Hur yttrar sig HD-problem?

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Nu är hönsmamman i farten... Jag vet ju att mitt måndagsexemplar har en dålig höft och en bra höft och han har ett lite märkligt rörelsemönster men varken jag eller veterinär har hittat någon ren smärta. Vi har även provat med smärtstillande för att se om han rör sig bättre vilket han inte gör. ;)
Men hur som helst, efter jakten i lördags som inte var särskilt hård, han kom hem hur pigg som helst och drog igång lek med hundkompisen som också hade varit med och jagat och båda var lika pigga. Så småningom kom de till ro och låg och vilade och när han reste sig efter vilan så stötta han inte riktigt på högerbak. Jag gick igenom honom mm för mm för att kolla så att det inte var något sår eller annat, klämde och knådade utan att få någon reaktion från honom. Men det i sig behöver inte betyda att han inte har ont, han visar extremt lite... :crazy:

Igår var det bättre, och idag så rör han sig och stödjer på alla fyra men baksteget är kortare än normalt. En utomstående skulle antagligen inte se det, men jag ser det... ;)

Det jag funderar på är om det är en sträckning, eller om det är höften som talar om att det börjar bli problem? Jag ska även ta honom till veterinär men de hade rätt fullt de närmsta dagarna och så extremt akut är det ju inte i och med att han rör sig utan problem och dessutom gärna vill leka.

Men vad har ni för erfarenhet av höfter som börjar ge sig till känna? Kan det här vara första tecknet? Han är i väldigt god kondis och mycket väl musklad, annars hade jag funderat på bakknäna som var glappa när han var under sträng vila efter sin operation som unghund... Men så fort han musklade på sig försvann det problemet och så välmusklad som han är idag tror jag inte att det kan vara bakknäna...
Jag har ju haft på känn att han inte kommer att bli en gammal hund men 4 år känns lite väl tidigt... :(

Sv: Hur yttrar sig HD-problem?

Det kan vara knäna också. Min tik är rejält välmusklad bak, men visst fasen lyckades hon dra ett korsband iallafall. Precis som du beskriver så ville hon inte stödja sig benet först, men med lite uppvärmning gick hon bättre samma dag som olyckan hände. På söndagen stod hon på benet och på måndag och tisdag såg man bara en liten rörelsestörning i skritt men hälta i trav.

Vad gäller höfter så har jag, som tur är ;) , ingen erfarenhet av.

aha, korsband... Ja det skulle ju vara möjligt! Jag tänkte mest på att knäskålen skulle kunna hoppa ur led! ;)

Man kan väl röntga om och se efter pålagringar? Har inte heller någon egeb erfarenhet dock men harför mmig det.

Det är svårt att säga varför han haltat såklart, men det kan ju vara lite allt möjligt, så länge det bara hänt en gång.

Ja det blir antagligen röntgen och kolla om det är några förändringar, hans journal börjar bli full av röntgenbilder... ;) Men å andra sidan så kan vi ju jämföra från 6 mån, från 18 mån och nu så vi har rätt bra referenser... ;)

Ett högst ovetenskapligt svar, eftersom det bara grundar sig på en hund, men min gamla hund med en dåliga höfter började med att galoppera i fyrtakt.
Sen syntes det när hon reste sig efter vila.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej alla, nu har vi fått svar från Evies röntgen, och hon har allvarlig HD :cry: Hon är bara 3,5 år, men vet sa att hon börjar visa...
Svar
19
· Visningar
2 940
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama