Lilljessicah

Trådstartare
Jag kommer att flytta ännu längre ut på landet, och då kommer mina katter att ha möjlighet att få bli utekatter(som sover inne).

Dom är syskon av motsatta kön, ca 11 månader gamla i nuläget. Har alltid fått komma ut på gräsmattan nån gång i veckan i koppel sen dom var 6 månader gamla. Senaste 3 veckorna har jag haft dem lösa på gräsmattan under uppsikt 15-20min varje tillfälle.(3-4ggr/vecka).

Hur ska jag gå tillväga på bästa sätt när flytten är avklarad?

Sv: Hur?

Låt dem gå ut själva och göra det i sin egen takt. Se till att de är kastrerade (om du inte vill ha ungar på dem) och att de har halsband eller annan märkning. Sen kommer de troligen själva att gå ut om de vill det. Antingen när ni går ut eller när ngt fönster/dörr står öppen.

Var med dem ute alt. ha dem i sele och var med dem ute så de får känna in området. Håll dig på gården med dem, så kan du ju hoppas att de fortsätter med att hålla sig hemma vid :D
Kastrerade och IDmärkta.

Jag köpte min pluttis när hon var 6 månader, och hon var innekatt innan hon kom till oss. Till en början hade jag henne inne i ett par veckor först så att hon kände sig hemma. Sen släppte jag ut henne småstunder, oftast var det hon själv som ville in. Det var lite otäckt att vara ute. Men nu älskar hon att vara ute! :love: Det har varit svårt att ha henne inne nu när hon snart ska få kattungar.
Så det behöver du nog inte vara så orolig för. Bara du har dom inne till en början i ditt nya hus då kommer dom nog att hålla sig runt gården sen när du släppt ut dom. Lycka till!

Var ute tillsammans med dem i början tills de lärt känna omgivningen. Det är lätt hänt att de blir skrämda och springer iväg och gömmer sig någonstans. Känner de då inte miljön kan de få svårt att hitta hem.

Tack alla för svar.
Jag kommer nog ha dem inne ett par veckor, så dom hajar att det är deras nya hem. Sen vara ute med dom i trädgården. Kanske kan locka in dom med mat sen så dom verkligen vet vart dom hör hemma.:d

Frågan är om man ska ha en kattlucka eller ropa in dom på kvällarna?
Självklart är dom kastrerade båda två.

Kattlucka kan orsaka problem om det finns andra katter ute i området. De kan följa med in.

Är det tomt med katter så lär det väl funka bra. Med min gammelkatt funkar det bra att ropa in.

Kattlucka kan orsaka problem om det finns andra katter ute i området. De kan följa med in.

Är det tomt med katter så lär det väl funka bra. Med min gammelkatt funkar det bra att ropa in.

Chansen att mina hundar låter någon annan katt komma förbi osedd är inte så stor.:devil: Men det är ju alltid bra att kunna ropa in sina katter också.
Jag börjar nog med det.
Tack.:bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 972
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama