hur vet man hur mycket lufttrycket ska vara i däcken och hur gör man?

Ainon

Trådstartare
Tycker att mina framdäck har börjat bli lite "platta", de är iaf plattare än bakdäcken (ska det hara så?)
Antar att man måste fylla på luften i däcken lite då och då precis som med cyklar, det har jag inte gjort sedan jag köpte bilen i februari och faktiskt inte ens tänkt på det förrän nu :o

Men hur vet jag hur många bar som ska vara i däcken? Är året runt däck och bilen är en Nissan almera, är det däcken eller bilen som bestämmer däckens optimala lufttryck?

och framförallt, hur gör jag för att "pumpa" däcken rent praktiskt?

Hatar att behöva stå på bilmacken helt lost och behöva ta emot hjälp från någon karl, känns så stereotypiskt. Sålänge det inte är helt bortom min förmåga så föredrar jag "kan själv":D
(att jag sedan ex som halvt förstörd fick hjälp av en snäll karl när något som hette rattlås, vilket jag då aldrig hört talas om, gjort att jag trodde bilen gått sönder helt :rofl: utanför ikea, är något jag försöker ignorera :angel:)
 
Kolla handboken, där står det vilket tryck däcken ska ha. Viktigt att det inte blir för mycket eller för lite, däcken vill verkligen ha lagom ;) I vissa bilar finns det en klisterlapp i dörren också (tex på min arbetsbil, en Nissan King Cab).

Be om hjälp är väl inte skämmigt oavsett om man ber en man eller en kvinna? Om man inte kan något så kan man det ju inte. Vissa mackar har automatiska påfyllare och första gången jag såg en sådan bara rev jag mig i huvudet och gick in och bad om hjälp.

En tanke: Har du kollat andra saker man ska kolla regelbundet som tex oljan? Har du inte gjort det är det absolut läge att göra det.
 
Tycker att mina framdäck har börjat bli lite "platta", de är iaf plattare än bakdäcken (ska det hara så?)
Antar att man måste fylla på luften i däcken lite då och då precis som med cyklar, det har jag inte gjort sedan jag köpte bilen i februari och faktiskt inte ens tänkt på det förrän nu :o

Men hur vet jag hur många bar som ska vara i däcken? Är året runt däck och bilen är en Nissan almera, är det däcken eller bilen som bestämmer däckens optimala lufttryck?

och framförallt, hur gör jag för att "pumpa" däcken rent praktiskt?

Hatar att behöva stå på bilmacken helt lost och behöva ta emot hjälp från någon karl, känns så stereotypiskt. Sålänge det inte är helt bortom min förmåga så föredrar jag "kan själv":D
(att jag sedan ex som halvt förstörd fick hjälp av en snäll karl när något som hette rattlås, vilket jag då aldrig hört talas om, gjort att jag trodde bilen gått sönder helt :rofl: utanför ikea, är något jag försöker ignorera :angel:)

Hej, det är bilen som specar vilket tryck det ska vara vid en viss last. Man ska kolla trycket ofta, särskilt om man upplever att det är något dåligt - men man ska inte behöva fylla på ofta. Då är hjulen trasiga på nåt sätt (ventil eller däck).

I tankluckan på personbilar, eller på balken vid förardörren, brukar det stå vad som är normaltryck.

Bemannade mackar ska alltid ha "Luft/Vatten"-påfyllningsstation. Ofta i form av en tryckbehållare med mätare på. Du tar hela behållaren, skruvar bort ventilhatten på däcket, sätter slangänden emot och trycker på "+"-knappen för att fylla luft och "-"knappen för att tömma ut luft. Du kan på mätaren hela tiden se vilket tryck som finns i däcket. Om du frågar får du säkert hjälp på macken om du är osäker.

En Nissan Almera skulle jag gissa (men kolla i tankluckan/balken eller instruktionsboken) ska ha ca 2.2 bar i däcken, både fram och bak, vid normal last.

Om det är punktering (trycket minskar kontinuerligt och behöver påfyllning ofta) kan däckverkstaden oftast hjälpa dig att laga det för ett par hundralappar.
 
Jag tipsar om att åka till en mack med lufttryksmaskin där man kan trycka in vad man vill ha med knappar.

Dom där med en mätare med nål tycker jag är obegripliga
 
Tack alla, ska köra iväg till macken i eftermiddag och göra ett försök.
Inte skämmigt alls att be om hjälp, men irriterar mig på något sätt att spä på föreställningen om att tjejer har noll koll på vissa saker som ex bilar, trots att JAG verkligen är okunnig.

@sjoberga Hur ofta är för ofta att behöva fylla på? Nu blev jag ju orolig att det är pyspunka i båda framdäcken :nailbiting:
Ska köra 90mil mdd fullastad bil nu snart och vill inte bli stående mitt i ingenstans:eek:

@athena_arabians Fick bilen kollad på verkstad när jag köpte den och då bytte de olja, förstod att det räckte med en gång per år (dvs då jag lämnar in bilen för koll innan besiktning :p)
 
Tack alla, ska köra iväg till macken i eftermiddag och göra ett försök.
Inte skämmigt alls att be om hjälp, men irriterar mig på något sätt att spä på föreställningen om att tjejer har noll koll på vissa saker som ex bilar, trots att JAG verkligen är okunnig.

@sjoberga Hur ofta är för ofta att behöva fylla på? Nu blev jag ju orolig att det är pyspunka i båda framdäcken :nailbiting:
Ska köra 90mil mdd fullastad bil nu snart och vill inte bli stående mitt i ingenstans:eek:

@athena_arabians Fick bilen kollad på verkstad när jag köpte den och då bytte de olja, förstod att det räckte med en gång per år (dvs då jag lämnar in bilen för koll innan besiktning :p)

Nja, hur ofta man BYTER olja beror på hur mycket man kör. Kolla oljan bör man göra regelbundet, väntar man till oljelampan lyser är det lite sent. Det kan ju vara något fel som gör att den vill ha mycket olja så därför ska man kolla med jämna mellanrum, tex före en långresa.
 
Tack alla, ska köra iväg till macken i eftermiddag och göra ett försök.
Inte skämmigt alls att be om hjälp, men irriterar mig på något sätt att spä på föreställningen om att tjejer har noll koll på vissa saker som ex bilar, trots att JAG verkligen är okunnig.

@sjoberga Hur ofta är för ofta att behöva fylla på? Nu blev jag ju orolig att det är pyspunka i båda framdäcken :nailbiting:
Ska köra 90mil mdd fullastad bil nu snart och vill inte bli stående mitt i ingenstans:eek:

@athena_arabians Fick bilen kollad på verkstad när jag köpte den och då bytte de olja, förstod att det räckte med en gång per år (dvs då jag lämnar in bilen för koll innan besiktning :p)

Behöver man fylla på oftare än typ 2 ggr per säsong antyder det att något inte står rätt till med hjulet....

Obs, ska du köra fullastat ska du ha ytterligare högre däcktryck, det brukar symboliseras på etiketten i tankluckan/förardörren med en massa gubbar och resväskor.
 
Behöver man fylla på oftare än typ 2 ggr per säsong antyder det att något inte står rätt till med hjulet....

Obs, ska du köra fullastat ska du ha ytterligare högre däcktryck, det brukar symboliseras på etiketten i tankluckan/förardörren med en massa gubbar och resväskor.

Sedan ska man inte vara så orolig, lufftrycket varierar med hur kallt däcket är, så handlar det om +/- 0.2 bar så betyder det egentligen inte att luft måste ha läckt. Men om det konstant blir lägre tryck, så är det nog pyspunka.
 
Behöver man fylla på oftare än typ 2 ggr per säsong antyder det att något inte står rätt till med hjulet....

Obs, ska du köra fullastat ska du ha ytterligare högre däcktryck, det brukar symboliseras på etiketten i tankluckan/förardörren med en massa gubbar och resväskor.

Beror ju iofs på hur tunga saker man lastar. Full bil behöver inte nödvändigtvis betyda tung bil. Men visst, börjar lamporna peka uppåt pga vikten på bakaxeln är det läge att justera däcktrycket (och lamporna!) :p
 
Du kan med dagens däck köra med ett högre lufttryck än det angivna. Det betyder att hjulen rullar lättare, och bilen därför drar mindre bränsle.

Jag kör alltid med 2.5, fast min bil är specad på 2.0 och 2.2.

Sorry att jag svarar trots att jag är man.
 
Nja, hur ofta man BYTER olja beror på hur mycket man kör. Kolla oljan bör man göra regelbundet, väntar man till oljelampan lyser är det lite sent. Det kan ju vara något fel som gör att den vill ha mycket olja så därför ska man kolla med jämna mellanrum, tex före en långresa.

Då ska jag kolla oljan idag, googlade och det verkar inte så svårt. Har ett vagt minne av att man gick igenom sånt här på körskolan men det var så länge sedan så kommer inte ihåg så mycket uppenbarligen :p
 
Du kan med dagens däck köra med ett högre lufttryck än det angivna. Det betyder att hjulen rullar lättare, och bilen därför drar mindre bränsle.

Jag kör alltid med 2.5, fast min bil är specad på 2.0 och 2.2.

Sorry att jag svarar trots att jag är man.

Absolut men då ska man känna sin bil och veta hur mycket mer man törs ha i. På vintern ska man absolut inte ha alltför högt tryck med tanke på väggreppet.
 
Absolut men då ska man känna sin bil och veta hur mycket mer man törs ha i. På vintern ska man absolut inte ha alltför högt tryck med tanke på väggreppet.

10% upp, dvs 2.5 om det rekommenderas 2.2 är inga problem - till och med rekommenderat. Däcktrycket sjunker med temperaturen så på vintern ska man helst justera trycket lite efter utetempen. Väggrepp och slitage brukar först märkbart påverkas om man drar upp till 3 bar, dvs ca 30% upp från rekommendationerna.

Eller som en kollega gjorde i USA, körde av misstag upp till lastbilsdäckspåfyllaren och tryckte till snabbt och fick 18 bar. Bara att kassera däcket.... Risken för otäck explosion ligger där nånstans i tryck för vanliga PB-däck.
 
Förlåt TS att jag lånar tråden lite :)
Hur vet man däcktrycket om informationen inte står nånstans? I min instruktionsbok står det "kolla lappen som sitter på stolpen" typ, men ingen lapp vare sig i dörr på stolpe eller tanklock :arghh: (SEAT ibiza 2012a)
 
Nu har jag varit och pumpat däcken, hittade ingenstans i bilen hur mycket trycket skulle vara men satte 2,1 bar runt om, borde väll inte bli helt galet iaf? Framdäcken innehöll bara 1,5 bar så inte konstigt att jag tyckte de var mer platta än bakdäcken som hade 2,0 bar.
 
Nu har jag varit och pumpat däcken, hittade ingenstans i bilen hur mycket trycket skulle vara men satte 2,1 bar runt om, borde väll inte bli helt galet iaf? Framdäcken innehöll bara 1,5 bar så inte konstigt att jag tyckte de var mer platta än bakdäcken som hade 2,0 bar.

Tycker det låter i minsta laget.

Kände du inte när du körde att du hade lite luft?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp