Hur viktigt är kläderna?

Syrpa

Trådstartare
Hej!
Vet att många (INTE ALLA) ryttare som håller på med hoppning o dressyr är väldigt mån om vad de och sina hästar har på sig, att det är snyggt. Hur viktigt är det på en skala 1-10 för er islandsryttare, framförallt när ni tävlar? Är det viktigt med vita ridbyxor o kavaj, eller är det bara något som man kan dra till med på SM osv. Många åsikter tack! :)

Sv: Hur viktigt är kläderna?

Så länge man är hel, ren och propert klädd så spelar det mindre roll, tycker jag.
Jag föredrar ett samspelt ekipage före ett snofsigt ekipage!!

Jag gillar enhetligt och snyggt.
vid tävling alltid vita byxor och kavaj (om det inte är för kallt el dyl).
Jag tycker att tävling är ändå tävling, då kan man väl göra sig lite fin? ;)

Men håller med Boerperd, hellre samspelt ekipage än snofsigt som inte har nån känsla alls ..

Jag tycker att man kan se presentabel ut. Man behöver inte ha märkeskläder eller utrustning, .. det räcker med enkel svart sadel/träns och sen ett enkelt, stilrent schabrak. och sen ridbyxor med en jacka som passar till.

Vid tävling har jag lite olika kläder beroende på vad det är för tävling. Är det en tävling "utanför" SIF så kan jag ha svarta ridbyxor.. men annars har jag alltid vita ridbyxor och sen kavaj beroende på väder. Är det kallt så brukar jag ha min 66tröja och när det är väldigt varmt har jag en svart/mörkblå pikeur t-shirt. :)

Jag försöka se stilren ut. Just nu har jag ett svart schabrak med vit padd under och sen svart träns. Har oftast mörkblå ridbyxor och svart jacka el. tröja :)

På tävling tycker jag absolut att man skall se proper ut. I öppna klasser kavaj! Sen om man väljer vita byxor+stövlar eller svarta spelar ingen roll. Själv tävlar jag oftast i svarta jordpuhrsbyxor i uttagning o skulle vi gå till final byter jag ibland till de vita o mina bling-läderchaps. Jag tävlar oftast lättklass dock... Men gillar att va fin! Det värsta jag sett på banan är en som red med trasiga ridbyxor i typ gul, fotbollsstrumpor och gummiskoaktig ridsko, klubbtröja med luva... SÅNT tycker jag är helt fel.... Man kan ju iaf ta på sig hel ridutrustning?

Hemma eller på kurs försöker jag klä mig snyggt oxå. Vill iinte att grannskapet skall tycka att vi ser slarviga ut o så tycker jag själv det är kul att känna mig proper!!
När det gäller märkeskläder har jag trillat dit! Inte på något sätt så att jag ser ner på de som inte har - absolut INTE! Men jag köper nästan bara det till mig själv numera... Hade jag tävlat mer än två ggr om året så hade jag nog köpt mig ett par snygga tävlingsstövlar o kört med vita ridbyxor.

dojagglad.jpg

finatospasktolt.jpg

(inte särskilt snyggt med smutsig vit halsduk till men det var kallt...)

Snygg, proper, hel och ren är det enda krav jag har. Vita ridbyxor är inte ett måste i mina ögon, ej heller kavaj. Vad jag tycker är bland det mest fula som går att skåda är vita jodpursbyxor, det ser ut som pyjamas byxa, och har man inte större ambition än att smeta på sig sådana så kan man lika gärna låta bli och ta sin vanliga ridbyxor till tävling.;)

Nej vi ska värna om att det inte ska bli en snobbsport, hel, ren alltså proper kan man vara ändå utan dyra märkeeskländer.

När jag tränar hemma, är funktionen viktigare än utseendet. Nöjaktigt helt, men jag har en benägenhet att fastna med knäna i alla träd, så det är mer eller mindre standart med hål på knäna:o
När jag är "borta" på träning, försöker jag vara hel och ren och färgerna ska inte skära sig riktigt hur illa som helst. Men nu på vintern ska det vara varmt och skönt i första hand.

På tävling tycker jag att det ska se prydligt ut. Jag tycker att det är snyggt med jodhpursridbyxor, islandströja OK och kavaj snyggt. Snyggast på tävling är förstås kavaj och vita ridbyxor med snygga stövlar.
Gillar inte klubbjacka på tävling, tycker det ser slarvigt ut.

Gillar schabrak mer än vojlock utseendemässigt. Om ryttaren är svartvit, tycker jag att man kan vara lite mer expansiv gällande färg på schabrak, men det ska inte skära sig mot hästens färg...

Vad man har till vardags är oväsentligt, men på tävling ska man väl vara lite uppklädd?

Hemma skulle jag mer än gärna kunna rida runt i en nördig onepiece liknande sak. (Finns det i ridvariant btw?) Samt nästa dag vara välmatchad och fixad.

Humöret och orken får bestämma helt enkelt! :D

Jag tycker alltid att man ska se hel ren och fräsch ut oavsett vad man gör.

Sen betyder inte det svindyra märkeskläder.

Jag har delat upp mina hästsaker i 3 kategorier:

Tävling:
Då har jag tävlingskläder (oftast marinblå kavaj och vita ridbyxor) och finare vojlock/schabrak som jag endast använder på tävling.

Träning:
Då använder jag mina nyare ridkläder och vojlock/schabrak.

Hemma:
Då använder jag mina äldre och ev lite urtvättade ridkläder och vojlockar.

Jag har gjort det enkelt för mig och köper i stort sett bara marinblå ridkläder och vojlockar/schabrak så vi matchar så gott som alltid ;)
Dock har jag påbörjat en uppsättning i beige/brunt också men brunt och marint brukar passa bra ihop som tur är :idea:

Hemma kör jag på funktionellt och bekvämt. Är de dessutom snyggt är det ju plus men inget jag letar efter i första hand.
Sen måste jag erkänna att de mesta av mina stallkläder har en förmåga att vara täckta av lera. :o Vet inte hur de bär sig åt, jag försöker hålla de rena, men om de är lika smutsiga en dag efter tvätt så skiter jag helt enkelt i det, för jag kan inte tvätta dem varje dag. Så det brukar bli att göra det bästa av saken under lersäsongen och sen tvätta ordentligt när det är slut på lera.

Därför har jag mina underbara skinnchaps under hela hösten och vintern, för de är så smidiga att bara tvätta av i stallet.

Jag tävlar inte, och kurserna är oftast utomhus så då ser jag till att klä mig varmt, snyggt är mindre viktigt. Men jag försöker klä mig så att jag inte blir ett klädberg, det ska ju gå att se någorlunda hur jag sitter också. :p

För mig är det inte så viktigt, så länge kläderna är hela och rena :)

På tävling ska utrustningen och hästen vara perfekt enligt mig :p då ska man inte bara visa upp ett fint program utan man ska klä upp sig och vara extra fina också, hur kul är det med dom här som kommer på tävling med typ smutsig utrustning, reflexerna kvar på stigbyglarna, samma gamla vanliga kläder som hemma och ser ut som dom ska ut och söndagsluffa?

Hästen ska vara tvättad, glanssprayad och ha borstad man och svans, all utrustning ska vara ny tvättad och smörjd. Jag har alltid kavaj, vita ridbyxor, tävlingstop, handskar och jodpurs och chaps, ska köpa stövlar för de e snyggare, har bara inte prioriterat det än.

Jag gillar utrustning och mode och köper ganska så mycket till mig och hästen och tycker det är roligt att se fina ut.

Hemma är jag inte lika väl klädd men det ska vara helt och rent och välskött, jag smörjer ofta och sköter om utrustningen ordentligt.

Sen är jag lite matchningsfreak :p det får bara inte vara olika färg på metallen, blir tokig om man har mässingspännen och silverbett tex eller svart träns och tyglar och ljusbrun nosgrimma och färgerna ska passa ihop, inte orange jacka, rosa ridbyxor och knallgrönt schabrak tack.

Hur folk klär sig hemma struntar jag fullständigt i.

På kurs; helst inte för bylsigt, bra om ridläraren ser hur ryttaren sitter liksom :) (Men hellre funktionellt än snyggt om man måste välja, jag tror inte man rider bra om man fryser tex). Sen tycker jag själv att det är roligt att anstränga mig lite mer när jag åker iväg eller ska träffa massa annat folk.

På tävling; ledorden är helt och rent (och gärna neutralt, HAR sett knallgula ridbyxor på tävling matchat med blå tröja, då spelar det ingen roll hur rent det är... det stör!). Tycker däremot inte att någon ska behöva köpa tex vita ridbyxor inför sin tävlingsdebut.

Jag strävar efter att hålla mig neutral och inte störa intrycket som hästen ska ge, sedan kan det variera från kavaj och vita ridbyxor till svarta jordpursbyxor och snygg jacka beroende på årstid och typ av tävling.

Just här är jag nog ganska "dressyrig". Jag tkr om att klä mig och hästen enhetligt. Speciellt om vi ska ut bland folk, även om det bara är till tränaren. Hemma är det väl lite "sämre", men helt och oftast rent i alla fall.
På tävling är det vita ridbyxor, stövlar (eller chaps) och kavaj på, helt klart. Regn och busväder han ändra kavajvalet, men inte annars. Men det är ju jag :P Kommer man upp på nationella tävling är det absolut ovanstående utrustning som gäller!

Jag tkr kläderna är viktiga och man kan klä sig riktigt bra utan att det kostar skjortan!

Senast ändrad:

Har bara varit på "skoj-tävlingar" hittills, då var det svarta ridbyxor och någon snyggt sittande jacka, kändes för uppiffat jämfört med alla andra att ha vita ridbyxor och kavaj. Ska däremot börja tävla lite i vår tänkte jag, men på lättklasserna blir det nog svarta ridbyxor och sedan tar jag väl med kavaj och ett alternativ och ser vad som passar in på plats, man vill ju inte sticka ut alldeles för mycket. Kommer man upp lite i klasserna tycker jag definivit att det är vita eller svarta ridbyxor och kavaj som gäller, men klubbtävlingar ska det vara stilrent och snyggt, sen spelar det inte så stor roll vad det är man har på sig. Utrustningen vill jag ha så enkel som möjligt. Hemma rider jagmed schabrak men på tävling tror jag det bara blir en gelpadd, tycker det är snyggast när man ser hela hästen under sadeln.

Hemma känns det inte alls så viktigt vad man rider omkring med. Kan ju inte påstå att det är speciellt snyggt med overall, men väldigt skönt! :D
Om jag tävlar har jag alltid vita ridbyxor, stövlar och kavaj om det är en "riktig" tävling. Har varit med på några skojtävlingar och tycker då att man kan ha lite vardagligare kläder, men helt klart ska de vara hela och rena. Jag gillar märkes-grejjer även om inte ekonomin inte gör det :D

phyy :p Menar ju för vår -sommarhalvåret, så skönt det hade varit i bomull (och nördigt)

Det finns i och för sig tunna OnePiece, men jag tror spontant inte att de skulle fungera så bra att rida i. En vanlig arbetsoverall (typ Fristads klassiska) tror jag skulle vara bättre i så fall.

För att svara på grundfrågan är jag kluven. Jag tycker att det ser mycket trevligt ut med en ryttare i tweedkavaj, skjorta och slips, men jag skulle heller inte ha någon svårighet att tulta och runt i overall (eller ska jag skriva tölta ;) ?).

På tävling ska utrustningen och hästen vara perfekt enligt mig :p då ska man inte bara visa upp ett fint program utan man ska klä upp sig och vara extra fina också, hur kul är det med dom här som kommer på tävling med typ smutsig utrustning, reflexerna kvar på stigbyglarna, samma gamla vanliga kläder som hemma och ser ut som dom ska ut och söndagsluffa?

Hästen ska vara tvättad, glanssprayad och ha borstad man och svans, all utrustning ska vara ny tvättad och smörjd. Jag har alltid kavaj, vita ridbyxor, tävlingstop, handskar och jodpurs och chaps, ska köpa stövlar för de e snyggare, har bara inte prioriterat det än.

Jag gillar utrustning och mode och köper ganska så mycket till mig och hästen och tycker det är roligt att se fina ut.

Hemma är jag inte lika väl klädd men det ska vara helt och rent och välskött, jag smörjer ofta och sköter om utrustningen ordentligt.

Sen är jag lite matchningsfreak :p det får bara inte vara olika färg på metallen, blir tokig om man har mässingspännen och silverbett tex eller svart träns och tyglar och ljusbrun nosgrimma och färgerna ska passa ihop, inte orange jacka, rosa ridbyxor och knallgrönt schabrak tack.

Åh, you are my soulmate! Blandad metall eller blandad läder är det värsta som finns!!! Hur svårt kan det vara att matcha nosgrimma m nackstycke? ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
726
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka