Hur vet man om stoet tillhör en stofamilj?

krocket

Trådstartare
För alla ston från en stofamilj är väl inte välsignade med ett nummer inom parentes efter namnet - t.ex. om de inte är stamboksförda?

Mitt sto går tillbaka på Dockan och Röda Fjädern. Någon som vet om detta är en stofamilj?

När kan man säga att ett sto tillhör stofamiljen, och när "ändas" denna familj?

Finns det litteratur att tillgå i ämnet?

;) Krocket

Man ser att ett sto tillhör en stofamilj om det står en siffra inom parentes efter hennes namn i stamboken. Är man mera insatt så ser man på stammen om/vilken familj hästen tillhör.

Är det samma Röda Fjädern 8670 som är mamma till Zansibar 567 så tillhör hästen ingen stofamilj.

Alla hästar, ston som hingstar och valacker tillhör stofamiljen. T ex så tillhör Briar (F.2), den nog allra största familjen. F står för Flyinge eftersom det var där familjen utvecklades. Den enda familj från Flyinge som saknar ett F före numret är (1) Zaida. En stofamilj tar slut när det inte finns någon levande representant kvar. Men avkommorna till hingstarna tillhör förstås inte pappans familj, så man får räkna det som att familjen tar slut när det inte finns några ston kvar i livet.

Den litteratur som finns är Stig Fachts bok Våra stofamiljer som kom ut 1976.

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 684
Senast: Blyger
·
Avel Har ett 3-års sto e:saigon-Briar-Pontus. Som inte tillhör någon av dom numrerade stofamiljerna hur vet jag om hon tillhör någon av dom...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Masse
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar