Hur vet man hur högt fölet blir ?

T

Tokig

Hej !:bow:

Sitter här och kollar hästannonser har tänkt att köpa ett föl eller åring. Vart man än kikar så skriver annonsören att den kommer att
bli mellan tex 166-167 cm hög. Hur kan de veta detta? Finns det ett sätt att mäta när fölet enbart är halvåret eller är uppfödarna synska. Kan någon av er ge mig ett bra förslag på hur man mäter

TOKIG:eek:

Sv: Hur vet man hur högt fölet blir ?

Han som har fött upp min häst brukar använda sig av nått som han kallar zigenarmått..
Han tar ett snöre och mäter från fram armbågen på frambenet och ner till marken håller kvar och vänder han upp snöret och mäter från armbågen å upp över manken, ungefär så hög som snöret är blir hästen..
Det stämde på min häst, kanske inte helt hundra men det är en uppskattning...
Hoppas du förtår vad jag menar..

MVH Bure:D

Med erfarenhet och koll på stamtavlan kan man säkert det, men helt säker kan man aldrig vara.

// Såg nu att denna kommit lite fel. Ska vara på ?Avel

Den här ligger på fel forum, men jag uppskattar mina föls slutliga höjd genom att se till hur stora avkommor stoet och mödernet i övrigt lämnat innan, vilken pappa den har, vad han brukar lämna och vilken modell fölet har.

Tokig skrev:
Hej !::o

Jag får väl börja med att be om ursäkt att min fråga tydligen kom fel.Alla barn i början
Men frågan kvarstår hur kan man vara så säker på att den blir med 1 cm när i höjd.Jag kan tycka att 5 cm när kan man komma med att avläsa sto och hingsthöjd .

Sorry igen ! :crazy: Ska inordna mig och enbart ställa relationsfrågor på detta forum

MAn kan använda sig av tattarmåttet. Men bara på hästar som är minst 1 år. Då mäter man från armbågen till kotans undre kant, och nästa mått mäter man från armbåge till marken. Sedan lägger man samman dessa mått och får fram unghästen ev blivande höjd. Perioden mellan avvänjningen...vanligen från 6 mån ålder och till 1 1/2 års ålder så växer unghästen mest under sitt liv. I regel mellan dessa perioder har unghästen uppnått 90% av sin vuxna mankhöjd.

Man kan även uppskatta unghästens blivande mankhöjd genom att kolla några generationer bakåt på hingst/sto. Att enbart gå efter stoet och hingstens höjd blir missvisande. Min gammelhäst var 163 cm, hingsten 172 cm...avkomman blev 156 cm i mankhöjd. Kollade man ca 4-5 generationer bakåt i stoets stam såg man att de flesta av hennes förfäder hade en mankhöjd på 152- till max 158 cm..Mitt sto var en stor häst om man jämför med förfäderna.

Oftast gissningar, i bland verkar den viktigaste frågan om en unghäst jag säljer vara "hur hög blir hon/han?". Jag brukar säga att pappan är si och så och mamman är så och si och just nu är unghästen si och så hög. Lämnar aldrig så exakta mått, vilket eventuellt har kostat mig en del köpare, men är man så fixerad vid exakta framtidsförutsägelser är man kanske inte rätt köpare till mina hästar heller.

Till exempel har mitt gammelsto (158) fått tre avkommor; med en hingst på 170 blev avkomman 164, med en hingst på 165 blev avkomman 159, med en hingst på 163 blev avkomman 170 (och växer fortfarande).

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Avel Hej! Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in...
2
Svar
23
· Visningar
2 363
Senast: Candy00
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar