplatsen. Är det en utställning där det inte finns med rena ridhästar/tävlingshästar som är ute mycket utan mer inriktning på avel och uppfödning är inte risken lika stor som om det finns hästar som är mycket ute och tävlar på andra platser. Men om det är en utställning där även tävlingshästar är med så får man tänka på att även om man lämnar det dräktiga stoet hemma kan de hästar man tar med få med sig smitta hem. Värst är ju om man skulle drabbas av abortvirus som ju inte märks direkt på vuxna hästar.
 

Liknande trådar

Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 368
M
Avel Hej alla kloka bukare med avelserfarenhet! Jag har ett sto som konstaterades dräktig på dygn 16 och 30 med UL och dygn 120 med...
Svar
5
· Visningar
1 391
Senast: milegra
·
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 079
Senast: Tagliabue
·
C
Avel Denna vän vet vi att hon inte alls har så bra med pengar. haft det svårt sista året med pengar och att ha 3 hästar som hon inte har råd...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Trilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp