hur vet man hur mycket lufttrycket ska vara i däcken och hur gör man?

Nej, alltför högt tryck skapar ojämnt slitage och hållbarheten blir mycket sämre. Liksom väggreppet, eftersom anläggningsytan minskar och koncentreras till mittdelen av däcket. Så lätt är det inte att man ska pumpa i så mycket man kan.
Jag har aldrig skrivit att man ska pumpa i så mycket man kan, 2,5 bar ÄR ett väldigt moderat tryck i ett modernt däck på en modern bil. Däcken tål mycket mer än så men då börjar dom gå på en yta som ett cykeldäck. Jag litar iallafall på däckkrängarna som hållit på i över 30 år dagligen med endast däck.
 
Jag har aldrig skrivit att man ska pumpa i så mycket man kan, 2,5 bar ÄR ett väldigt moderat tryck i ett modernt däck på en modern bil. Däcken tål mycket mer än så men då börjar dom gå på en yta som ett cykeldäck. Jag litar iallafall på däckkrängarna som hållit på i över 30 år dagligen med endast däck.

Ja, 10-15% upp är oftast bara bra (dvs 2.2 -> 2.5 är helt OK). Men jag läste ditt inlägg som att man inte alls ska titta på rekommendationen utan bara pumpa i så mycket som möjligt, eftersom högre tryck aldrig kan vara dåligt. Vilket det kan.
 
Ja, 10-15% upp är oftast bara bra (dvs 2.2 -> 2.5 är helt OK). Men jag läste ditt inlägg som att man inte alls ska titta på rekommendationen utan bara pumpa i så mycket som möjligt, eftersom högre tryck aldrig kan vara dåligt. Vilket det kan.
Det är som vanligt, lita på sunt förnuft,,,,,,,,,,fast nuförtiden är ju inte sunt förnuft speciellt vanligt. ;)
 
Laga däck med sprayburk är riktigt skit när man ska laga däcket sedan .Vi lagar däck på jobbet till kunder och det kan vara svårt att få bort vätskan ut däcket när den har blivit i fast form
 
Kom att tänka på den här tråden idag :angel:.

Mitt högra framdäck såg vääääldigt platt ut, upptäckte jag (läs: min kollega) idag. Paniken steg inom mig, punktering! Körde ner till macken i krypfart och de hade världens smartaste lufttrycksmaskin-grej som var elektronisk. Man knappade bara in vilket tryck man ville ha och satte på den på ventilen och så visade displayen trycket och pep när det var fyllt till det tryck man ställt in.

...

Inget av däcken hade tryck på över 1 bar :up:.

...


Min bil ska ha 2,7 i fram och 2,5 i bak (låter inte det väldigt högt förresten :confused:)... Tydligen har bilverkstaden glömt att fylla luft när de bytte till vinterdäck efter vinterförvaringen (hos dem) :up:.

Idag har jag alltså lärt mig:
1. kolla lufttrycket efter däckbyte, även om du blivit lovad att någon annan gjort det
2. min bil har inte (till skillnad från t.ex. jobbets bilar), en inddikatorlampa för lågt däcktryck
 
Kom att tänka på den här tråden idag :angel:.

Mitt högra framdäck såg vääääldigt platt ut, upptäckte jag (läs: min kollega) idag. Paniken steg inom mig, punktering! Körde ner till macken i krypfart och de hade världens smartaste lufttrycksmaskin-grej som var elektronisk. Man knappade bara in vilket tryck man ville ha och satte på den på ventilen och så visade displayen trycket och pep när det var fyllt till det tryck man ställt in.

...

Inget av däcken hade tryck på över 1 bar :up:.

...


Min bil ska ha 2,7 i fram och 2,5 i bak (låter inte det väldigt högt förresten :confused:)... Tydligen har bilverkstaden glömt att fylla luft när de bytte till vinterdäck efter vinterförvaringen (hos dem) :up:.

Idag har jag alltså lärt mig:
1. kolla lufttrycket efter däckbyte, även om du blivit lovad att någon annan gjort det
2. min bil har inte (till skillnad från t.ex. jobbets bilar), en inddikatorlampa för lågt däcktryck
Tycker det är mer regel än undantag att det är lågt tryck i däcken om en däckfirma/verkstad skiftar åt en, jag kollar alltid trycket efteråt. De har inte tid att kolla vilket tryck alla däck ska ha utan fyller på så man kan köra därifrån och fylla på mer själva sedan. Fast ett lufttryck under 1 bar tycker jag är dåligt. :down:

Nu är jag sedan länge bortskämd med att bara knappa in trycket när jag ska fylla så jag blir lite trött på de mackar som inte hunnit byta ut sina stenålderspryttlar till de nya. :D Ditt tryck låter helt normalt beroende på vad det är för bil, en liten spottloska har lägre ringtryck än en stor kloss.
 
Jag vågar väl knappt tala om att däcken byttes i oktober och jag har kört med dem fram till idag :angel:?

Har tyckt att väggreppet varit lite dåligt jämfört med de andra bilarna jag kör till vardags, men avskrivit det med att min är en spottloska (:D) och de andra jag kör är rejäla och tunga 4wd.

Känner att jag kört runt som en olycka i väntan på att ske :crazy:. Som tur är så kör jag alltid väldigt (!) försiktigt och lugnt, så både jag och bilen har överlevt att köra över fjället tur och retur varenda dag, utan att få variga men.
 
Det låter konstigt tycker jag, en normalt uppmärksam däckmontör borde faktiskt se på hjulen när h*n sänkt lyften att lufttrycket är så lågt som <1 bar. Sen vill jag inte måla fan på väggen, men det är inte helt osannolikt att däcken tagit skada av att rulla några månaders daglig körning med så lågt tryck.
 
Det låter konstigt tycker jag, en normalt uppmärksam däckmontör borde faktiskt se på hjulen när h*n sänkt lyften att lufttrycket är så lågt som <1 bar. Sen vill jag inte måla fan på väggen, men det är inte helt osannolikt att däcken tagit skada av att rulla några månaders daglig körning med så lågt tryck.

Om det är så dåligt däcktryck så hade jag nog varit noga med att kontrollera dem ganska snart igen, för jag håller med om att det låter osannolikt att verkstaden inte skulle sett att det var så dåligt med luft i. Det kan nog vara någon pyspunka helt enkelt, dock lustigt att det är på samtliga hjul.
 
Om det är så dåligt däcktryck så hade jag nog varit noga med att kontrollera dem ganska snart igen, för jag håller med om att det låter osannolikt att verkstaden inte skulle sett att det var så dåligt med luft i. Det kan nog vara någon pyspunka helt enkelt, dock lustigt att det är på samtliga hjul.

Har tänkt att checka dem väldigt snart igen (typ med start i morgon)! Om jag får minsta indikation av att de läcker blir det raka vägen till verkstad :). Vill verkligen inte ta onödiga risker i trafiken, med tanke på de vägar jag färdas på och klimatet som råder här :).

Edit: mitt otränade öga kunde bara se att det var dåligt med luft i det däck som var värst drabbat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp