Hur vet man om man är allergisk?

T

Tintomara

Jag var överkänslig mot någonting när jag var liten, vet att jag fick lite problem med marsvin, inte mer än lite hettande kinder - men ändå.

Har sedan dess varit medryttare, jobbat med hästar, gosat med hundar, klappat katter och haft undulater. Någon gång när det dammat som värst har jag kunnat känna av lite hettande kinder, det var dock ca 5-6 år sedan nu och gick då över.

Jag är nu i det läge att jag gärna skulle kunna tänka mig att skaffa en katt eftersom det vore trevligt med lite sällskap. Det som inte känns kul skulle dock vara att köpa en katt bara för att inse att det inte fungerar. Det är ju inte snällt mot katten heller, att få flytta fler gånger än nödvändigt.

Jag har alltså inte haft några direkta problem nu vid djurkontakt på många år, men det ligger ju där i bakhuvudet hur jag reagerade när jag var liten.
Hur sjutton ska man kunna vara säker?

Sv: Hur vet man om man är allergisk?

Om jag vore du skulle jag nog ta mej till vårdcentralen och be om att få bli allergitestad.
Jag tror att det går ganska fort och borde ju inte kosta mer än ett vanligt läkarbesök...
Hoppas på det bästa! Allergier som man har när man är liten kan ju "växa bort" om man har tur. =))

Om jag vore du skulle jag nog ta mej till vårdcentralen och be om att få bli allergitestad.
Jag tror att det går ganska fort och borde ju inte kosta mer än ett vanligt läkarbesök...
Hoppas på det bästa! Allergier som man har när man är liten kan ju "växa bort" om man har tur. =))

Ah. Det vore ju såklart en bra grej.

Jag har fegat ur för sånt tidigare med argumentet att "om jag inte vet om något absolut så kommer jag inte fundera på det, och då kommer jag inte framkalla någon allergi" ;)
Ska jag dock köpa sådant djur på heltid vore det förmodligen rätt smart dock.

Hur går ett sådant allergitest till?

På mig tog dom ett blodprov för att kolla vad jag var allergisk mot!

När jag var lite, kring 7-8 år, så stack man någonting under huden på armen sen väntade man och kollade sen hur stora bulorna blev. Alltså man sticker typ "hundtjaffs" under huden sedan några cm bort så sticker man "kattjafs" under huden osv.. Jag suger verkligen på att förklara! :o

Ta dig till vc och testa dig, är ju allra lättast! ;)

pricktest heter det. de prickar armen med vanliga allergener för att se vad man reagerar mot.

pricktest heter det. de prickar armen med vanliga allergener för att se vad man reagerar mot.

Kan man passa på att testa för många saker parallellt då? Eller kommer de bara att testa för någon sak? (Ska jag ändå allergitesta mig kan jag ju lika gärna försöka få reda på så mycket som möjligt, liksom...)

de testar pälsdjur, gräs, pollen osv.. tror de testar en 12 saker typ iaf. om du misstänker något specifikt kan du ju be dem att inkludera just det för säkerhetsskul - om det inte är med i det vanliga utbudet :)

*kl*
jag har nästan också funderat på att pricktesta mej...
min pappa är allergisk mot hö och gräs och min brorsa mot pollen... och ibland blir jag snuvig utan anledning... inte så kul att vara allergisk, men när man väl vet om det så kan man ju iallafall förhindra det eller i bästa fall bli av med det genom hyposensibilisering... typ "allergivaccin"

det finns ju mediciner. ganska bra sådana nu med så man KAN leva med det man är allergisk mot. absolut.

vill inte gå in på det närmare här men,. tja, jag lever med det :p

Om man inte är allergisk kan man bli det, av katter.

Jag har aldrig varit allergisk i hela mitt liv men efter fem år med katter är jag det nu. Dock inte värre än att jag överlever om jag tar en receptfri allergitablett när jag går och lägger mig.

Tar jag den inte vaknar jag däremot fullständigt igentäppt. Tänkte försöka ha nån veckas uppehåll nu, är på andra dygnet utan allergitablett och har snutit mig hela dagen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
960
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV