Hur vet man..

replica

Trådstartare
.. när en klo är lagom lång?!:confused:
Hur vet man egentligen hur mycket man ska klippa? Är livrädd för att klippa min vovves klor, rädd för att klippa för långt:crazy:

Sv: Hur vet man..

Jag klipper mina hundars klor när man hör att dom går i golvet. Lär först och främst din hund att ligga blixtstilla medans du pillar och drar lite i klorna (överdriv lite), det är mycket enklare att klippa då. Ha sedan en bra och vass klosax. Om din hund har svarta klor så klipp lite till och börja med. Om du klipper mm efter mm (typ) så är det först vitt "smuligt" inuti i klon. När du kommer förbi det så är det svart fast material, sluta klippa där. Iallafall ser det ut såhär på mina hundar.
Ju oftare du klipper klorna, utan att klippa i pulpan, så drar pulpan tillbaka sig och klon blir kortare. Om du känner dig osäker så klipp hellre lite en gång i veckan än i pulpan varannan månad.
Om du skulle misslyckas och klippa i pulpan så blöder det rejält, det finns blodstopp att köpa i de flesta djuraffärer, annars slutar det av sig själv efter ett tag, men hundarna tycker det gör riktigt ont.

Hoppas du förstod på min luddiga förklarning och lycka till. Passa på att fråga din vetrinär nästa gång du är där, dom kanske vill visa dig.

/Marre

Tack för beskrivningen!:bow:

Problemet är att han är super duktig när man bara pillar på tassarna och drar i klorna sådär, men så fort klosaxen kommer fram ser han livrädd ut (likadant när man ska börja borsta). Han ligger på rygg med tassarna i vädret och ser jättelidande nu.. Som det är nu måste två stycken hålla i honom för att man ska kunna klippa, när man sen är klar är han jätte stolt:smirk:

Känner igen det dära :smirk:

Dvärgpinscher har ju som alla vet en förkärlek till sina tassar, och inte minst klora. De är väääääldigt försiktiga om dem!:cool:

Nu när A blivit 9 månader, har vi ändå fått ganska bra kolla på kloklippningen. Vi gör detta 1 ggr i veckan. Lättare att klippa lite ofta än mkt sällan.

Han HATAR det! Men går motvilligt med på det.:p

Jag brukar ha honom sittandes i mitt knä, och sätta honom så att hans rygg vilar mot min mage och bröst. Då slipper jag byta ställning, och kommer åt alla tassar.

Ni skulle skratta MKT om Ni såg A få klorna klippta! Han är värsta drama-queen! Så fort han hör saxen klippa gnäller han till, och måste visa hur mkt han hatar det...

MEN han sitter still! Och efterår får han sin efterlängtade haj-leverolje-kapsel! Det är bara därför han går med på det, och för att han vill vara oss till lags så klart!:D

"Om du skulle misslyckas och klippa i pulpan så blöder det rejält"

Jag anser att det är bra att inte låtsas om att man klippt i pulpan, för om man daltar med dem då så förstärker man det obehagliga!
Bättre att fortsätta som ingenting och nästa gång klippa lite mindre.

Christin

Ett tips om du skulle råka klippa i pulpan är Nässpray, det hämmar blödningen.

Ja kan ju vara bra om det absolut inte slutar.

Men, det slutar oftast och att grejja med olika vätskor och att torka etc blir enligt mig ett daltande som kanske gör att hunden blir mer ovillig att klippa klorna.

Min filosofi.

jo så kan det vara, men vår förrat ik hade extremt långa klor (de som hade henne innan slutade klippa klorna på henne för att de va jobbigt :crazy: ) så hon var extrem jobbig och vägrade ligga still så henne råkade vi klippa i pulpan nån gång å de blödde nått fruktansvärt så nässpray fick det att sluta blöda... Men man behöver inte "dalta" bara för att man sprayar på nässpray ;)

Nä inte dalta kanske. Men allt du gör extra förutom att ignorera det kan förstärka det negativa.
Så måste man inte tror jag att det är bättre att låta bli.

jodå men så kan de absolut vara, där håller jag med dig... Vi hade ju inte sprayat om det inte blödit nått så fruktansvärt som de faktiskt gjorde :crazy:

Håller med dig att man inte ska dalta i sådana lägen. Om jag råkar klippa pulpan så reagerar min stora hund med att "bita" i min hand (han stoppar alltid sig själv innan han gör nått men man ser att tanken fanns där). Då ryter jag till honom och menar att så får han inte göra även om det gör ont och sen klipper jag nästa klo. Först när jag är färdig med alla klorna och han fått sin godis stoppar jag blodflödet om det då fortfarande blöder mycket och då beter jag mig om jag bara skulle torka tassarna efter en regnig promenad eller nått.

Har klippt min hund i pulpan en gång, sket totalt i det och klippte vidare. Han hoppade ner när jag klippte fel, kallade upp honom igen och brydde mig inte.

Han har alltid varit lätt att klippa på och har inte blivit det minsta berörd av pulpklippningen.

Dessutom tycker inte jag att kloklippning är något att dalta med överhuvudtaget. Det är ett nödvändigt ont och det ska hundarna lära sig. Dom behöver inte tycka om det, men dom ska acceptera det.

dalta och dalta. min tik skrek som en stucken gris så fort hon såg klotången. hon är mutad till en lugn kloklippning. numera slänger hon sig på rygg med tassarna i vädret när hon ser tången. att vara brysk hade aldrig fungetat.

Självklart ska man inte hota hunden till att ligga stilla. När min tik var valp så fick hon en godisbit efter var klo. Det är bara det att när jag jobbade i en djuraffär så fick man in hundar vars ägare stod jämte och ömkade "stackars lilla voffsinge, det är inget farligt, det är snart klart". Dossa hundarna hatade att komma till oss och visade praktiskt taget tänderna så fort dom såg mig.
Medans dom ägarna som sa till sin hund lite mer ordentligt att skärpa sig, där gick det snabbt och lätt att klippa och hundarna fick sin mumsbit och gick hem nöjda och glada. Man får ju självklart se från individ till individ, men många ägare försvårar ju för sina hundar fast dom inte själva fattar det.

jag tycker inte jag är varken för mesig eller för hård när det gäller Arne. Han accepterar det, men gillar det inte. helt ok tycker jag!:p

så länge det fungerar för er båda är det ju hur bra som helst! men problem vid kloklippning hör ju inte till ovanligheterna precis.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: MJLee
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat