Hur vet man?

Sv: Hur vet man?

När det syns i ögonen har man låtit det gå för långt.

Fast ibland kan det där gå fort. Min förra hund fick cancer när han var tio år. Märkte det då jag en dag kände två hårda "bollar" bakom öronen.
Han var pigg och glad och var med hela dagarna. Gick på sina älskade promenader. Vi gjorde det vi brukade göra men i lugnare tempo och kanske inte riktigt lika länge.

En förmiddag såg jag dock plötsligt att han inte mådde riktigt bra. Vi ringde veterinären och han kom hem till oss. Hunden fick somna in på sin favoritplats under trädgårdsbordet ute på altanen. Han somnade in lugnt och stilla med huvudet i min mammas knä med oss klappande honom.

Visst hade vi kunnat ta bort honom tidigare men jag är övertygad om att han var glad och lycklig in i det sista. Så ibland från helt ok till mycket dålig kan gå på bara några timmar.

När det syns i ögonen har man låtit det gå för långt.

Det är som du torde veta en del av det. allmänuppträdande ändrade beteenden, gnistan slocknar, inget är längre roligt.
Det känner alla till som haft flera hundar under lång tid.
att sedan någon är halvblind och inte ser det i ögonen på sin hund för än det är försent kan jag inte hjälpa

Hon har ruskigt äckliga tänder, men det känns inte värt att söva ner för att dra bort de framtänderna som är lösa och ta bort tandstenen på övriga.

En hund med ruskiga tänder har ont. Antingen åtgärdar man eller så avlivar man.

Fast det där med att "det syns i ögonen" måste ju vara världens mest subjektiva mått. VAD syns i ögonen? Att hunden vill dö? Att den lider? Jag kan då inte läsa av dödslängtan i mina djurs ögon, däremot lidande. Och det beror enormt på vilken hund det gäller. Min "gamling" på sex år ser ut som om världen ska gå under om han trampar på en kotte- han är väldigt pipig, har alltid varit, ska han tex badas så ser han ut som om han blivit piskad hela dagen. På honom kommer jag få använda magkänslan när det är dags, för skulle jag gå på det omtalade ögonmåttet hade han inte fått leva en vecka. Medan min tuffaste tik däremot, henne har jag åkt in med akut när hon fick ont en gång och då visste jag direkt att nu jäklar har hon det jobbigt- hon har alltid attityd i blicken annars.

Det är som du torde veta en del av det. allmänuppträdande ändrade beteenden, gnistan slocknar, inget är längre roligt.
Det känner alla till som haft flera hundar under lång tid.
att sedan någon är halvblind och inte ser det i ögonen på sin hund för än det är försent kan jag inte hjälpa

Jag håller med Vallhund. Jag har sett andras hundar där gnistan är borta och det är fruktansvärt att se. Själv skulle jag aldrig låta det gå så långt.

KL

Jag har tänkt och tänkt och tänkt.

Faktum är att jag lovade henne förra gången vi var hos veterinären att hon bara skulle behöva träffa veterinären en enda gång till i sitt liv.

Jag tänker hålla det löftet eftersom jag vet hur otroligt psykiskt dåligt hon mår av att vara på klinik. Hon är totalt livrädd helatiden.

Därför ringer jag veterinären på måndag och kollar när hon har tid att komma hit för hennes sista besök.

Hon är trots allt 16 år, hon har haft ett långt och lyckligt liv, och även om hon bjuder in till bus emellanåt fortfarande så börjar hon få problem med balansen då och får ta sidosteg hit o dit.

Visst skulle hon kunna vara lika pigg som hon är i 2 år till, men det kan ju lika gärna gå rejält utför redan nästa vecka.

Jag vill tacka alla som har tagit sig tid att svara i tråden

KL

Kan uppdatera med att veterinären var här igår när hon ändå vaccinerade alla hästarna. Hon tyckte inte hunden var i så dåligt skick att hon skulle avlivas "redan". Hon lyssnade på hjärta och lungor, palpalerade henne i munnen och hon verkade inte ha det minsta ont.

Så min lilla tjej är kvar ett tag till.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 222
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama