Hur vet man om det är en senskada?

Sv: Hur vet man om det är en senskada?

Värme, svullnad, smärt vid tryck runt den skadade senan, hälta.

Om hästen trampar igenom för långt med kotan så kan senan vara skadad och uttöjd. En sådan sena blir aldrig bra igen. Annars det som "Mtv" skrev.

En häst med skadad sena behöver INTE vara svullen öht. Därför är det så lurigt.

... eller ens särskilt halt.

Svar å ts fåga: Man åker till klinik och ultraljudar (när ev svullnad har lagt sig) om man har minsta misstanke.

vad ja fattat så är de oftast så att senan är lite lite jämt tjockare än dom andra senorna och som inte går ner efter ansträngning, går svullnaden ner efter ansträngning så är de oftast ingen senskada.

min hästs sena va så minimalt tjockare så man såg de inte men man kände att de va nåt som va fel och den lilla tjocknaden försvann inte när han rörde på sej utan va konstant.

dom behöver varken vara varma eller halta eller ömma nånting..min va aldrig de.

Måste bara fråga eftersom vi också har en senskadad häst hemma,om hästen har en sådan skada som du beskriver,att den trampar igenom och senan är skadad och uttöjd,syns det på U.L?:confused:

Tack!Skönt att veta eftersom vi ultraljudat ett par gånger och hästen inte blivit bättre så undrar man ju.....Ja,första stället var läkt men nu var det en ny grej sa vet.

Usch, så svårt att veta med andra ord. Får hålla lite extra koll på hästen.

man märker ju annars när hästen ansträngt sej om de är en blödning eller så för då brukar senan kännas ansträngd och lite tjockare, är de ingen som helst skillnad på senan eller benet efter att hästen har rört mycket på sej så är de nog ingen fara..eller då är de iallafall ingen blödning/inflammation i senan...fast senan kan ju fortfarande vara skadad.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 534
Senast: CarroT
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka