Sv: Hur vet man..
Jag klipper mina hundars klor när man hör att dom går i golvet. Lär först och främst din hund att ligga blixtstilla medans du pillar och drar lite i klorna (överdriv lite), det är mycket enklare att klippa då. Ha sedan en bra och vass klosax. Om din hund har svarta klor så klipp lite till och börja med. Om du klipper mm efter mm (typ) så är det först vitt "smuligt" inuti i klon. När du kommer förbi det så är det svart fast material, sluta klippa där. Iallafall ser det ut såhär på mina hundar.
Ju oftare du klipper klorna, utan att klippa i pulpan, så drar pulpan tillbaka sig och klon blir kortare. Om du känner dig osäker så klipp hellre lite en gång i veckan än i pulpan varannan månad.
Om du skulle misslyckas och klippa i pulpan så blöder det rejält, det finns blodstopp att köpa i de flesta djuraffärer, annars slutar det av sig själv efter ett tag, men hundarna tycker det gör riktigt ont.
Hoppas du förstod på min luddiga förklarning och lycka till. Passa på att fråga din vetrinär nästa gång du är där, dom kanske vill visa dig.
/Marre