Hur viktig är traven?

Lindsen

Trådstartare
Har en hopphäst som pga av skada inte kan hoppa mer. Så nu skall han få bli Dressyrhäst :) vilket skall bli jätteroligt.
Han har en fantastisk galopp och skritt, men TRAVEN.. ja, den är inget vidare faktiskt. Är det meningslöst att åka ut och tävla dressyr med en dålig trav? Kan galoppen och skritten väga upp den dålig traven?
Vad tycker ni?

Sv: Hur viktig är traven?

Om hästen har ett bra steg i de andra gångarterna så har den ju bra förutsättningar för att röra sig rätt. Så med lite träning går det säkert att förbättra traven. :)

Har en hopphäst som pga av skada inte kan hoppa mer. Så nu skall han få bli Dressyrhäst :) vilket skall bli jätteroligt.
Han har en fantastisk galopp och skritt, men TRAVEN.. ja, den är inget vidare faktiskt. Är det meningslöst att åka ut och tävla dressyr med en dålig trav? Kan galoppen och skritten väga upp den dålig traven?
Vad tycker ni?

Meningslöst är det ju inte, det beror ju på vart i resultatlistan du siktar på att hamna.
Men generellt sett måste du ha en bra trav för att hamna hyfsat bra, traven kan man faktiskt förbättra väldigt väldigt mkt men det krävs arbete.

Tror du det går att förbättra traven? Hur skall jag göra då?

Hästen behöver inte alls ha någon jättebra trav. Det viktiga är den är ren dvs taktmässig och att den går att länga och korta. Sedan kan du förbättra hästens trav genom att lösgöra och därefter jobba med stöd-schwung. Ta hjälp av en duktig tränare som vet hur du ska göra. En bra galopp är viktigare än traven, men det beror också på hur högt du siktar. Ju högre - desto viktigare är galoppen och desto mindre nytta har du av en flashig trav, men det är klart att i lätta klasser kan det ha större betydelse.

Det låter ju hoppfullt!:) Korta och länga har han väldigt lätt för, antar att jag måste jobba med takten mer. Han har ju inte någon "symaskinstrav" men väldigt medioker.
Det känns ju inte så kul om man tränar och tränar men ändå hamnar längst ner i resultatlistan pga av traven.
En annan fråga, jag har alltid ridit på yttertygeln, dvs ett hela tiden stöd på ytter, men har sett att en del dressyrryttare mer rider på innertygeln, så att yttertygeln nästan glappar och hästen går ställd innåt hela tiden. Är det så stor skillnad på hur hoppryttare och dressyrryttare rider? Några tankar kring detta?

Det låter ju hoppfullt!:) Korta och länga har han väldigt lätt för, antar att jag måste jobba med takten mer. Han har ju inte någon "symaskinstrav" men väldigt medioker.
Det känns ju inte så kul om man tränar och tränar men ändå hamnar längst ner i resultatlistan pga av traven.
En annan fråga, jag har alltid ridit på yttertygeln, dvs ett hela tiden stöd på ytter, men har sett att en del dressyrryttare mer rider på innertygeln, så att yttertygeln nästan glappar och hästen går ställd innåt hela tiden. Är det så stor skillnad på hur hoppryttare och dressyrryttare rider? Några tankar kring detta?

Nä det är ingen skillnad, det är lika illa ridning åt dressyrhållet när dom rider sådär dvs brist på rakriktning.

:eek:

ja, det var ju tur det..:crazy: Har alltid bara haft hoppryttare runt mig och har nyligen flyttat till ett stall med både dressyr och hoppryttare, och har noterat detta. Ser inget bekvämt ut för hästen... :crazy:

Jag har fått lära mig att traven är den gångart som går att utveckla mest och skritten är den som går att utveckla minst. Med andra ord tror jag att du, med övning och hjälp av tränare, kan förbättra traven. Och som du sa så har ju hästen redan lätt för att korta och länga sig, så jag tror inte det blir några problem där.
Jag anser att traven är viktig i dressyren, men då syftar jag främst på taktmässighet, regelbundenhet och möjlighet att korta och länga, vilket du ju tydligen hade där :) Testa en tävling och se hur det går! Det är alltid värt ett försök.

Det var skönt att höra! jag måste allså få honom att vila mer på steget och få en bättre takt, och att han då får en "bättre" trav, om jag har förstått det rätt?

Det kliar i hela kroppen och jag vill gärna ge mig ut och prova en liten dressyrtävling, men jag har den långa igångsättningingen framför mig nu. Han har vilat väldigt länge, och innan dess måste jag träna en massa! :)

Det var skönt att höra! jag måste allså få honom att vila mer på steget och få en bättre takt, och att han då får en "bättre" trav, om jag har förstått det rätt?

Det kliar i hela kroppen och jag vill gärna ge mig ut och prova en liten dressyrtävling, men jag har den långa igångsättningingen framför mig nu. Han har vilat väldigt länge, och innan dess måste jag träna en massa! :)

Och det kan du enkelt träna genom tömkörning... där är det lätt att komma åt pållen ordentligt samtidigt som du med dina egna ögon kan se att det blir rätt...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 801
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 593
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka