hur vet man hur mycket lufttrycket ska vara i däcken och hur gör man?

Nu har jag varit och pumpat däcken, hittade ingenstans i bilen hur mycket trycket skulle vara men satte 2,1 bar runt om, borde väll inte bli helt galet iaf? Framdäcken innehöll bara 1,5 bar så inte konstigt att jag tyckte de var mer platta än bakdäcken som hade 2,0 bar.
Det stod ingenstans i handboken vilket däcktryck det ska vara? :confused:
 
Snabbgoogling på en variant av Nissan Almera (vet ju inte vilken variant och år du har) är 2,3 fram och 2,1 bak vid normal last. Fullast blir det 2,3 runt om.

Stämmer de siffrorna för din variant hade jag lätt haft i 2,3 runt om.
 
Snabbgoogling på en variant av Nissan Almera (vet ju inte vilken variant och år du har) är 2,3 fram och 2,1 bak vid normal last. Fullast blir det 2,3 runt om.

Stämmer de siffrorna för din variant hade jag lätt haft i 2,3 runt om.

Men 2,1 är grymt mycket bättre än 1,5. 1.5 bar är så lite att trafiksäkerheten påverkas negativt, mycket högre slitage och högre bensinförbrukning. Bra att det blev fixat!
 
Min förre "bilmekaniker till pojkvän" sa att jag aldrig ska lita på vad bilen vill ha för lufttryck utan kolla vad det är för typ av däck. Tex mina sommardäck då var större och krävde mer lufttryck än mina vinterdäck. Så rekommenderar alla mina bilmekaniker som finns i min närhet nu med. Jag väljer att lyssna på mina bilmekaniker eftersom de får laga om det går sönder :D

@Ainon skulle däcket mot all förmodan ge pyspunka när du är långt hemifrån och inte kan köpa nytt däck förrän du kommer hem så finns reservdäck på burk. Köps på bland annat biltema. Första gången jag skulle pumpa mina däck så hade jag knappt ingen luft i ena framdäcket, så var beordrat att köra i max 20 km till macken. Väl där fick jag gå in och be om hjälp om hur man pumpar med dessa knepiga apparater. Nuförtiden kollar jag bara luftryck när däcken skiftas och om bilen känns skum att köra.
 
Lätt att kolla om det är torrt ute. kör ngn kilometer.
Stanna och läg handen på däcken. De ska inte vara mer än fesljumna.
Är däcksidorna varma = för lågt tryck
Är bara den centrala delen av slitbanan varm = för högt tryck

Normala däck (inte lågprofil) runt 2 kilo, lågprofil 2,5 kg obs ca värden
 
Min förre "bilmekaniker till pojkvän" sa att jag aldrig ska lita på vad bilen vill ha för lufttryck utan kolla vad det är för typ av däck. Tex mina sommardäck då var större och krävde mer lufttryck än mina vinterdäck. Så rekommenderar alla mina bilmekaniker som finns i min närhet nu med. Jag väljer att lyssna på mina bilmekaniker eftersom de får laga om det går sönder :D

@Ainon skulle däcket mot all förmodan ge pyspunka när du är långt hemifrån och inte kan köpa nytt däck förrän du kommer hem så finns reservdäck på burk. Köps på bland annat biltema. Första gången jag skulle pumpa mina däck så hade jag knappt ingen luft i ena framdäcket, så var beordrat att köra i max 20 km till macken. Väl där fick jag gå in och be om hjälp om hur man pumpar med dessa knepiga apparater. Nuförtiden kollar jag bara luftryck när däcken skiftas och om bilen känns skum att köra.

Större däck har större volym och behöver mer luftvolym. Men inte högre tryck. Bilfabrikantens rekommendationer är vältestade för varje bilmodell för bästa väggrepp och hållbarhet.

Reservdäck på burk är bra i nödfall, men hatas av däckverkstan.....
 
KL ett visst tryck ger en viss anliggningsyta oberoende av däckets storlek men beroende av belastningen på däcket.
För liten anliggningsyta ger dåligt grepp men minskat rullmotstånd o högre rullomkrets vilka bägge minskar bränsleförbrukningen.
En liten minskning av trycket ger bättre grepp men för mycket ger instabilitet.
 
@sjoberga Vad som gäller lufttrycket så väljer jag att lita på mina 3 bilmekaniker. Jag har också hört att reservdäck på hjul avskys av däckverkstäder, men mitt tips rörde att det var en tillfällig lösning tills man får tag på ett nytt däck. Tror t om att det är avrekommenderat att ha det som permanent lösning ?
 
Drivgasen i reservdäck på burk är brandfarlig, o det har hänt dödsolyckor när folk gett sig till att svetsa en fälg med däcket på!
De reparationssatser som följer med tex VW o Skoda har ingen drivgas utan pumpas med kompressor.
PL
 
KL ett visst tryck ger en viss anliggningsyta oberoende av däckets storlek men beroende av belastningen på däcket.
För liten anliggningsyta ger dåligt grepp men minskat rullmotstånd o högre rullomkrets vilka bägge minskar bränsleförbrukningen.
En liten minskning av trycket ger bättre grepp men för mycket ger instabilitet.
man kan köra med lågt tryck för att minska markskador o klättringsförmåga, man kan fylla med vatten för att öka drivförmågan. problemet med fel tryck är att däcken slits fortare och att dessa rent av kan förstöras med fel tryck.
 
Jo men kan praktiseras m man kör fast i snö fast fylla däcken med vatten är väl knappast aktuellt.
Den ytan man kan tjäna genom att släppa ut luft ur däcken på en Almera för att få mer fäste är knappast något att sträva efter. Bättre med en eller två nävar med singer eller stenkross framför drivhjulen då, så slipper man dessutom stanna och pumpa upp däcken igen.
Vatten i däcken skulle jag inte rekommendera till något fordon som går snabbare än en traktor! Skulle dessutom kunna ge en väldigt omskakande upplevelse på vinterhalvåret. :D
 
Du kan med dagens däck köra med ett högre lufttryck än det angivna. Det betyder att hjulen rullar lättare, och bilen därför drar mindre bränsle.

Jag kör alltid med 2.5, fast min bil är specad på 2.0 och 2.2.

Sorry att jag svarar trots att jag är man.
Jag sopar också i 2,5 på bilen och på trailern till minilastaren trycker jag i 3,5 bar eftersom det är C-klassade däck. Det är för lågt lufttryck som förstör däck, inte för högt.
 
k

Normala däck (inte lågprofil) runt 2 kilo, lågprofil 2,5 kg obs ca värden
Inte enligt dom 3 däckverkstäder där jag personligen känner folket sen "urminnes tider", 2,5 rekommenderade dom mig till alla bilmodeller året runt när jag frågade. Jag litar på att dom kan sin sak då även en av dom sysslat med regummeringar till lastbilar mm. tidigare.
 
Jag sopar också i 2,5 på bilen och på trailern till minilastaren trycker jag i 3,5 bar eftersom det är C-klassade däck. Det är för lågt lufttryck som förstör däck, inte för högt.

Nej, alltför högt tryck skapar ojämnt slitage och hållbarheten blir mycket sämre. Liksom väggreppet, eftersom anläggningsytan minskar och koncentreras till mittdelen av däcket. Så lätt är det inte att man ska pumpa i så mycket man kan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp