Tora

Trådstartare
Om en häst väger ca 600 kg och får ett hösilage med en torrsubstans på 58 % hur många kilo skall han få för att tillgodose sitt torrsubstansbehov? Behöver inte tänka på MJ och Smbr utan bara torrsubstansbehovet alltså.

Mvh

Tora

Rubriken skall vara: Hur många kilo? Suck råkade trycka på fel tanget.

Senast ändrad:
Sv: Hur

Det finns foderstatsberäkningssidor på nätet. Googla på foderstat häst eller liknande. Där kan du få hjälp! :idea:

600 kg = 6 x 100 kg

minimum 1,2 kg ts per 100 kg häst

6 x 1,2 = 7,2 kg TS totalt

7,2 / 0,58 = 12.45 kg silage

Minimigivan blir 11 kg vilket gör en TS på 6,38 kg. Men så lite skulle inte jag ge, man lägger sen till för arbete, om hästen går på lösdrift eller stallas in osv. 15 kg anser jag mera rimlig om du inte behöver fundera över intaget i detta läge. Det ger en TS på 8,7 kg per dygn, i annat fall fri tillgång om grovfodret tillåter det.

1,2 kg hö per kg foder för att täcka 1 kg TS, undrar om du tänkte fel?
Hästen har ett behov av 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn i minimigiva.

Tack. Ville bara kolla om jag tänker rätt. Nu har jag dock räknat med 1,5 istället för 1,2. Men uträkningen är densamma.

Vad jag funderar på är att hästen igentligen bara skall ha 12 kg annars så blir det för mycket energi. Hur skall man göra? Att byta ut till halm fungerar inte då värdena i höt inte tillåter det. Det skulle sänka proteinet för mycket och höja energin.

Boj. Kan du förklara lite mer? Jag har varit på Helsingbors Djursjukhus hela dagen och är lite mör i huvudet. Tror att slutresultatet blir rätt även om jag räknar på fel sätt. Borste från näringsinehållet utan förklara bara hur man skall räkna ut minimigivan på rätt sätt.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Nu har jag funderat lite till.

Om jag räknar så här:

Hästen väger 600 kg alltså skall den ha minst 6 kg torrsubstans.
Torrsubstansen var 58 %. Alltså 6/0.58=10,34.......

Så med andra ord minst 10 kg. Men då det brukar rekommenderas 1,5 torrsubstans så blir det istället 6*1,5=9
Antal kilo hösilage borde då vara 9/0,58=16 kg

Är detta rätt tänkt?

Mvh

Tora

Som du ser så landar dina siffror ungefär i samma nivå som mina, 11 kg ger lite mer täckning än för 600 kg samt ett knappt 20 % påslag eftersom jag inte skulle ge så lite grovfoder ens som minimigiva.

Det som jag har fått intutat av mina lärare, 1,2 kg -1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt och dygn, inte 1,5 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn.
Dessa 1,2-1,5 kg hö ska ge en täckning upp till 1 kg TS.

Men en minimigiva är endast till för mycket stillsamma hästar, fråga mig inte varför man har satt det så för personligen skulle jag ge mer strå i boxvila tex. Vad ska hästen göra om den inte har någon sysselsättning, börja väva eller krubbita.

Ahhh:idea:

Tror jag har missat en lite grej där. Trodde att det skulle vara 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst. Men det värdet (1,5 kg alltså) är redan omräknat till färdiga kg. Vad jag skall räkna med är 1 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt om jag har förstått det rätt.

Jag vill också gärna ge hästen mycket hö men alla är inte av den åsikten och då kan det vara bra att visa hur mycket rekommenderade minsta grovfodergivan är och hur man räknar ut den.

Mvh

Tora

i boken hästens näringsbehov och utfodring står det om du har en torrsubstans på 60% går det 1,8 kg på 1kg hö. Alltså blir det 1,8x6=10.8kg. Men jag hade nog gett 12kg för det är ändå höt som är det viktigaste för hästens välbefinnande.:)

minimigiva ja, jag rekommenderar aldrig minimigiva, inte du heller ;)

om man går in på hastmagasinet.se kan man göra en foderstat som datorn räknar ut, då får man alla värden å allt!!!! :idea:

Om vi nu ska peta i ditt svar så rekommenderade du 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst och dygn, när den verkliga summan är 1 kg torrsubstans och dygn per 100 kg häst. Det var väl snarare den summan jag funderade över hur du kommit fram till, när rekommendationen ligger på 1,2-1,5 kg hö för att täcka 1 kg torrsubstans.

näe, 1,2 kg ts..

annars hade summan blivit 15,5 kg hösilage..

Senast ändrad av en moderator:

Det gjorde du väl visst ! du skrev så här:

minimum 1,2 kg ts per 100 kg häst
ja, jag anser att det är minimum.. skulle inte ge minimigivan för hästens välbefinnade om det inte är så att hästen står på halm eller går i hage med gräs..

Fast då kunde du väl från början skriva att det var du själv som tyckte minimum skulle vara 1,2 kg ts. Läser man ditt inlägg så ser det ju ut som att den rekomenderade minimigivan verkligen är 1,2 kg ts...och inte att det enbart var vad du tyckte lät bra för dig.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur