Hur viktigt med försäkring vid köp av unghäst?

lizzie

Trådstartare
Hur vanligt är det att man håller unghästar oförsäkrade? Jag har planer på att shoppa mig en åring och i min värld så försäkrar man fölet så det får dolda fel försäkring. Med tanke på vad som hände mitt eget föl (avlivad som 5-månaders) så tycker jag att det är himla viktigt med försäkring så tidigt som möjligt för att få med dolda fel försäkringen.

Nu när jag börjar botanisera bland tillsalu-hästar så har jag hittat några trevliga åringar - som inte är försäkrade över huvud taget! Jag tror säkert inte det är några problem att försäkra en åring - men hur viktigt är det egentligen med försäkring på unghäst och då framför allt att den varit försäkrad innan den är 30 dgr gammal.

/Lizzie
 
Det är dels dolda fel skyddet då, som du själv är inne på.

Sen är det det där med lösa benbitar... Många uppkommer tidigt. Innan ettårsdagen. Ingen försäkring när de uppkom = ingen ersättning om de ger problem. Utan du går bekosta ev op själv. Det går att komma runt med att friröntga inför köp och slå av op-kostnad på priset.

Sen då ev andra tillväxtrubbningar och skelettproblem. Hävdar bolaget de fanns innan försäkring och du inte kan motbevisa det så får du stå för det själv.

Jag skulle inte köpa en som är oförsäkrad veterinärvårdsmässigt. Liv kan jag "chansa" mer på, det är viktigare för mig ha råd att behandla etc än få ut liv om det slutar där.

För mig är ingen försäkring något som ska avspeglas på priset. Men det är jag det.
 
Det är just tillväxtrubbningar som jag oroar mig för. Varken mamman eller åringen är försäkrade. De är dansk trakhener och åringen importerades till Sverige med mamman. Vet inte hur det är Danmark, men de kanske inte har samma system med försäkringar som här i Svergie.

Jag tycker också att avsaknad av försäkrings ska avpeglas i priset.

/Lizzie
 
I min värld är det ovanligt att föl och unghästar är försäkrade. Då känner jag mest uppfödare som har fler hästar, och som sparar stora pengar på att inte hålla hästarna försäkrade.

Föder man upp en eller två hästar om året är det en annan sits.
 
En sk dold fel försäkring ska ju tecknas vid födseln, så den är väl utesluten nu. Jag vet inte hur viktigt det är, men alla våra avkommor har varit försäkrade från start sas. I ett fall var det tur att vi hade försäkring, när hästen skadade ett öga.
 
Att ta en ny försäkring på åringen är ju inga problem. Gäller vid de skador som uppkommer framöver. Det är ju tillväxtrubbningar som jag oroar mig över. Men enklast kanske är att röntga hästen vid en besiktning. Även om det är dyrt så är det ännu dyrare att behöva betala en operation av lösa benbitar etc om det dyker upp när hästen är äldre.

/Lizzie
 
Att ta en ny försäkring på åringen är ju inga problem. Gäller vid de skador som uppkommer framöver. Det är ju tillväxtrubbningar som jag oroar mig över. Men enklast kanske är att röntga hästen vid en besiktning. Även om det är dyrt så är det ännu dyrare att behöva betala en operation av lösa benbitar etc om det dyker upp när hästen är äldre.

/Lizzie

Nej det är nog inga problem att försäkra en åring, men som sagt alla typer av kommande skador som anses medfödda kommer det ju inte att finnas täckning för. Jag vet inte heller nyttan av en röntgen nu, lösa benbitar kan ju komma i ett senare skede, som inte syns nu.
 
Nej det är nog inga problem att försäkra en åring, men som sagt alla typer av kommande skador som anses medfödda kommer det ju inte att finnas täckning för. Jag vet inte heller nyttan av en röntgen nu, lösa benbitar kan ju komma i ett senare skede, som inte syns nu.

de flesta syns innan ett år, så med en ren rtg är man nog ganska säker att försäkringen kommer ta dem. MEN - det gäller att plåtarna tål både en andra och tredje granskning och alla håller med om att det inte fanns lösa benbitar eller tecken på lösa benbitar på bilderna innan köp. Och att alla vinklar är med - vilket ger en sabla massa bilder om man ska gardera sig.

Jag röntgade en tillväxtzon på knatten igår, en uppföljningsrtg. Fick ta om en bild, var typ några mm "fel" vinkel jmf med den tidigare och det gick inte säkert jämföra då.

En jag hade tidigare utvecklade spatt. Han var friröntgad från spatt 2003. Några år senare spatt. När den vet då kollade de gamla bilderna så visade hen att man kunde se redan på de att det var på G, och hade man tagit lite annan vinkel hade det syns tydligt.

Så två veterinärer bedömer samma bild olika. Och lite skillnad i vinkel hade gett olika svar.

Så det gäller ju att bilderna klarar en granskning av fbolagets vet med. Det skulle jag se till INNAN köp. Men det blir ändå knappast prisvärt ta alla projektioner på varje led :/
 
Sannolikheten att en åring skulle ha spatt är otroligt liten, om det inte handlar om en riktigt dålig uppfödning för då kan det bli möjligt.

Spattplåtar räcker 30 dagar, de har alltså ett bäst före datum. Därför förstår man hur fort spatt faktiskt kan utveckla sig om oturen är framme.
 
Jo, spatt kan utveckla sig snabbt. Det jag nojjar över är ju andra tillväxtrubbningar, lösa benbitar och wobbler t ex.

/Lizzie
 
Det är ju så med just dolda fel och försäkringen att många inte vet vad det innebär.
Den gäller för uppfödaren och inte köparen och den gäller bara om köparen har tagit över och behållit den. Om det verkligen är ett dolt fel som hästen har behöver man inte ha försäkring som köpare utan det är reglerat i köplagstiftningarna om vad som gäller och att det är säljaren i de flesta som står risken.
 
Det är ju så med just dolda fel och försäkringen att många inte vet vad det innebär.
Den gäller för uppfödaren och inte köparen och den gäller bara om köparen har tagit över och behållit den. Om det verkligen är ett dolt fel som hästen har behöver man inte ha försäkring som köpare utan det är reglerat i köplagstiftningarna om vad som gäller och att det är säljaren i de flesta som står risken.

Du har helt rätt! I min värld tar man över en befintlig försäkring. Så gjorde jag när jag köpte min shettis som då var 1 år. Sedan får man gilla läget när det gäller val av försäkringsbolag som uppfödaren gjort.

/Lizzie
 
Sannolikheten att en åring skulle ha spatt är otroligt liten, om det inte handlar om en riktigt dålig uppfödning för då kan det bli möjligt.

Spattplåtar räcker 30 dagar, de har alltså ett bäst före datum. Därför förstår man hur fort spatt faktiskt kan utveckla sig om oturen är framme.

Nu var poängen ju inte det, utan att två olika veterinärer bedömde samma plåtar olika - samt att liten skillnad i vinkel kan göra saker väldigt mycket lättare eller svårare att upptäcka.

Så gäller att man inte står där sen och försäkringsbolagets veterinär bedömer bilder tagna innan köp annorlunda än besiktigande veterinär, eller att bilderna är tagna i projektioner där en senare upptäckt defekt inte skulle synts även om den fanns när bilderna innan köps tog.
 
Jag köpte min häst som 4-åring av uppfödaren, och han var då helt oförsäkrad. Detta var en uppfödare som har 10-talet föl per år, och oftast behåller och rider in unghästarna innan de säljer dem. Det skulle bli en enorm kostnad för dem att hålla alla unghästarna försäkrade, så de behåller de pengarna och betalar istället vad det kostar om någon skulle skada sig eller bli sjuk.

För min del var det ingen större grej att köpa en oförsäkrad häst - det ingick givetvis i köpeavtalet att han skulle gå igenom besiktning och bli försäkrad utan reservationer. Jag valde att inte röntga, men då är min häst en islandshäst och de har i stort sett inga problem med lösa benbitar (de har istället spatten, men den visar sig ju ytterst sällan på unga, oinridna hästar).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp