hur vet man att det är dags?

alexvb

Trådstartare
Kanske en fråga som man ser oft...

Jag har 4 hästar. Min mini har cushing och kronisk leverinflammation. Han får medicin, mår inte dåligt, är bara lite konstigt
Men frågan gäller framtförallt mina stoar. Har redan frågat en lite här om att avliva tillsammans, men tycker att det är så hemsk svårt att veta när det är dags

En sto, nästan 18, har artros i 4 ben äntligt vet. Ingen bilder, men hon klarar inte ens av 1 böjprov, Hon har lite kronisk bronchit med. Ibland, när hon står stilla, avlastar hon benar en efter en annar, men inte altid. Hon är inte tydligen halt, men tycker inte om att promenera på väg eller trava, även om hon travar ibland en lite i hagen när hon blir rädd eller upphetsad.
Men hon ser trött ut. Är dock altid snäll.

Min annar sto har en gammal skade i bakbenet. Musklar har blivit hår och kort och dra i knäled, som gör att hon sätter när benet konstigt med att backa eller i kurv och har ursakat pålägring i knäled. Hon bli 17.

Båda hästar kommer inte att bli bättre. De bli inte använd heller, för de är inte lämpligt till ridning.
Men de viser ingen stor beskimmer i hagen hellre.

Men...det är ju kallblodhästar som ändå viser ingenting. En hade en väldigt allvärdig juverinfektion med abcesser och vissade även då ingenting. Nästan inte heller med kolik, Både hästar är otrolig tålige.

Nu står de på smärtstillande för tillfallet för att kolla om det finns skilnad. De ver framtföralls andra dagen när de gick på smärtstillande aktiv, busigt och även lite stygg. Nu är de lugnt igen, och synns ingen stor skillnad.

Jag tvivlar hela tiden. Hur vet man, att det är dags?

Sv: hur vet man att det är dags?

Eftersom du frågar så säger jag , befria dom från detta livet.

Håller med dom andra. Det är tyvärr dax för dom att vandra vidare nu:(

Låt dem vandra vidare. Det finns inte mer för dem att hämta här på jorden mer. Låt de få springa på de evigt gröna ängarna istället, där de inte längre känner någon smärta

Ja, jag tror att jag vet. Jag har bara jättesvårt med beslutet. Efter att ta bort 3 hästar i tre år, blir det en lite för mycket,
Hemsk nog hade de hästar allihop redan allvärdiga problem när jag fick de.
Kanske därför att jag bara letade en lugnt promenadhäst och folk tror att även en häst med mycket problem kan bli promenadhäst eller vill bara slipa tar beslutet själva? Eller kanske därför att jag bara är för naiev när jag köper häst?
Jag har hållet på med hästar en stor del av livet, men aldrig varit med om så mycket krångel och elände som senaste åren.
Kanske dags att sluta med hästar. Man orker inte mer.

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 158
Senast: Docka
·
Hästvård Jag har en hollänsk Ridponny -2003, ett superämne och den bästa häst jag suttit på -dom få dagar han varit friskt. Hösten-08 upptäcktes...
Svar
12
· Visningar
1 463
Senast: Emeliiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈