Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

M

md5krist

Jahaja, jag ska som så många andra köpa systemkamera utan att vara så speciellt kunnig... ;)

Funderar då på några olika kameror (de senaste jag funderat på var Canon Eos 450D, Canon Eos 40d och Pentax k20d), men undrar hur stor skillnad på bilderna själva kamerahusen egentligen ger. Är det bildkvalitet man betalar för, eller är det "bara" andra finesser som en dyrare kamera ger?

Är det bättre att köpa en lite billigare kamera och sedan lägga lite extra pengar på ett dyrare objektiv än att göra tvärtom? Samtidigt känns det lite tråkigt att köpa en utpräglad instegsmodell när jag nu väl ska köpa. Tycker i många andra sammanhang att man ofta blir mer nöjd med om man väljer en lite dyrare variant, gäller det även kameror kanske?

Läste med stor behållning "foton från ridhus"-tråden och inser ju att ett ljusstarkt objektiv bör jag införskaffa. Men kommer ett sådant bättre till sin rätt på en dyrare kamera, eller är ljusstyrkan densamma oavsett kamera (såklart den är, men det kanske är annat som påverkar - milt sagt otydlig fråga inser jag... :o )?

En helt annan sak, såg att det finns något som heter "burst mode" på Pentax k20D som tydligen tar en serie bilder betydligt snabbare än med den vanliga seriebildtagningen, men med lägre upplösning. Är det vanligt? Finns det sådant på exv Canon 450D också?
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

Du får vad du betalar för. Byggkvaliteten är det väl främst som skiljer, men det som har betydelse för hur bilden blir är väl framförallt brushantering. Själv tycker jag också att antal fokuspunkter har stor betydelse vid fokuseringen, beroende på vilken typ av bilder man tar.
Ska du välja mellan billigt hus med dyra objektiv, och dyrt hus med billiga objektiv, skulle jag völja billigt hus med dyra objektiv alla dagar i veckan.
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

Är det bättre att köpa en lite billigare kamera och sedan lägga lite extra pengar på ett dyrare objektiv än att göra tvärtom?

Svar: ja!
För att ta ridhusfotografering som exempel: det spelar ingen roll hur bra kamera du har om du har ett dåligt objektiv (okay, har du extremt bra och dyra kamerahus kan du få okay bilder ändå).

Dyrare objektiv är i ofta sådana att de är ljusstarkare (krävs mindre ljus för att bilden ska bli ljus, enkelt förklarat), och fokuserar snabbare. Just det där med hur snabbt kameran fokuserar ligger många gånger mer i objektivet än i huset. I alla fall på de kameror + objektiv jag använt.

När objektiv är dyrare är det i stort sett alltid för att de dyrare har bättre kvalitet. När husen är dyrare är det ofta för att det är mer tekniskt tjosan inproppat i husen.

(Lägg märke till att jag aldrig säger att det definitivt är på ett visst sätt. Utan direkta exempel på objektiv + hus är det omöjligt.)
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

Det jag skulle kolla på är hur huset hanterar höga ISO tal, med brus och liknande, det är en av de största delarna för att jag ska bli nöjd med mina bilder iaf:laugh:

Sen så är det optik för hela slanten...
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

för istortsett allt det du undrar över, finns www.dpreview.com, iofs på engelska, men stava dig igenom det, det är väl värt det, där står tex att canon 450D är den mest högupplösta på länge, av instegskamerorna, och att pentax k200d inte är mycket att hänga i granen när det kommer till bildkvalitet (utom i raw + efterbehandling)
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

Tack allihop för era svar, det var ungefär som jag trodde. :)

LadyLucifer, det var ett bra råd som jag ska tänka på.

Har i kväll varit och känt på några kameror och, som vanligt, surfat runt och läst lite här och var, och just nu lutar det nog åt en Canon 450D med extra objektiv till. Får se om jag gör slag i saken imorgon. :)
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

Fast har man ljusstark optik behöver man mer sällan gå upp på höga ISO ;)
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

du behöver alltid gå upp i höga iso :angel:

ingen slutartid är för kort :angel:
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

Tyst med dig ;) Jag klarar mig fint och har sällan över ISO 200
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

du glömde "utomhus i solsken"

;) nej men man kan få riktigt mysiga effekter med blixt, 1/2000 och f22 har jag märkt.
nästan som en lightbox.
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

Även om det inte är solsken ;) Men utomhus - ja. Jag fotar väldigt lite inomhus med systemkameran.
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

Jag ska hålla käft. Jag har fotat i ridhus idag. :cool:
Trots att 50/1,8 satt på så var jag tvungen att gå upp på högsta ISO som gick för att få okay slutartid.
*Dagdrömmer om D700, vilket är det enda jag känner att jag skulle kunna nöja mig med nu...*
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

f/22? Jisses, där ryker upplösningen...

Är jag den enda som håller mig till ISO 100 när det inte är nödfall? Gör det så mycket lättare att ha en variabel mindre som skiljer i exponeringen mellan digitala och film.

OP: Ett till Ja härifrån. Optiken överlever kameran. (iirc stod det enda objektivet för ca halva kostnaden, kamera och alla tillbehör för resten, sist jag köpte.)
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

precis! det är en del av effekten :) grynig, förvrängd, skärpedjup till ystad.
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

:rofl: när man väl fotat inomhus så känner man verkligen av kamerans begränsningar..... så länge man bara ska göra små bilder på nätet duger de ju bra men ska man liksom printa bilderna i större format... jag är sugen på D3X, men köper jag den så skiljer sig nog mannen från mig... jag menar man tar sig ju jorden runt några varv för det priset :rofl:
 
Sv: Hur viktig är kameran i relation till objektivet?

Utomhus är det enda bra stället att fotografera på.. :angel: Dessutom är det finare ute än inne.

Jag kommer inte vilja ha D3/D3x förrän de gör något åt vertikalgreppet. Det är obehagligt tycker jag :p
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 450
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp