hur vet jag vad för kraftfoder som matchar grovfodret?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag har kollat upp analysen och tittat på vad min häst behöver enligt en "foderstatsgenerator" på internet. De egna värdena är angivna i g/kg foder.

Vad innebär siffrorna "balans i %"? Hur vet jag vad jagska ge för kraftfoder för att få balansen bättre?
foderstatsutrakning_52a58fadddf2b35c743ba1df.png

är övriga siffror på analysen också relevant för val av foder?

Sv: hur vet jag vad för kraftfoder som matchar grovfodret?

Balansen anger hur mycket fodret innehåller i förhållande till hästens behov.

Står det minus så är det för lite och inget minus så är det för mycket. Tex, MJ = 11% betyder att hästen får 11 % mer energi än den behöver.

Det ser ut som m du behöver ge en hel del protein. Du får testa dig fram med tex lusern och vetekli.

Får du balans på kalcium och fosfor med Krafft muskel?

enligt foderprogrammet är det "ok" balans, men ska kanske komplettera med kraffts vita mineraler, om det inte finns något annat fosforrikt mineralfoder.

Säger programmet att det är ok balans så duger det alldeles säkert.

Kraffts mineraler varnar jag starkt för då de inte deklarerar mineralinnehållet korrekt och de innehåller väldigt höga halter med järn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 298
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25