Hur vet man skillnad på eksem och ohyra?

R

Raderad medlem 142449

Undrar hur man kan skilja på eksem och ohyra som lus eller skabb?

Hur fastställer en veterinär vad som är vad? Tar dom prover eller hur går det till? Kan man se med blotta ögat?

Undrar hur man kan skilja på eksem och ohyra som lus eller skabb?

Hur fastställer en veterinär vad som är vad? Tar dom prover eller hur går det till? Kan man se med blotta ögat?
Vissa parasiter som tex löss ser man med blotta ögat. Skabb måste man ta skrapprover för att se. Har man hudproblem vill veterinären oftast ta prov, man kan både ta prov som veterinären tittar på i mikroskop för att se om det är bakterier, svampar eller parasiter och t.ex. en biopsi då man tar en bit hud och skickar till lab för analys.

Vissa parasiter som tex löss ser man med blotta ögat. Skabb måste man ta skrapprover för att se. Har man hudproblem vill veterinären oftast ta prov, man kan både ta prov som veterinären tittar på i mikroskop för att se om det är bakterier, svampar eller parasiter och t.ex. en biopsi då man tar en bit hud och skickar till lab för analys.
Tack för svar 👍

Generellt. Eksem hästar kliar man och svans. Kan få förhårdnader i mankam och under magen om dom inte får rätt skötsel på sommaren. Pälslöss äter päls på vintern. Hästarna får hårlösa fläckar ofta under manen och runt virveln. Sen finns det andra typer av ohyra men dom har jag ingen erfarenhet av.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur