Hur vinna förtroende/respekt hos ridskolehäst?

M

Maddiz

Jag började rida på ridskola igår efter ett tags uppehåll, och fick ett halvblod som försökte testa mig från första början. Han vägrade stå still när jag skulle sitta upp, ville inte stå still på medellinjen, eller stanna när jag gjorde halt. Jag brukar vanligtvis vara mjuk på handen när jag rider, men han ville verkligen inte lyssna, utan drog iväg åt sitt eget håll hela tiden. Trots att jag "satt till" rätt så tungt i sadeln så jag var tvungen att ta i lite mer med tyglarna än jag brukar. Sen när vi skulle rida på en volt, ville han dra in mot mitten, och brydde sig inte så mycket om att jag försökte "trycka ut" honom med innerskänkeln. :(

Så frågan är hur man gör för att vinna respekt hos en sån häst, utan att vara elak mot den?

Sv: Hur vinna förtroende/respekt hos ridskolehäst?

Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Har ridit många trilska ridskolehästar...
Tipset är ju att rida hästen varje gång ett tag så du får kläm på hur han fungerar. Antagligen så måste du göra större hjälper än på en "vanlig" häst. Ridskolehästar har ju för det mesta väldigt lätt för att koppla bort ryttaren. Det gäller att aktivera den hela tiden och visa att du menar allvar utan att för den sakens skull bli elak.
Visa att du verkligen menar halt med en gång. Flyttar han sig inte ut till voltspåret, säg till en gång på skarpen med skänlar, spö eller vad som är lämpligt.
Ridskolehästar blir ju ofta bankade i sidorna mest hela tiden och strutar till slut i både skänklar och tyglar..

Hoppas du får kläm på hästen iaf. Alltid kul med en utmaning... =)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 342
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar