Hur vet man om betet är magert/ kraftigt? Ledtrådar?

finapina

Trådstartare
Just det! Hur vet man sånt? Jag gissar att en skogshage är magrare. Men kan man se på övrig växtlighet i hagen ( typ sort av blommor, träd, buskar) hurdant gräset är? Tacksam för alla ledtrådar....

Sv: Hur vet man om betet är magert/ kraftigt? Ledtrådar?

Det öring te lätt att svara på.
Naturbeteshagar med många olika sorters gräs och andra växter bör vara mer magert än odlade vallar.

När det gäller gräsvall så kan det varit kraftigt på olika sätt. Antingen innehåller det mkt tex proteiner eller så innehåller de mkt av de kolhydrater som är olämpliga för en del hästar. De flesta vallblandninfar är framtagna för produktionsdjur ex mjölkkor, digivande kor/hästar, hårt arbetande djur vilket inte passar alla dagens fritidshästar. En del grässorter är i detta sammanhang kraftiga, andra magra.

Men sedan beror gräsets innehåll också på en mängd andra faktorer som ex temperaturen, lägsta temperatur, antal soltimmar, tillgång på vatten, gräsets utvecklingsstadium mm.

Odlad mark är mer drag i än naturbete .

Det beror sen givetvis också på gräsets sorter/mix och växt fas om vi pratar Ffa odlad mark . När gräset gått i frö tappar de i drag näringsmässigt .

Kl

Kan smörblommor ge någon ledtråd? Växer de på näringsfattig eller näringsliv mark? För här finns det massor av smörblommor i hagen..

Jo, som det står i artikeln är ju smörblommor oftast en indikator på att det är näringsfattigt.

Mycket örter är en god indikator på att betet inte är så kraftigt. Nässlor är en indikator på att det är mycket kväve, dvs näringsrikt, därav att nässlor ofta växer på gödselstackar.

Då ska ja ge min ena ponny lucern igen, han lär ju inte gå uppe vikt om han går i en hage som till stor del är gul av smörblommor.. Tack :-)

Säg inte det. Våra hästar ser utmärkta ut i en hage full med örter, det är inte enbart gräs som har en massa kraft.

Ponnyn har redan magrat av sen han slutade få hö ute. Höt inne lämnar han om han får för mycket (mer än 1 kg) men ska testa å ge alfalfan igen. Jobbigt om han skulle behöva annat än det han fått innan, han ratar de kraftfoder han kan äta och även oljan ratar han... xD förra sommaren försvann ponnyn, han blev verkligen jätte smal. Vill ju inte att det ska gå lika långt igen.

Den andra ponnyn blir tjock på luft, så han klarar sig nog på det han får såvida han inte hamnar i hårdträning à la travhästträning.

Trädslag då? Tänker t.ex på ett bete med mkt enar på? Även med lite lövträd? Vad säger det?

Liknande trådar

Foder & Strö :) Hej! Jag funderar på att hyra häst en månad i sommar. Tyvärr har grannen fullt i sitt stall och jag överväger nu att kanske göra en...
2
Svar
31
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 782
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 919
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama