Hur veta om det är KVARKA?

I

ingenalls

Min häst har hög feber(39), hon har hosta, och gult snor i näsan.

Hur vet man om det är kvarka eller bara en vanlig förkylning?
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

ingenalls skrev:
Min häst har hög feber(39), hon har hosta, och gult snor i näsan.

Hur vet man om det är kvarka eller bara en vanlig förkylning?

Man tar ut en veterinär pronto som kan ta prover. Vänta inte.
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

Okej. För vi ringde distriktsveterinären och hon sa att det inte var någon kvarka i vå komun just nu. :crazy: Så hon sa att vi inte behövde ta prover:confused: Hon sa bara att vi skulle vänta och se, och att hon trodde att det var en vanlig förkylning..
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

;) Mm eller hur! Nej men ärligt, bara för att hästen är lite förskyld så tar man ju inte ut en veterinär?
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

nej, man man vill gärna ha bekräftat om det är kvarka eller inte då det är ungefär samma symtom.
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

ingenalls skrev:
;) bara för att hästen är lite förskyld så tar man ju inte ut en veterinär?

Lite förkyld? 39 grader är väldigt mkt för en häst!
spc om den hostar och har rinnande gult snor!

Tycker att man bör ta ut veten vid sånna symptom...
om inget annat så för att hjälpa sin häst från en jobbig hosta och få den att krya på sig lite snabbre...

Tänk om det nu är kvarka då,ska du låta din häst bli värre och sedan smitta andra hästar i stallet,PLUS ev ännu fler i andra stall då folk från ditt stall m smittade hästar är helt omedvetna om att hästarna har kvarka å besöker andra stall,en ond cirkel blir det!
tycker att du borde ta på dig det ansvaret som hästägare och ringa en vet genast!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

Nä, men TÄNK OM det är kvarka. Får inte hästen behandling kan sjukdomen sprida sig till andra lymfknutor och till och med till lederna. Och chanserna att din häst blir frisk är mindre.
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

A.. men veterinäern sa att vi inte behövde ta prov, och pappa lyssnar på veterinären:mad: Så han säger att vi inte ska ta prov..

Men hon har haft det i 3 dagar, bör inte någon annan häst blivit smittad nu då?
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

Inkubationstiden är ju på några dagar och vissa hästar kan bära på smittan "tyst". Många hästar är också immuna mot den.

Hur ser lymkörtlarna mellan ganascherna ut?

Har din häst varit sjuk nyligen eller blivit stressad på något annat sätt, t.ex. flytt?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

ingenalls skrev:
A.. men veterinäern sa att vi inte behövde ta prov, och pappa lyssnar på veterinären:mad: Så han säger att vi inte ska ta prov..
Ring en annan vet då. Som Glim sa, tänk om det skulle vara kvarka..
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

Vart sitter lymfkörtlarna? Tror jag vet, men ändå.. Är det inte där typ på "kinden"?

Hon har varit lite sjuk innan ja.. Haft lymfangit och sånt.. för typ 2 v sen
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

Känn mellan ganasherna. Du känner nog om det är stora knölar där.

Lymfangit ja, det kan ju vara ett stressande. Stress kan göra at immunförvaret blir nedsatt så att hästen blir mer mottaglig för smittan.

Har nya hästar kommit till stallet?

Vet du om hon haft kvarka innan?
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

Ja det har kommit 2 nya hästar till stallet, en kom för 3 dagar sedan och en kom för 2 v sen. Nej jag vet inte om hon har haft det innan...
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

Ja, med den bakgrunden till sjukdomen skulle i alla fall jag tagit prover :crazy: Berättade du allt det för veterinären?
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

Nej det gjorde vi inte.. Men pappa läste i en bok nu, och där stod det att om det är kvarka så har dom mellan 39,5-40 graders feber.. så nu tror han ännu mindre att det är det..:confused: men jag ska ringa en och fråga nu vad hon tycker!
 
Sv: Hur veta om det är KVARKA?

Jag hade direkt ringt en vet som får ta prover, vår ridskola drabbades av kvarka för några sommrar sen när de kom en ny häst, och det var någon som blev riktigt sjuk med bölder osv men annars var det inte mer än feber och snor, precis som din häst.
Tempa hästen flera ggr om dagen, när ridskolan sen startade på hösten så tempades alla hästar regelbundet och de skiljde otroligt mkt på vad de hade i temp och en viss tid på dygnat var vissa t.om feberfria.
Den nya hästen visade inga symtomer alls.
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
554
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
594
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp