Hur vet jag?

R

Ruh

Hur vet jag om min häst har kotledsinflammation? Hur visar det sig är väl en bättre formulering då jag antar att vererinär ställer diagnosen.
Mit sto var nämligen halt igår när jag skulle rida.
Inte så mycket på raktspår utan mer på volt.
Hon har ingen hovböld och ingen puls eller varm i benet :crazy:

SNÄLLA hjälp mig :(

Sv: Hur vet jag?

Jag tror inte det finns något säkert sätt för dig att ta reda på om det är kotledsinflammation eller något annat utan att just låta en veterinär undersöka hästen. Detta pga. hästar kan bli halta av SÅÅÅÅÅ många anledningar. Allt från små vrickningar, sträckningar etc till sprickor, inflammationer och sjukdomar.

MEN! Av det du beskriver:

Inte så mycket på raktspår utan mer på volt.
Hon har ingen hovböld och ingen puls eller varm i benet

så finns ju risk att det är kotledsinflammation då det stämmer in rätt bra på det.

:cry:

då spinner jag vidare. OM det nu skulle visa sig vara det vet jag inte HUR jag ska göra.
Hästen ifråga är 18 år och har redan haft kotledsinflammation en gång samt stod hela förra året pga skada.
Är det ngn ide att kämpa?:cry:

om du nu misstänker kotledsinflammation så ska du givetvis
kolla upp det, sen är det upp till veterinären att bestämma
om ni bör göra nåt eller inte.
(på en klinik)

/ Lisa

Oj, har den haft det redan... Ja, då är det nog stor risk att den blossat upp tyvärr. Det är nog promenadridning som gäller för den hästen eller avel. Om den blir behandlad och inte rids sen så kan den ju få ett bra slut på livet ändå, beroende på hur illa det är förstås.

ush vad jobbigt. Ska givetvis ta kontakt med vet. Hur länge bör jag vänta?

Att använda denna häst som promenadhäst blir svårt då hon knappt kan vila en dag utan att det slår slint :(
Avla på henne är heller ingen god ide. :cry::(

Jag vet inte vad jag ska göra. Känns som mitt liv går under.

Kotledsinflammationen var förra gången för ca 7 år sedan..

Låt hästen vila några dagar och se om det blir bättre, det kan vara så att den bara har sträckt sig eller trampat fel. Blir det inte bättre så ta den till veterinären.
Fast hästen är 18 år så går den inte under pga en inflamation. Veterinärerna är de som är experterna om din häst skada och framtid inte folket här på buke.

Ok då avvaktar jag till på måndag sedan ringer jag klinink.
:bow:- för alla svar

nu har jag pratat med hovslagaren ang mitt sto och både hon och jag kom fram till att det är ngn slags inflammation.
Jag ska ringa till veterinären imorgon men vet inte riktigt vad jag ska säga. :crazy:

Tips?

säg att du misstänket inflammation, besktiv symtom. antagligen får du en tid eftersom h*n haft det förrut. det kan du ju nämna...

+ att du vill att dom tittar på det och vill ha en tid så du kan komma dit.

halloj! har en häst som haft "multum" med kotledsinflammationer i gamla tider. har lärt mig rida lite bättre sen dess (hrmmmm - här får jag skämmas, men jag hade a- och b-tränare men red mest i ridhuset vilket hästen inte klarade - sliter duktigt på en stor häst med lite felaktiga vinklar fram...- och ingen vet. kunde/ville då berätta att man kan lägga upp träningen lite bättre...). Han har varit frisk och hel och i full gång de senaste tio åren tack vare träningsomläggning efter hästens behov, inte mina önskningar..... Vet att det finns en mängd forskning på området och att hästar som varit utdömda pga återkommande kotledsinflammaationer tas över av försäkringsbolag som sätter "proffsryttare" på dem - och då funkar det i många fall! En häst kan få inflammation av en mängd orsaker - förslitning (som i mitt fall...) och vrickning. Och i ditt fall kan det ju vara en vrickning! Jag skulle inte dra för stora växlar på inflammationen allaredan utan ta den till veterinär och önskar dig all lycka! Fråga gärna vet om man ska träna den annorlunda i framtiden och hur det ser ut i just ditt fall (alla är vi ju olika!)...

Oj, har den haft det redan... Ja, då är det nog stor risk att den blossat upp tyvärr. Det är nog promenadridning som gäller för den hästen eller avel. Om den blir behandlad och inte rids sen så kan den ju få ett bra slut på livet ändå, beroende på hur illa det är förstås.

måla inte :devil: på väggen!

det är inte alls säkert att det ens är en koledsinflammation. och dessutom är det inte säkert varför det är det om det är det heller.
det var sju år sedn denna hästen hade det senast enligt ts och en kotledsinflammation kan bero på allt ifrån vrickning till felaktig belastning under lång tid. alltså jämförbar med en idrottsskada.

med genomtänkt igångsättning och vettig träning efter igångsättning finns det inget som säger att hästen inte håller!
ok, många kotledsinflammationer leder tyvärr till livstids konvalecens eller avlivning, men i många fall känns det som att vet och hästägare är lite väl snabba att döma ut hästar.

till ts: lyssna inte på domedagspredikanter här på buke för allvarligt.
det är en utbildad veterinärs sak att avgöra och diagnostisera.

ska du till slöinge? pm:a isf!

Jamen suck... :cool:

För det första:Jag skrev INTE att det VAR kotledsinflammation, jag skrev att det fanns stor RISK för att det var det.

För det andra:När jag skrev detta inlägg så hade INTE TS skrivit att det var hela sju år sedan utan att hästen "har redan haft kotledsinflammation en gång samt stod hela förra året pga skada" som jag läste lite för snabbt att den hade det förra året.

För det tredje:JAG har inte dömt ut hästen på förhand, men skrev ett TROLIGT utgångsscenario på en äldre häst återigen på ganska kort tid (vad jag trodde) fått en ny kotledsinflammation.

För det fjärde:Jag SKREV JU till TS att ta ut veterinär! Att det INTE är någon större idé att spekulera i vad det kan vara eftersom hälta kan uppkomma av en uppsjö anledningar.

Hade du vetat det minsta lilla om vem jag är och vad jag tycker hade du inte påstått att jag är en av de hästägare som dömer ut sina hästar för tidigt :mad: (om det nu var det du menade). I detta fall misstolkade jag enbart TS och trodde att hästen hade återkommande besvär inom kort tidsperiod och ett möjligt scenario är då att hästen inte är hållbar längre = bäst lämpad för avel eller promenadridning.

Vad kul att det löste sig för dig!

mkt bra inlägg. :bow:

/ Lisa

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 798
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka