Hur vet man?

D

diskho

Hur vet man hur myket kondition en häst har egentligen? Har liksom ingen aning om hur hårt jag kan rida min ponny.

Han går på lösdrift i en ganska stor ganska kuperad hage, han rör sig ganska mycket.
När han busar kan han springa flera varv runt hagen och bocka och så, och då menar jag mååånga varv i full galopp! :rofl:
När jag rider är han sällan trött när vi är hemma. Han är avslappnad, men inte trött liksom. Vi skrittar och travar lite.

Grejen är ju den att jag inte har ridit så hårt senaste året (pga min hälsa). Så jag tycker ju att han borde vara rätt otränad? Men han är ju alltid ute och motionerar sig själv, i och för sig :p Men det är väl inte riktigt samma sak?

Sv: Hur vet man?

Testa dig fram. Brukar du normalt sett rida en halvtimmas skrittrunda på långa tyglar så kanske det är lite väl tufft att ta en tretimmars runda i mixat tempo, eller en timmas hård dressyrträning.

Öka på träningen lite efter hand, så märker du snart när han börjar flåsa och vad han börjar flåsa av. Backar och sånt brukar ju vara lite jobbigare eller vissa dressyrrörelser som hästen tycker är svårt och jobbigt.
När du märker att hästen är trött, så ta det lugnt och fortsätt jobba på den nivån tills han förbättrat kondition och styrka, då kan du öka på lite till och lite till ju mer han orkar.

Gör olika saker och försök variera med allsidig träning. Lycka till!

Du märker ju om hästen börjar bli svettig och flåsa, annars är man osäker skulle jag börja skritta mkt om du vill få upp konditionen.

Du märker ju om hästen börjar bli svettig och flåsa, annars är man osäker skulle jag börja skritta mkt om du vill få upp konditionen.

Jag tror nog att galopp är den bästa gångarten om man vill bygga konditon. Gärna i uppförsbacke. Det ger nog mer än att skritta. :)

Till ts:
Om du tex ska rida intervaller så travar du en sträcka, sen skrittpaus, sen trav igen. Om du märker att hästen blir väldigt trött av travandet så behöver den längre återhämtning i skritten= dålig kondition.
Ju bättre kondition desto kortare återhämtning behöver hästen! :idea:
För att veta säkert hur "återhämtad" hästen är efter skritten kan man ta pulsen (så gör de som tränar för distans). Ju snabbare pulsen går ner desto bättre kondition.

För att förenkla det så får du rida ut och rida intervaller. Börja med kort trav/galoppsträcka, lång skrittpaus osv. Sen ökar du trav/galoppsträckan successivt.
Du märker när hästen blir trött/andfådd och svettig.

Jag kan aldrig gå efter hur svettig min häst blir.
De är nog lite idividuellt.
Har en häst som nästan aldrig svettas vad hon än gör och en annan som svettas bara han tänker arbete!
På vintern när han får vinterpäls räcker det ibland att jag sadlar och skrittar 500 meter så börjar han bli svettig.
Men man brukar märka de på hur anfådd han blir och hur länge efter de att vi travat elr galopperat som han flåsar.

Precis, att gå efter hur svettig en häst är kan bli väldigt fel - på sommarn kan de ju svettas efter fem minuters skritt på lång tygel om det är riktigt varmt och väldigt snabbt på vintern om de har vinterpäls, vissa svettas mer pga stress/mentalitet eller bara är såna och vissa svettas så gott som aldrig!
Jag hade en häst som jag nog aldrig fick svettig vid ridning (kanske under sadeln och gjorden nån gång pga värme), när en annan tjej satt upp och lyckades stressa upp den blev den minsann svettig! =/

TS:
Kolla pulsen! Gärna både under, direkt efter träningspasset och efter en stunds vila. Är inget proffs på den biten själv men så bryr jag mig inte så mycket om kusens kondis heller.. :angel: Kanske finns någon travtränare eller distansare som kan förklara mer i detalj?
Tänk på att musklerna kan bli trötta och senor/leder/ligament bli ansträngda innan flåset säger ifrån eller pulsen berättar att hästen ansträngt sig.
Därför skulle jag nog hellre lägga upp träningspass som utgår ifrån att hästen har dålig eller halvdålig kondis och sen jobba uppåt.

jo men nu menar jag skritta typ 1½-2 h, skulle inte börja galoppera för att konditionsträna en häst om man inte vet vad för kondition den har... annars tror jag oxå intervall träning är bra :)

finns ju någon grej som jag iaf sett travtränare använda, som man lägger mot halsen typ och på så sätt kmr pulsen upp. (har inte så stor koll på hur den fungerar och så men vet att den finns iaf ;))

Jaha , vart tar man pulsen på en häst då?:eek: (lalala okunning:angel:)

pulsmätare vet jag inte vart dom är placerade så jag är inte rätt person att fråga:angel:
men när man står på marken så kan man ta pulsen vid ganaschen^^

aa precis en sån jag menar, tkr ju att jag borde kunnat kommit på vad den hette :P Tror man sätter den typ mot halsen/bogen nånstans.

Hejsan.
Jag har ett äldre halvblod som jag inte ridit ordentligt på länge nu.
Men även om man tar en runda med lite trav och mycket skritt så märks det aldrig av på honom att han är trött.
Och det enda han gör om dagarna är att fostra de envisa stona han fått i hagen!

Så han borde inte ha ngn kondis, men han flåsar väldigt sällan, o svettas nästan aldrig!
Så sånt är verkligen inte lätt att gå på... Men får väl se, idag kommer hovis sen blir det andra bullar i ridningen =)

Lycka till med din häst, förstår att du har svårt o veta!

O till de andra, vad skall en puls ligga på ungefär då om de är i okej kondis, respektive dålig?

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 661
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 023
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka