Hur vet man hur mycket hästen väger?

qwerty

Trådstartare
Vet ej om jag lagt tråden rätt, men hoppas det.. ;)

Frågan är simpel! Hur vet man hur mycket en häst väger, om man inte har tillgång till våg? Kan man verkligen lita på dessa "viktband" som man lägger runt magen på dem? Eller är det någon som vet något specialknep? :laugh:

Sv: Hur vet man hur mycket hästen väger?

Min häst väger enligt viktmåttband ca 540 kilo, vid vägning på våg vid klinik visade sig hans vikt vara exakta 666 kilo, så nej viktmåttbanden känns inte helt tillförlitliga. Han är ett stort och grovt halvblod, det är ju möjligt att det stämmer bättre på andra hästar.

Nej måttbanden tror jag inte är särskilt tillförlitliga. Så vill man verkligen veta vad hästen väger så får man åka till en våg. Det finns ju vågar på en del kontrollplatser längs större vägar men då måste man först åka med tomt släp och bil för att få den faktiska vikten på bil+släp tomt och sedan åka med hästen och samma personer och last i bilen för att väga det igen.

Men det bästa och mest exakta är nog de vågar som finns på kliniker.

De brukar stämma ganska bra, åtminstone på varmblod. Kallblod har ju lite annorlunda kroppskonstruktion, så där stämmer inte alla band.

Det viktiga är att mäta på rätt sätt, mäter man på fel ställe blir ju vikten såklart fel.

Mitt måttband ska läggas lite snett om kroppen, bakom manken och framåt/nedåt bakom armbågarna. Lägger man det helt lodrätt över hästen så kommer det att visa för mycket eller för lite, beroende på hur hög manke eller fet mage hästen har. ;)

Haha, jag provade att mäta min häst enligt en massa olika formler jag hittade både på Buke och på Google. Alla formler sade olika. En sa att min häst vägde över 900 kg, en annan att hon vägde runt 800, en 750 osv osv det var jättestor skillnad på alla olika räknesätt beroende på var man mätt. Vet inte vad jag ska tro.. Dock tror jag INTE att min häst väger mer än 750 iallafall, det är ju ändå i tyngsta laget. Hon är ett normalbyggt halvblod ~173 cm hög. Vad brukar ett halvblod ligga på ungefär? Är i transportköpartankar men måste ju veta vad hon väger för att veta vilken maxlast jag måste ha som minst. Har tyvärr över 80 mil enkelväg till klinik så det får gärna vara akutare än så för att jag ska åka dit enbart för att väga.

Har mätt och vägt två olika islandshästar och det skilde max 10 kg på måttband och våg.

ett tips koll vad du får dra med din bil oxå inna du köper en transport om du inte har BE kort.. vissa bilar får inte dra speciellt mycket.. så du inte går och köper ett 1500 släp och har en bil som får dra typ 1480 eller 1360 som de flesta kombi volvos till exempel..
Stirra dig inte blint på bara vad hästen väger

Problemet med måttbanden är ju att det skiljer så mkt beroende på hur man mäter. Flytta bandet 3 cm och hästen går upp 50 kg. ^^

Mitt halvblod, i gott hull och ca 178, med längre ben än kroppsdjup, väger enligt band ca 590 kg.

Om du räknar på 700 så kan du nog köra med nästan alla halvblod utan problem.

Det finns olika viktband. De visar inte samma vikt för samma omfång. Det jag har från Börjes stämmer väldigt bra, men det jag provat från Hööks visar för lite.

Vi vägde vårt sto på klinik för en vecka sedan. 575 kg.Kollade med Hööks måttband igår och det blev 500 kg. Måste nog ha lagt det fel.Vi lade det "rakt" upp lite bakom frambenen.

Min häst är 172 och väger på våg 620-630 kilo, beroende på dagsform;) Har ju mycket svårt att tro att din häst väger så mycket som 800 kilo, men för att vara på den säkra sida så kan du ju räkna med max runt 700.

Angående viktmåttband så beror det ju helt på hur hästen ser ut. Min d-ponny (148 cm) har en djup bål och enligt måttbandet skulle han väga 470 kg, då var han i topptrim. När vi ett år senare vägde honom vägde han 415 kg och då var han tjock, i normalhull väger han ca 380 kg så på honom visade måttbandet nästan +100 kg:(

Tack för era svar!

Tror knappast heller att min häst väger 800 kg, i sådanafall är hon ju en riktig bumling.. Gissar på att hon väger någonstans mellan 6-700. Provade mäta henne med ett viktband idag och den sade 540-590 beroende på hur jag lade bandet, tror dock det stämmer rätt ok det också!

Vill veta vikten just pga köp av transport, för att veta vilken maxlast jag bör söka efter på släpet. Kan ju därmed inte köpa ett släp med maxlast 550, om det visar sig att min häst väger 650. Har dock tittat på släp med hög maxlast, runt 650-750 och det borde hon väl kunna åka runt i. Jag har BE så i övrigt ser jag inga problem, bara att släpet bör hålla för min hästs vikt.

Vårat förra halvblod på 174 vägde ganska omusklad efter att ha stått i sjukhage 625kg...

Vi vägde vårt sto på klinik för en vecka sedan. 575 kg.Kollade med Hööks måttband igår och det blev 500 kg. Måste nog ha lagt det fel.Vi lade det "rakt" upp lite bakom frambenen.

Du har säkert inte gjort fel. Alla hästar jag mätt med Hööks band och som sen vägts på klinik har visat att bandet visar rätt mycket för låg vikt. Prova bandet från Börjes istället. Det stämmer jättebra på de som är vägda för mig.
Jag gjorde en tråd i detta ämne för ett tag sen. Ska se om jag hittar den.

hittade info från tråden:
Börjes Hööks
140 cm 263 kg 222 kg
160 cm 363 kg 313 kg
180 cm 487 kg 426 kg
200 cm 630 kg 560 kg

Som du ser skiljer det en hel del mellan banden.
P.S Det viktigaste med banden tycker jag, är inte att ta reda på den exakta vikten utan att hålla koll på om hästens omfång förändras åt ena eller andra hållet. Mäter man hyfsat regelbundet får man en bra koll.

Jag köpte bandet för jag ville kunna se i kg hur vikten ändrar sig.Jag har kört med snöre förut,funkar ju egenligen lika bra :)

På band "väger" min gubbe (30 år, kblstravare, 158 hög) 511 kg
På klinikvåg 585 kg...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka