Hur vet man att uppfödaren är bra?

S

Soranto

Hej! Jag har en liten fundering, hur vet man egentligen att en uppfödare/kennel är bra? Att den är ansluten till SKK är ju självklart, men vad mer är bra? Finns det några speciella tecken på bra/dåligt man kan hålla utkik efter? Att valparna är chippade, röntgade osv vet jag, men vad mer? Snart är det dags att börja titta efter en chihuahua-valp, och jag vill självklart köpa från en riktigt bra kennel. Har ni några tips inför valpletandet?
Vore väldigt tacksam för svar :)
Mvh Soranto

Sv: Hur vet man att uppfödaren är bra?

Att uppfödaren följer de hälsoprogram som finns för rasen är ju ganska självklart förstås. Sen finns det ju raser där hälsoproblem kan förekomma, men där hälsoprogram saknas. Om uppfödaren till exempel har ögonlyst hunden och konstaterat defekter och ändå väljer att avla på den, eller att den tiken har lämnat kullar tidigare med ögonproblem och man ändå väljer att fortsätta avla med den individen tycker jag är oansvarigt.

Sen så är det ju såklart trevligt om uppfödaren meriterar sina hundar jobbmässigt och på utställning. Att de har en genuin tanke bakom sin avel och väljer kombinationer som verkar genomtänkta och bra, såväl mentalt som hälsomässigt.

Att uppfödaren verkar engagera sig i sina valpar och inte bara säljer och sedan skiter i hur det går framgent tycker jag är trevligt.

Mitt tips är att forska i hunddata. Där hittar man mycket matnyttigt såväl på hälsosidan som på meritsidan. Kolla de hundar som uppfödaren har och avlar på, deras kullar och vilken hälsa och resultat dom har. Där kan man hitta mycket intressant!

Lycka till i uppfödar-letandet!

När du ändå är inne på hunddata kan du välja ut tre hundägare som köpt valp tidigare från kenneln och står med sina uppgifter synliga där. Ring upp och fråga hur nöjda de är med sin uppfödare och hund. Välj helst någon som har valp ur samma linjer som du själv är intresserad av.

Att uppfödaren följer de hälsoprogram som finns för rasen är ju ganska självklart förstås. Sen finns det ju raser där hälsoproblem kan förekomma, men där hälsoprogram saknas. Om uppfödaren till exempel har ögonlyst hunden och konstaterat defekter och ändå väljer att avla på den, eller att den tiken har lämnat kullar tidigare med ögonproblem och man ändå väljer att fortsätta avla med den individen tycker jag är oansvarigt.

Sen så är det ju såklart trevligt om uppfödaren meriterar sina hundar jobbmässigt och på utställning. Att de har en genuin tanke bakom sin avel och väljer kombinationer som verkar genomtänkta och bra, såväl mentalt som hälsomässigt.

Att uppfödaren verkar engagera sig i sina valpar och inte bara säljer och sedan skiter i hur det går framgent tycker jag är trevligt.

Mitt tips är att forska i hunddata. Där hittar man mycket matnyttigt såväl på hälsosidan som på meritsidan. Kolla de hundar som uppfödaren har och avlar på, deras kullar och vilken hälsa och resultat dom har. Där kan man hitta mycket intressant!

Lycka till i uppfödar-letandet!

Mycket bra lista.

Skulle bara vilja tillägga att uppfödaren kör med helt öppna kort angående eventuella sjukdomsbilder på närbesläktade individer.

Som inte bara listar en massa fördelar med rasen utan också säger: "Tänk dock på att.........."

Som frågar vad man vill göra med sin hund och hur man har det ställt i livet (med tanke på vad man gör med hunden när man tex jobbar).

När man får känslan av att uppfödaren igentligen inte vill sälja valparna då är man inne på rätt väg :D.

Mvh

Tora

kl

Tack så mycket för alla svar! Hade missat den andra tråden, som tyvärr inte blev så lång (men stod bra saker i). Jag ska titta lite i databasen och se vad jag hittar.

Två andra frågor; Tänkte om man vill ha en valp från en uppfödare som är väldigt populär, där enda alternativet är att tinga innan födseln.. Är det bra att göra så eller bör man alltid se/träffa valpen innan?
Och vart hittar jag hälsoprogrammen för chihuahua? Jag hittade rasstandaren och vad som är allvarliga fel i rasstandarden på Chihuahuacirkeln, men inga direkta hälsoprogram...
Tack igen för alla som svarade :)

kl

Tänkte om man vill ha en valp från en uppfödare som är väldigt populär, där enda alternativet är att tinga innan födseln.. Är det bra att göra så eller bör man alltid se/träffa valpen innan?

Om det enda alternativet för att få köpa från den uppfödaren är att tinga i förhand så har man ju inget val... Ofta är det så att man måste ställa sig på "kö" för att få köpa valp från en viss uppfödare. Helt enkelt för att köparna är fler än valparna. När det sen blir "din tur" då får du ju möjlighet att träffa valpen innan köp. Skulle det då inträffa att du inte hittar någon individ som passar eller tilltalar dig så får du ju lämna återbud.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 909
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Det finns en uppfödare (Shetland Sheepdog) jag är mycket intresserad av och skulle vilja ta kontakt med. Jag hittade henne på...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: nordingran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025