Lusidor

Trådstartare
-Fattar ni galopp? :)
Känn in allt och berätta. Både på unghästar, omskolande hästar och välskolade hästar!
Hur tänker ni med hjälpgivningen och hur tacklade ni de problem ni stött på? vad är mest pedagogiskt? Tänk ur flera möjliga scenarion.
-Och utan att vi rackar på varandras synsätt!:bow:

Sv: Hur-

Jag sätter mig i en galopptakt först och främst... se e inte det alltid så himla lätt och lyssnar inte hästen på det hämtar jag ytterbak med ytterskänkeln. Funkar det inte då heller får man peta med spöet för att hämta det benet.
Sen brukar jag underlätta för hästen genom att ta galopp från sluta. Bortsett från unghästar då:)

-Fattar ni galopp? :)
Känn in allt och berätta. Både på unghästar, omskolande hästar och välskolade hästar!
Hur tänker ni med hjälpgivningen och hur tacklade ni de problem ni stött på? vad är mest pedagogiskt? Tänk ur flera möjliga scenarion.
-Och utan att vi rackar på varandras synsätt!:bow:

En och annan tappade lusten sedan förra gången... men jag länkar till lite olika tankesätt

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=686765&highlight=galoppfattning

Just nu tranar jag en mongolisk ponny som vi anvander pa ridskolan dar jag jobbar. Hasten ar himmla go men har inte direkt en smikrande exterior och sa har den ett huvud som en Mula. De ar fruktansvart envisa och har inte samma sorts arbetsvillighet som vara vanliga hastraser. De ar anorlunda.

Sa vanster galopp tar jag som vanligt, men hoger galopp har jag problem med. Sa for att ta galoppen utan att braka och kampa for mycket med hasten de dagarna han ar lite kinkig. Sa jag lagger en volt till vanster och bytter om volt och fattar galopp.

Inte det mest korrekta vagen att fatta galopp, men med den hara hastens historia tycker jag inte att det gar sa daligt, han ar inriden pa mongoliskt viss, vilket betyder att de kastar upp en ryttare pa hasten,, och gor det igen igen och igen tills han slutar kasta av ryttaren :confused: Sen sa har han blivigt anvand till kinesisk amator polo sa hans skolning ar inte den besta, fast skillanden kommer sakta men sakert.

kul att läsa gamla tråden ett år senare.

Nu går det bättre av två orsaker.

Jag har fått ortopediska skor så att jag har kortat up min högersida , nu har jag problem att länga den i stälelt :D :p men nu vet jag ju hur jag skall göra

Sedan så har jag stärkt hästen genom att " sätta ihop den i trav"

Och det har gjort undervek med en häst som genom sin exteriör behöver mycket styrka för att galoppera, samt rör sig som en cementblandare :D

Olika beroende på häst. En välutbildad - halvhalt och för fram innerhöften en aning. Så lite som möjligt med andra ord.

Så länge det är en unghäst, så också olika beroende på hur långt den kommit. Halvhalt alltid först. Se till att hästen är på ytter, burkar vara svårast i ena varvet. En period kan man behöva sitta till lite på ytter snabbt för att få med ytter bak. Vet att det inte är ok eg men det fungerade när vi hade svårt med höger galopp i början. Sitter till, sen innerhöften och ytterskänkeln ligger kvar. Man kan även krama till i innertygeln.
Så småningom räcker enbart halvhalten samt höften.

När den är helt grön kan man behöva bara hjälpa den att gå in i galopp genom att tex trava på volt och tänka svag förvänd sluta, ställa om och - galopp.

Det var kort beskrivning. Jag tycker att man ofta gör för mycket, och förvirrar hästen. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Min fattar för ytter sittben. Tror jag. Jag har hittat ngt som funkar, underligt nog är det halvsvårt att förklara hur man gör ibland, men om någon annan rider honom brukar jag tipsa om tanken "släpp ner ytterbenet" men det är inte ovanligt att andra ryttare inte lyckas få honom att förstå. Han är fattningsbar för både inner och ytter. Jag leker lite just nu med att se om jag kan få mer flytande övergångar genom att fatta med tanken, "slut inner knä" då han lätt blandar sluat o fattning om man just ridit travslutor och hellre galopperar när man vill rida slutor.
Fattar helst och bäst ur skritt. Är inlärd i galopp från skritt redan från första början för sex år sedan, tydligen inte vanligt att lära dem fatta ur skritt som unghäst. Dock mitt favoritsätt, men nästa häst ska jag lägga in fattningar ur trav på tidigare.

Jag fattar med ytterskänkel eller innerskänkel. Förut enbart med ytter eftersom jag tycker det är lättare :o
Men, eftersom min pålle har tendens att flytta in baken (främst åt höger) fattar jag numer för innerskänkel. Oftast blir det väl mer en flyttning av höften än en regelrätt skänkel antar jag... Galopp blir det i vilket fall.

Jag rullar på med høfterna i travtakten baklænges.
Stannar upp & vænder & rullar fram høften istællet med den sidans galopp høft som ledande. Och min hæst fattar rætt galopp.

Har lært mig det av Desmond O`Brien & det fungerar kanon før oss.
Skitsvårt att førklara, det bara hænder.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 267
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama