Hur viktbärande är olika raser?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bansan

Trådstartare
Knasigt formulerad rubrik men jag kom inte på något bättre.

Då jag går i funderingar om att inom en hyfsat snar framtid skaffa häst igen så har jag börjat fundera en hel del över det här med ridning och övervikt och vilken typ av häst jag bör ha.

Jag har alltid varit väldigt förtjust i fullblod och haft flera förut under mina "smala" år. Men jag inbillar mig att jag nu som i det närmaste 100 kg tung 33-åring på 174 cm är för stor och klumpig för ett smäckert fullblod?

Andra raser som jag har tankar om är frieser, irish cob, welch cob eller alternativt en korsning med någon av dessa och fullblod. Eller varför inte en korsning fullblod/nordsvensk.

Vilka raser skulle ni rekommendera till någon som mig?
Jag har alltid haft bra balans och god sits så jag är inte en ryttare som skumpar runt & stöter hästen i ryggen eller så.

Vad väger ni & vad har ni för häst?

Sv: Hur viktbärande är olika raser?

Hur viktbärande de är beror ju helt på hur de är byggda.

Men en nordiskorsning kan ju vara nåt att satsa på.

/ Lisa

Hmm satsa på de du känner för! de tycker jag du kan rida har balansen osv..
Satsa på de du vill ha!
ja har vägt nästan 100 kg och hade då en travare varmblod som ja tävlade i hoppning med hon har alldrig protesterat mot min vikt inte..! lycka till med hästletandet!

Bansan, kära vän!!! Jag har en welsh cob:D... Såg dessutom en nordiskorsning på annons häromdagen som såg fin ut;)

Bra att du går i dessa tankar för då har du ABSOLUT ärenden till mina trakter:banana:

Då du vet hur jag ser ut behöver jag inte säga vikten, va:angel:...

Bansan, kära vän!!! Jag har en welsh cob:D... Såg dessutom en nordiskorsning på annons häromdagen som såg fin ut;)

Bra att du går i dessa tankar för då har du ABSOLUT ärenden till mina trakter:banana:

Då du vet hur jag ser ut behöver jag inte säga vikten, va:angel:...

Tanken är egentligen att jag ska se om jag kan hitta ett bra sto att få låna på foder och så ta ett föl som sedan ska bli min egenhändigt formade ridhäst.

Naturligtvis har jag redan börjat spana på hingstar & just nu är jag kär i cobhingsten Storhaug Magic Flyer :love:

Åhå...Tyvärr kan jag inte låna ut mitt sto (hon är bra;)) förrän om 3 år, när det är dags att rida in Lillpysen...men har du inte hittat nåt till dess är den tanken inte helt främmande:D

Åhå...Tyvärr kan jag inte låna ut mitt sto (hon är bra;)) förrän om 3 år, när det är dags att rida in Lillpysen...men har du inte hittat nåt till dess är den tanken inte helt främmande:D

*skriver upp att minnas att ständigt påminna Pitaja om detta* :angel:

:rofl:...det är lugnt. Jag själv har ju henne och så Lillpysen nu då och är inte avelsintresserad. Känns lite egotrippat att inte åtminstone låna ut hennes mage då till någon som vill göra det;)

Men, lite egotrippad tänker jag vara och träna och tävla henne ett par år innan hon får pausa för avelsboxen:D

Har en fjording på 147 cm, normal grov.
Släpar utan problem runt på mina ca 90 kg utan problem.
Vi bantar ihop,hästen och jag :-)
Eftersom jag är ganska kort så är målet att köpa en unghäst när jag kommit ner i vikt! Bra muta till sig själv va? *ler*
Har en kompis som väger mer än mig och det går också bra.

Hoppas att du hittar en bra häst! Lycka till!

En häst med konvex form, dvs naturliga nackmuskler och bra undrertramp, naturligt, är mer vikt bärande. Detta kan vara typ nordsvensk, andra kallblod och liknande. Om hästen är vältränad klarar den mycket. Kolla på islandshästar som storväxta karlar rider... fast å andra sidan rids de in när de är 5 år. Om du köper ett föl, kanske en korsing efter egna önskemål :love:, är det nog bra om du får hjälp med inridningen när skelettet fortfarande växer.

En häst med konvex form, dvs naturliga nackmuskler och bra undrertramp, naturligt, är mer vikt bärande. Detta kan vara typ nordsvensk, andra kallblod och liknande. Om hästen är vältränad klarar den mycket. Kolla på islandshästar som storväxta karlar rider... fast å andra sidan rids de in när de är 5 år. Om du köper ett föl, kanske en korsing efter egna önskemål :love:, är det nog bra om du får hjälp med inridningen när skelettet fortfarande växer.

Vad tro du (och andra) om tex dessa korsningar:

Frieser/irish cob (tinker)
Frieser/Welch Cob
Frieser/fullblod
Welch Cob/irish Cob
Welch Cob/fullblod
irish Cob/fullblod
Fullblod/nordsvensk

Andra förslag?

Har en fjording på 147 cm, normal grov.
Släpar utan problem runt på mina ca 90 kg utan problem.
Vi bantar ihop,hästen och jag :-)
Eftersom jag är ganska kort så är målet att köpa en unghäst när jag kommit ner i vikt! Bra muta till sig själv va? *ler*
Har en kompis som väger mer än mig och det går också bra.

Hoppas att du hittar en bra häst! Lycka till!

Lite sådär har jag oxå tänkt... Först en grövre & rejälare häst som kan hjälpa mig att hitta tillbaka till mitt gamla jag... & som morot för det så köper jag senare ett ungt fullblod :D

Nej, men Nordis/varmblodstravare;).. Och det var en mycket trevlig bekantskap. Misstänker att en korsning mellan Nordis/fullblod är snarlik...;)

Nej, men Nordis/varmblodstravare;).. Och det var en mycket trevlig bekantskap. Misstänker att en korsning mellan Nordis/fullblod är snarlik...;)

Jag har väldigt goda erfarenheter av varmblodstravaren som ridhäst plus att de flesta varmblodstravare jag haft med att göra haft ett fantastiskt psyke så faktiskt har även den tanken slagit mig... Jag har fortfarande många kontakter inom travvärlden & skulle förmodligen med bara ett par telefonsamtal kunna få ett sto rätt upp & ner.

Vad tror du (& andra) om varmblod/frieser då?

personligen skulle inte korsa vbl med nånting!!! Särskilt psyke sviktar ofta, men detta är bara min uppfattning om saken.

personligen skulle inte korsa vbl med nånting!!! Särskilt psyke sviktar ofta, men detta är bara min uppfattning om saken.

Min erfarenhet är tvärtom... Men hittills har jag bara korsat varmblod med halvblod.

Och hur stor erfarenhet har du av varmblodstravaren? Den rasen är annars just känd för att ha enormt bra psyke...vilket stämmer mycket väl med den erfarenhet jag har. Jag har bred erfarenhet från både att ha ägt varmblodstravare samt haft utbildningar i omskolning av densamma:cool:

Bansan: Jag kan inte ett smack om Friesern:o... Vet faktiskt inte om de skiljer sig för mycket i typ. Personligen skulle jag inte göra en sån korsning men det beror ju också på att jag vill ner i storlek och inte ha så högställda hästar;)

Den amerikanska varmblodstravaren har mycket fullblod i sig och jag kan tänka mig att en korsning med fullblod inte är så dum.

Senast ändrad:

Jag skulle inte skämmas över att sätta upp näsa 3-siffrigt på min TRAVARE så länge siffrorna har balans...

Hur hästen är byggd och musklad spelar långt större roll än rasen. Har sett både fjordar och nordisar med ryggar långa som godståg och travare byggda som pansarvagnar. Kort stark välmusklad rygg på en balanserad häst med en balanserad ryttare kan blir mer rätt än en lång rygg på något med stor mage och grova ben... (pratar om hästen här :D)
Leta, åk och titta, provrid, känn. Sin egen vikt kan man ofta göra något åt om man har ett mål.

Är du rolig på riktigt??

Varmblodstravare är kända för sitt fina psyke. Sedan finns det såklart individer som felar, men det finns det hos alla raser... ÅNGRAR idag att jag inte betäckte mitt halvblodssto med min travare innan jag kastrerade honom, han har ALLT hon saknade och lite till. Nej, hon var inte felskapt, men hon kunde ha haft en ngt kortare rygg och en ngt högre halsansättning. Han har kort rygg och högre halsansättning plus att han inte är lika skarp som hon var...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 455
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar