Kramtizzlan

Trådstartare
SKa jag få i katten avmaskningen...?? Mosar jag det i maten rynkar hon bara på nosen....stoppar jag ner dom i halsen på henne blir hon galen o det tar 100 år innan alla snå bitar landat i magen efter att hon spottat ut dom 10 grr...något tips:devil:

Sv: Hur??

Eller som på min hona, öppna munnen, släpp ner tabletten - färdig! :D Hon är en jäkel på att svälja tabletter, man undrar alltid hur de kan försvinna så fort. Hon undrar också, sitter där och ser förvirrad ut. :rofl:

/Erica

Har du provat å blanda i det i tex. tonfisk eller något som hon inte äter varje dag??
På mina har jag Axilur i flytande form, jag brukar blanda ut den i tonfisk och det går ner lätt som en plätt.. :p

Man tränar! När katten fattat vinken brukar det gå bra, bara det går att fånga katten! :D Det är lustigt att de springe och gömmer sig bara man tänker medicin... :smirk:

Så här gör jag:
Sitter på knäna med katten mellan näna och har den vänd framåt. Håller upp hakan med några fingrar på vänsterhanden och öppnar munnen genom att peta in vänster pekfinger i mungipan. Så fort katten gapar är det bara att stoppa ner tabletten som man har mellan höger tumme och pekfinger. Tummen "släpper" man, så tabletten följer mer pekpingret ner. Tabletten måste komma mitt på tungan och så långt bak som möjligt, annars är det lätt hänt att den kommer ut... När den ligger där i säkert förvar är det bara att fortsätta hålla upp huvudet tills katten svalt. Det är det dom lär sig rätt snart, att svälja, eftersom de vet att det bara tar längre tid om de krånglar! :)

Det låter som ett bra tips o ta den flytande axilur:bump: passar bra eftersom det är sista tabeltten på kartan o nästa gång måste jag köpa nytt o blanda i något riktigt smarrigt...:devil:

Får väl göra ett tappert försök i kväll med den sista tabletten o ha lite större bitar kanske:p

Hur stor är tabletten egentligen? Det låter mer besvärligt att ha den i fler delar, och katten kan ju svälja rätt stora bitar hela (t.ex. torrfodersbitar som man SKA tugga :smirk: ).

/Erica

Att krossa tabletten och blanda med smör, såsen till makrill i tomat eller mjukost med räksmak :d kan funka bra för bängelkatter. Har haft några såna med... Har smetat på frambenen och stängt in kissen på toa eller tvättstugan tills alltihop är uppätet. :angel: Risken finns kissen struntar i att äta upp eller kletar av sig alltihop....

Vanligtvis brukar detta funka: ställer mig på knä, ställer kissen mellan låren och klämmer till lite lätt, öppnar munnen, petar in medicinen och sen är det klart. ;)

"Mumiekatten" är ett grymt sätt men om inget annat funkar så... :crazy: Man rullar in kissen i ett lakan så den blir som ett tajt paket och bara huvudet sticker fram, sedan tvinga upp munnen och klämma in tabletten långt ner i halsen. Sedan drar man kattens huvud bakåt, håller ihop munnen och styker nedåt över strupen. Känns som att begå övergrepp men men...

Hoppas nåt annat funkar så du slipper...

Drontal tar både band- och spolmask. En halv tablett brukar räcka. Tycker det är smidigare än Axilur som man måste ge tre dagar i rad.

Man ska ju helst ta olika avmaskningmedel från gång till gång. Blev rekomenderad det hos veterinären.

Jag krossar tabl. och blandar ut den i vatten sedan tar jag en liten spruta (utan kanyl :angel: ) och sprutar det i munnen.
Går hur bra som helst :D

Byta maskmedel varje gång, tror jag inte man behöver, men kanon att köra lite olika så masken inte blir resistent! :)

Drontal är rätt nytt preparat och lättsamt att ge, så jag kör på det ett tag. :) Kört Axilur och Droncit plus Banminth ett tag innan. Kommer snart nåt nytt och då kan man testa det....

Jag stoppar hela sonika ner tabletten i halsen och masserar strupen.

Jag hade samma problem, jag fick ett tips av veterinär ta mjukost och lägg på tabletten, lägg det i gomen precis bakom framtänderna då måste katten slicka och då brukar tabletten åkaner.:banana:

Bäst att andvända maskmedel på rätt mask, man bör alltså veta vilken mask katten har.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 496
Senast: monster1
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama