Hur viktigt med silettdäckel?

skuggi

Trådstartare
Jag har rockard och kommer inte skaffa fyrhjuligt inom överskådlig framtid.
Vi kör inte precis offroad, men för att ta oss till körvägarna så har vi en "dikesknöl" vi måste över och den tar vi på skrå för att inte det ska bli för brant lutning. Då lutar vagnen kanske 30-40 grader ett par meter.
Utöver det är det ganska ojämna körvägar bitvis, där man kanske kör med ett hjul i hjulspåret och ett i gräsremsan bitvis, plus alla potthål som jag inte lyckats lära mig att undvika ;)

Så, hur viktigt skulle ni tycka att det är att jag väljer silettdäckel när jag nu ska köpa ny sele?

Jag har silett idag och ser ju att den får jobba en del när vi är ute och kör.
Om jag skulle köpa en ny sele så väljer jag silett om det går, men begagnade kan ju ha vagnsdäckel, och då är frågan om jag ska dissa dem rakt av då?

Det är väl lite upp till ditt samvete antar jag ;)

Personligen hade jag, utifrån de förutsättningar av körvägar du nämner, direkt dissat vagnsdäckel. Du noterar ju själv att silettdäckeln får jobba rätt mkt, tänk dig själv då var all den rörelsen skall ta vägen om du byter till en vagnsdäckel :crazy:

Nej, upp till mitt samvete blir det inte, plånboken får helt enkelt hantera det som är bäst för hästen.

Det jag funderade på var mest hur det blir med en vagnsdäckel om vagnen lutar. Mina dragöglor, eller vad jag ska kalla dem, är ju ganska rörliga(eftersom gjorden ju är rätt lös) så om vagnen tippar lite bak så lyfts de ju lite och om den tippar fram så tynger den i dem lite mer. Jag tänkte att om vagnen tippar lite så kanske bara den ena öglan lyfts lite?
Men på vagnsdäckel kanske man spänner gjorden hårdare?

Ah, hursom, jag kollade i FB-gruppen också och där tyckte alla att jag ska ha silett så då får det bli det.
Lika bra, för då köper jag nog en Arden, och då kan jag välja den lätt svängda bröstan också, den ser så trevlig ut <3

Liknande trådar

Körning Har köpt en ny (beg.) tvåhjulig vagn, typ rockard/gigg och behöver hjälp att välja vilken sele jag ska köpa. Kör lite för hobbybruk då...
Svar
10
· Visningar
3 443
Senast: Mli
·
Körning Hej!! Jag är ny här på körforumet men jag hoppas att ni ska se mig mycket här framöver för jag har äntligen köpt en vagn till min...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: klasselover
·
M
Körning Jag funderar på vilken typ av skakelögla jag ska ha på nya selen. Har en enaxlad vagn med en "ögla" på skakeln, typ som maratonvagnen...
Svar
7
· Visningar
1 586
Senast: Anna_
·
Körning Har tittat runt bland andra trådar, men ej hittat det jag söker. Ska köpa ny sele, men har extrem beslutsångest:crazy: Har inte...
Svar
3
· Visningar
881
Senast: FreeLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama