hur vet man att vagnen pasar?

vinkelina

Trådstartare
söker efter en vagn åt heppan, typ rockard. men hur vet jag att den inte är för smal då hon är ganska kraftig? vad skall man mäta?

testade en som finns i stallet, men den var för smal redan då jag drog den över baken, så jag vågade aldrig testa den till 100% ifall hon skulle ha fastnat eller annars fått panik

Sv: hur vet man att vagnen pasar?

Längden på skacklerna är viktigare än bredden eftersom den är svårare att justera. Metallskackler går att pressa isär med handkraft (eller trycka ihop) för att få lagom bredd.

Vad är det för sorts häst du ska köra med?

Till kallblodstravarna i stallet har vagnarna ett mått mellan skacklarna (travvagnar dock) på kring 50-55 cm. Tom som är shire har en vagn där skacklarna är kring 60 cm ifrån varandra. Han skulle möjligen behöva lite större dock men vagnen är inte min så...

Sedan beror det ju rimligen lite på vad du skall ha för sorts sele också? Travselarna har ju sina fästen rätt högt upp... och hästen blir ju onekligen bredare längre ner.

Mitt på magen, där ska skaklarna sitta. Du får helt enkelt testa och mäta.

Tänk på att en rockard ska du kunna se över hästen, sätta en svängel på den om det inte finns redan och den ska vara balanserad så att det blir 5-10 kg vikt i skaklarna när ni sitter i den.

Selen ska vara tredelad, med bröstan, däckeln i järn och bakselen var för sig. Draglinorna kan antingen sitta fastsydda på bröstan eller vara helt lösa.

lånar en från Tärnsjös hemsida som har vackra bilder:

Häst med gigg och bröstsele.
http://www.tarnsjogarveri.se/bilder_horse/novis_zet/TommyZ.jpg

TommyZ.jpg

Vad är det för sorts häst du ska köra med?

Till kallblodstravarna i stallet har vagnarna ett mått mellan skacklarna (travvagnar dock) på kring 50-55 cm. Tom som är shire har en vagn där skacklarna är kring 60 cm ifrån varandra. Han skulle möjligen behöva lite större dock men vagnen är inte min så...

Sedan beror det ju rimligen lite på vad du skall ha för sorts sele också? Travselarna har ju sina fästen rätt högt upp... och hästen blir ju onekligen bredare längre ner.

har en finnhäst av den lite kraftigare modellen med "några" extra kilon till

Ja det är förstås omöjligt att säga exakt men jag skulle kunna gissa att du ska ha skacklar som är ungefär som Toms... kanske kring 60 - 65 cm?

Förmodar att en grov finnhäst borde vara ungefär som en "normalbyggd" bruksnordis då. Och en normalgrov bruks brukar väl vara nästan som en shire i bredd tror jag.

MEN nu GISSAR jag bara, du måste förstås mäta för att veta hur det är med din häst! Tänkte bara försöka ge en fingervisning om vad som det kan vara idé att prova...

Lycka till med körningen!

Ja det är förstås omöjligt att säga exakt men jag skulle kunna gissa att du ska ha skacklar som är ungefär som Toms... kanske kring 60 - 65 cm?

Förmodar att en grov finnhäst borde vara ungefär som en "normalbyggd" bruksnordis då. Och en normalgrov bruks brukar väl vara nästan som en shire i bredd tror jag.

MEN nu GISSAR jag bara, du måste förstås mäta för att veta hur det är med din häst! Tänkte bara försöka ge en fingervisning om vad som det kan vara idé att prova...

Lycka till med körningen!

är väl nog som en normal bruks jo.

men skulle vara bra att veta vilka mått man skall ha med sig då man tittar på vagn, tex om man åker längre bort, är ju inte bara sådär att ta hem på prov

Det är viktigare att se på de andra sakerna än bredden mellan skaklarna. De böjer man till som man vill ha det. Och en bra rockard brukar ha justerbara skaklar dessutom. Jättebra att ha.

Men jag skulle gissa, eftersom du envisas, med att din häst har något på 60-65 kanske tom 70. Jag tror min bruksnordis hade 65. travaren hade 55.

Om hästen inte är ordenligt inkörd tycker jag att det är bra att välja lite för långa skackler så inte hästen hamnar för nära vagnen... ;)

haha.. om hästen inte är ordentligt inkörd ska man köra in den :)

Men jag förstod vad du menade :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 736
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv